Gamle Svarten
Aktiv medlem
Tycker mycket om den elektroniska, svårt tänka mig att gå tillbaks till en optisk, om det inte inträffar någon dramatisk förändring av de som presenteras i dagens kameror.
Detta eftersom jag huvudsakligen använder lättviktig manuell optik med roliga taktila reglage som bländarring, manuellt vriden o manuellt växlad fokus utan inblandning av elmotormellanhänder, som dels passar min plånbok bättre, och dels är lättare än dagens tungviktare (men mycket, mycket skarpa o optiskt perfekta på alla sätt).
Dessa äldre optiker tycks mig mekaniskt fulländade i sin konstruktion av glas, metall och sköna gummerade grepp och är en glädje att hantera för händer och sinnen.
Kan tänka mig att en ljusstark optisk sökare med 1x förstoring, kombinerad med en inbyggd lupp som med ett enkelt knapptryck fälls in o ur sökarbilden för kritisk kontroll av skärpan, kan tänkas återfå mitt intresse för en optisk.
Detta eftersom jag egentligen har en fabless för det optiska, mekaniska och manuella (gärna sömlöst understött och i kombination med elektroniska/digitala lösningar).
"Luppen" skulle då kunna tänkas vara en i den optiska sökaren inspeglad och förstorad elektronisk bild hämtad från bildsensorn.
Detta skulle egentligen vara bättre än fokuspeaking med markerade kontrastkonturer runt objekt i skärpa, eftersom konturerna i mina ögon stör uppmärksamheten genom att motivet delvis skyms, eller döljs, av konturerna.
En sådan elektroniskt inspeglad bild från sensorn skulle naturligtvis då kombineras med all den funktion och information en i dag helt vanlig elektronisk sökare har: kamerainställningar, histogram, filnr, exponeringsdata, menyer, playback av tagna bilder och videos osv osv.
Dessutom vore det bra om den elektroniska sökarbilden helt kan "tändas upp" vid fotografering i mörka miljöer, så man ändå får en ljus sökarbild så man ser vad man fotar. Önska kan man ju
Pentax har något slags embryo till en sådan hybridlösning i sina K-1 DSLR-kameror med optisk sökare.
Angående nexens elektroniska sökare så visar den all info på samma vis som skärmen visar (eventuellt med någon liten avvikelse): playback av bilder o videos, fokuspeaking, förstoring, histogram, filnr, menyer osv, osv. Välfungerande ögonsensor med välavvägd känslighet som automatiskt växlar mellan skärm o sökare när ögat sätts emot. Alltså samma funktion som i A7II, men bättre i funktion.
Bara att plugga ner i kameran o skruva fast med den inbyggda fästskruven. Föredömligt enkelt o inget krångel med programvaror etc att installera. Det enda man behöver/kan göra är att vid behov justera sökarens dioptri och putsa sökarlinsen då och då
Jag tror dslr-systemet utvecklats så långt det går, eller näst intill.
Tänk på den nya Canon proffskameran.
16 bilder per sekund. Helt otroligt, egentligen.
På en sekund, ska alltså en fullformatsspegel flaxa upp och ner, stabilisera sig, och så ska kameran hinna mäta ljus, ställa in skärpa och ta kort också.
Mitt logiska tänkande säger mig att det inte skulle gå, men det gör det tydligen, och i verkligheten också, för det är en kamera som är vänd till proffs, som ju ställer höga krav.
Sedan kan man fälla upp spegeln också, och fota helt elektroniskt. Då klarar den 20 bilder per sekund.
I det läget blir proffskameran som en nex (!), dvs utan sökare.
Jag killgissar att det finns, eller kommer att finnas, elektroniska sökare att köpa till, precis som till din nex, men det vet jag inget om.
Canon har nyligen meddelat att de inte kommer att utveckla fler objektiv till sina fullformats dslr, frånsett möjligen något enstaka om det skulle finnas starka konsumentkrav.
De lägger allt krut på att ta fram gluggar till sitt spegellösa system.
Man kan då gissa att de inte heller kommer att lägga stora resurser på utveckla den optiska sökaren.
Mekaniken har sina gränser, men det verkar nästan inte elektroniken ha.
Utvecklingen verkar gå åt ett håll. Där elektronik ersätter mekanik, kommer inte mekaniken tillbaka.
Jättebra att du har samma kamera som TS, två stycken också, och den där sökaren dessutom.
Synd bara att du inte berättade det tidigare i tråden.
När du jämförde nexen med A7-2:an, så kom du fram till att sökarbilden var bättre på nexen. "Mindre grumlig", och kanske något mer, om jag minns rätt.
Jag försöker tänka logiskt, men, det fungerar ju inte alltid.
Så här tänker jag om vad som mest bestämmer kvaliteten på elektroniska sökare.
Det borde bero på tre saker.
Hur bra information som lämnas från sensorn.
Hur den informationen behandlas i kamerans dator.
Själva sökarens egenskaper.
(och så ska ju allt fungera tillsammans)
Dags för en killgissning igen.
Fattade jag det min vän sa rätt, så är det exakt samma sökare i den löstagbara som i A7-2.
A7-2 har en större sensor, och av senare generation, än nexens.
Även kamerans dator borde ha utvecklats under tiden, och klara den ökade informationsmängden från fullformatssensorn.
Då borde ju bilden i A7-2:an bli bättre.
Det är helt enkelt något som inte stämmer.
Grumligt. Har du någon killgissning om vad det kan bero på?
När du kom fram till att din nex var i princip bättre på allt, har du då funderat på att det skulle kunna ha varit något fel på A7-2:an?
Skulle vara bra om du kunde lägga in några foton på nexen, med den löstagbara sökaren på.
Olika vinklar. Närbilder på själva sökaren. Kameran med sökaren på, liggande i din väska. mm.
Jag tror det skulle vara givande för TS att se, och för mig, och säkert någon till.