Tony johansson
Aktiv medlem
Hear Martin, HEAR !!!Vilken trevlig tråd! Roligt att läsa och ta del av allt som skrivits
Olika erfarenheter och förmodligen olika sätt att fotografera. Alla med mycket lång och stor erfarenhet av fotografering. Och trådstartaren mitt i alltihop med sin lilla utdaterade NEX
Själv fotar jag med en sådan NEX 5N som hon har och med den vinklingsbara elektroniska sökaren, vilket måste vara guds gåva till fotografen. Behöver inte störas av reflexer i skärmen, när man med skärmen försöker fota i låg vinkel o inte vill ligga ner på marken. I sökaren syns bilden stort, klart o tydligt utan reflexer. För de fall då skärmen av någon anledning behövs, har kameran också en vinklingsbar skärm.
Vinklingsbarheten gör kameran så mycket roligare, hälsosammare och skönare att fota med, då man inte behöver kura ihop huvudet/nacken lika krumt för att komma åt att se genom en fast rak sökare. Den raka funkar annars bra då man kan hålla kameran rakt framför sig, dvs ner till knäsittande ungefär. Lägre vinklar blir fort ansträngande annat än för ett snabbt skott och sen upp igen. Själv tycker jag om att "hitta" motivet, fota in mig på det tills jag känner att "japp, där satt den". Det kan ta en stund och det är inte alls kul för kroppen att böka runt i någon slags utdragen yogaställningsprocess i låga vinklar med en rak sökare.
Skärmen är för övrigt helt hopplös att fota med sedan man börjat få behov av läsglasögon, som skall av och på och vara med o krångla hela tiden. Sökaren eliminerar detta.
Utdaterad sensor i nexen?
Ja, enligt datummärkningen när den släpptes ut på marknaden.
För mig i praktiken nej.
Den levererar utmärkta råfiler även i svagt ljus.
Köpte faktiskt på mig en Sony A7II, de har underbara specar på papperet.
Men för mig var den inget, så sålde den vidare:
-Ingen möjlighet till vinklingsbar sökare
-Knappt ens vid pixelpeeping nämnvärt bättre bilder än NEX 5N (jämförde naturligtvis RAW och både vid dagsljus och svagt ljus). NEXEN:s mindre sensor tycktes på något märkligt vis uppvägas av filernas större robusthet vid kraftig efterbehandling, som i mitt sätt att fotografera ofta behövs (nattfoto, norrsken, stjärnor, djuprymdsobjekt, dagtid i solgenomlysta skogar med hög dynamik mellan skuggor o högdagrar).
Märkligt, allt detta skall A7II med sin större och nyare sensor vara avgjort bättre på. Men, minimal skillnad och faktiskt fick jag ut mer ur nexen vid riktigt svagt ljus. Nu kommer säkert många att idiotförklara mig som mindre vetande, att jag måste gjort fel i jämförelserna och att detta är ett helt löjligt påstående att komma med då alla testresultat man kan inhämta från nätet säger något helt annat. Japp, jag har läst alla dessa jämförelser, är väl insatta i dem, i fysiken bakom sensorstorlekens betydelse mm, mm.
För mig, i mitt sätt att fotografera, var det ingen nämnvärd skillnad dem emellan. Nexens filer var dessutom trevligare att jobba med (i Lightroom och Gimp) och gav mig enklare ett visuellt bra slutresultat. Men vi fotar alla på olika sätt, har olika erfarenhet o bakgrund. Detta gäller för mig.
Blev heller inte vän med A7II:ans användargränssnitt, där för mig viktiga knappar o funktioner placerats bökigt till på kameran, vilket gjorde den trögjobbad o "seg" i avgörande ögonblick, alla programmerbara knappar o menyer till trots.
Den var också för långsam med 5 bilder/sekund. Är ingen utpräglad actionfotograf, men i vissa lägen tycker jag 10 b/s är en "lagom" hastighet för att fånga ett speciellt ögonblick. Låt vara att nexen bara åstadkommer detta i JPG, men till skillnad från A7II:an så fixar den helt ok bilder av ögonblicket. A7II missar helt ögonblicket, som kan vara något så trivialt som en trollslända som flyger förbi en modell, en racingåkare som passerar en port under slalomträning eller liknande, som jag då o då fotar.
Och, inte minst viktigt: Nexens elektroniska sökare ger en tillräckligt klar bild för exakt manuellt fokus utanför en teststudio, dvs ute i naturen. Det gav inte A7II:an för mig. Vekare fokuspeaking i kombination med grumligare/oklarare sökarbild var ingen hit för exakt manuellt fokus m stora bländaröppningar, fotografi jag ofta ägnar mig åt då jag har en övervägande manuellt fokuserad ljusstark objektivpark för mina motiv.
Visst sticker sökaren upp ovanför kameran. Varför man skulle montera bort den vet jag inte, då jag alltid fotar i naturligt ljus utan blixt. Största oron är att sökaren skall knäckas i en väska, om den stöts emot något eller så. Hittills har den klarat all möjlig slags hantering vid olika transporter i väskor, användning osv. Detta trots att den ser lite klen o pecklig ut.
Nexens ringa storlek ligger mig själv varmt om hjärtat. Fotar ofta med stora objektiv monterade, favoriten är ett Samyang 135/2 (830 gram+adapter ca 150 g+monterat bärhandtag ca 250 g) som sitter på nästan jämt då jag vandrar i markerna, ofta med en 2x konverter på då ljuset tillåter o motiv där denna behövs kan förväntas dyka upp.
Jag bär ju såklart i objektivet, håller kameran under objektivet m ena handen och allt balanserar därför helt utmärkt vid fotografering, eftersom det hela är lättare än varje annan kamera monterad o jag orkar därför hålla stabilt o bra längre på frihand då jag följer olika motiv, än med en tyngre kamera monterad. Dessutom är det lättare, skönare och roligare att bära, och jag är inte alls svag, eller saknar uthållighet i kroppen.
Ja, med allt detta ville jag säga att just för mig, är den lilla Nexen med sin utdaterade sensor och pyttelilla format, där andra finner sig inte ens kunna hålla i kameran och fotografera med ett större objektiv monterat, den på marknaden (om den ens längre finns kvar på marknaden vill säga) bästa kameran/kamerakompromissen just nu
Så olika det kan vara!
Till Ts;
Skriv ut detta bidrag i tråden (alltså det ovanstående och inte det som nu är författat av min hand ;-) ), och häng upp det på väggen där hemma och varje gång du får en känsla av att du vill "uppgradera" din kamerautrustning (för att kunna ta bättre bilder), så läser du det. Och skulle "behovet" av att uppgradera återuppstå, upprepa.
Senast ändrad: