Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som intressant i den diskussionen är att många är våldsamt upprörda över nedladdningen medan de helt skiter i exakt samma företeelse när den sker på en annan plats - biblioteken. Eller är det själva överföringen av ettor och nollor du anser vara moraliskt förkastlig? Uppenbarligen har du i alla fall inga problem med att upphovsrättsinnehavare blir utan ersättning.
Själv hyser jag ett ofrivilligt förakt för folk som inte har ryggrad att ha en egen uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Att man har en avvikande uppfattning om en lag betyder inte att man per automatik bryter mot den, bara att man är vuxen nog att ha en egen moral istället för att likt en fågelunge svälja den man får nedkörd i halsen.

Nu går debatten i cirklar. Det finns en gammal uppgörelse om ersättning för upphovsmännen för utlåningen. Det nya är väl att den inte följts.

Om du syftar på mig borde det inte råda någon tvekan om min åsikt om att upphovsmännen ska få ersättning, även om de är amerikanska.

Det är som sagt en liten fråga jämfört med fildelningen men vill du debattera, så ok.
 
Så om vi lagstadgade att alla rödhåriga ska skjutas skulle du inte ha några problem med det rent moraliskt?

Jag vill minnas att det är en av de första sakerna man fick lära sig på filosofin i gymnasiet. Att moral inte är det samma som lag. Jag tycker t ex inte att det är moraliskt försvarbart med djurtransporter, kåravgifter eller mediadrev, men eftersom det är lagligt ska jag per automatik anse att det är moraliskt försvarbart?

Ett exempel på dålig moral är alltså när en svart och en vit gifte sig i Sydafrika på 80-talet? Eller att gömma judar i Tyskland för 65 år sedan? Att hjälpa en burmesisk dissident att fly över gränsen undan ett väntande dödsstraff...?
Antingen tänkte du fel där eller oxå tillhör du den kategori människor som borde ha en varningstriangel fastsvetsad på huvudet...


Uppenbarligen två pojkar som behöver lära sig innebörden av begreppet "moral". Om man anpassar sin moral efter rådande lagstiftning kan man hamna var som helst - som barnmisshandlare i England, hustrumördare i Quatar, slavägare i Virginia eller som lägervakter i Treblinka.

Fundera lite över skillnaden mellan "vad som är rätt att göra" och "vad man kan bli bestraffad för om man ertappas med att göra det" och kom tillbaka med argument: Vad är den moraliska skillnaden? Den juridiska skillnaden kände jag redan till.

Jag trodde vi samtalade om olaglig fildelning och moral i den aspekten.
Men det kan ju vara svårt att hålla sig till sammanhanget och då ber jag om ursäkt för att jag varit otydlig.
 
Jag trodde vi samtalade om olaglig fildelning och moral i den aspekten.
Men det kan ju vara svårt att hålla sig till sammanhanget och då ber jag om ursäkt för att jag varit otydlig.

Myes, men nu var det du som påstod att det självklart var moraliskt oförsvarbart med fildelning eftersom det var olagligt. Jag drog mest liknelser.

Om vi går tillbaka tio år. 1999, Napster är stort. Ansåg du att piratfildelning (då legal) då var moraliskt försvarbart? Eller var det även då moraliskt oförsvarbart? Varför? Varför inte? Inser du nu att dina moraliska åsikter inte har någon laglig grund, utan det ligger i dina personliga värderingar av ett ämne?
 
Nu går debatten i cirklar. Det finns en gammal uppgörelse om ersättning för upphovsmännen för utlåningen. Det nya är väl att den inte följts.

Om du syftar på mig borde det inte råda någon tvekan om min åsikt om att upphovsmännen ska få ersättning, även om de är amerikanska.

Det är som sagt en liten fråga jämfört med fildelningen men vill du debattera, så ok.

Om man bortser från den tekniska skillnaden, så är den stora skillnaden att biblioteken faktiskt distribuerar sina piratexemplar medans tex thepiratbay endast hänvisar till vem som har ett visst verk.

Vem som är den riktiga skurken är väl självklar, det är biblioteken som fysiskt tillhandahåller piratexemplar som de inte ersätter utländska upphovsmän för.

Att en domstol skulle döma tex Eniro för medhjälp till langning för att Kalle Langare finns i deras telefonkatalog faller väl högst orimligt för de flesta till och med Ola? Men när det handlar om internet och ny teknik så faller plötsligt all logik bort för vissa upphovsrättshaverister
 
Jag ifrågasätter användandet av ordet "sno" osv etc inf eftersom det rör sig om kopior och ej om stöld. Lika mycket stöld som att kopiera en hamburgare imo. Nåväl, mot frågan.

JA, så länge som det inte finns ett likvärdigt distributionssystem. Och det ligger på upphovsrättsinnehavarnas bord att ta itu med. Som sagt laddar jag inte ner för att saker är gratis, utan för att de är omöjliga att få tag på med samma korta leveranstider.

Att du som upphovsrättsinnehavare och programskapare blir direkt påverkad av att andra bolag inte begriper hur modern teknik kan bidra till världsomfattande distribution är förstås tråkigt, men inget jag lägger någon större uppmärksamhet vid. Just bilder och program är väl de två enda marknader som fungerar rätt okej distributionsmässigt på nätet. Jag betalar, laddar ner, innehar. Inte väntar flera månader, betalar, väntar ytterligare på fysisk leverans, innehar. Det är där skon klämmer på mig.

Rent lagmässigt finner jag det problematiskt att vem som helst kan kräva ut uppgifter kring vem som helsts IP med anledningen att "där fanns en server igår som hostade en låt jag gjort". Gör inte du det?

...och där gick även denna tråd i loop.

- att inte vara beredd på att vänta till säljaren väljer att marknadsföra objektet på vår marknad: Det är väl för 17 säljarens produkt, han får väl välja hur han gör. Knappast nytt att företag väljer att distribuera till olika marknader vid olika tidpunkter. Hur tror du marknadsföringen fungerar? Varför finns det olika regioner? Clooney kan inte vara i alla världsändar samtidigt. Men svara inte på detta, se ovan i samma tråd.

- modern teknik: klart jag förstår. Hänger intimt ihop med ovan.

- IPRED - du har uppenbarligen inte läst mina inlägg. Nåja, det är inte vem som helst det är en dedikerad privat organisation (utan insyn och övervakning, borde vara en myndighetsfunktion) som ska få ut uppgifterna. Inte vem-som-helst.
 
Om man är teknikfientlig så är det så klart jobbigt med utveckling.

finns massvis med mediokra fotografer som gärna hade sett att istockfoto, digitala systemkameror etc hade förbjudits. Ska vi stanna upp för att vissa hatar teknisk utveckling givetvis inte.
 
Jag trodde vi samtalade om olaglig fildelning och moral i den aspekten.
Men det kan ju vara svårt att hålla sig till sammanhanget och då ber jag om ursäkt för att jag varit otydlig.

Det är jag som ska be om ursäkt - jag har helt missat att det finns en särskild moral för fildelningsfrågor. Jag trodde i min enfald att ordet moral hade samma innebörd som i alla andra sammanhang. Jag inser nu att mediaindustrin tvingats uppfinna ett eget moralbegrepp och implementera det i resten av sin propaganda. Naturligtvis ska man kunna förakta en person som kopierar en skiva utan att ge upphovsrättsinnehavaren ersättning samtidigt som man högaktar en annan person som gör samma sak. Man har ju rätt att tycka vad man vill, vi har ju åsiktsfrihet. Och varför ska jag behöva redogöra för mina åsikter bara för att någon annan tycker att min moral saknar konsekvens?
Själv tycker jag att stöld av röda cyklar bör premieras med förtur i bostadskön medan all annan cykelstöld bör rendera straff på mellan åtta och tolv års fängelse. :)
 
Om man bortser från den tekniska skillnaden, så är den stora skillnaden att biblioteken faktiskt distribuerar sina piratexemplar medans tex thepiratbay endast hänvisar till vem som har ett visst verk.

Vem som är den riktiga skurken är väl självklar, det är biblioteken som fysiskt tillhandahåller piratexemplar som de inte ersätter utländska upphovsmän för.

Att en domstol skulle döma tex Eniro för medhjälp till langning för att Kalle Langare finns i deras telefonkatalog faller väl högst orimligt för de flesta till och med Ola? Men när det handlar om internet och ny teknik så faller plötsligt all logik bort för vissa upphovsrättshaverister

Mikael, jag tror du ska läsa ovan.

Har du några bilder någonstans? Knåpar du på någon låt? Ritar?

Är det verkligen så ensidigt?

(i betydelsen att producera media)
 
Jag kan inte låta bli att blanda mig i debatten igen men ingen av er kaffemostrar verkar bry er om kärnfrågorna:

Är det i ett demokratiskt samhälle med folkvald riksdag och regering rimligt att företag/organisationer kan köpa sig lagar med pengar eller hot om handelssanktioner?

Är det i ett demokratiskt land rimligt att en privat organisation med särintresse i en fråga får större befogenheter än den ordinarie polisen på detta område?

Diskussionen initierades av den illegala fildelningens vara eller icke vara men vi skulle väl för en gångs skull kunna släppa argument som "fildelning är stöld" och "filmbolagen är teknikfientliga girigbukar" och fråga oss om det här är förenligt med grundläggande demokratiska principer om lagstiftning och rättsutövande?
 
Är det i ett demokratiskt land rimligt att en privat organisation med särintresse i en fråga får större befogenheter än den ordinarie polisen på detta område?

Jag tror att vår käre Ask la fram ett förslag till åtgärd för det där för någon vecka sedan eller så. Dvs att ge polisen minst samma rättigheter.
 
Jag kan inte låta bli att blanda mig i debatten igen men ingen av er kaffemostrar verkar bry er om kärnfrågorna:

Är det i ett demokratiskt samhälle med folkvald riksdag och regering rimligt att företag/organisationer kan köpa sig lagar med pengar eller hot om handelssanktioner?

Är det i ett demokratiskt land rimligt att en privat organisation med särintresse i en fråga får större befogenheter än den ordinarie polisen på detta område?

Diskussionen initierades av den illegala fildelningens vara eller icke vara men vi skulle väl för en gångs skull kunna släppa argument som "fildelning är stöld" och "filmbolagen är teknikfientliga girigbukar" och fråga oss om det här är förenligt med grundläggande demokratiska principer om lagstiftning och rättsutövande?

Kanske för att vi är överens om att IPRED är helt fel?

Antar att enda anledningen att det blev en privat organisation är ekonomisk - polisen hade inte pengarna och mediamaffian (om jag säger "mediamaffian" får jag säja "bildstöld", right ;-) ) var mer än villig att lägga upp pengarna och andra resurser.

Det kommer bli en myndighetsfunktion. Allt annat vore knäppt.
 
Det har flera gånger i debatten sagts att biblioteksersättningen utgår skillnaden mellan bibliotek och fildelning. Tänkte bara påpeka att:

- Under de första hundra åren av sin moderna existens fildelade, förlåt mig lånade, biblioteken böcker helt utan att någon upphovsman fick någon kompensation.

- Hittills har bara femton länder implementerat någonslags biblioteksersättning.
 
@ Isolen: välkommen åter i debatten.

Dessvärre råder det monpol inom nöjes industrin, vill jag ha en skiva/film får jag snällt vänta tills den släpps i sverige,

Om vi tar fotoutrustning har vi 4 alternativ,
1: Vänta snällt på produkten släpps.
2: Byta märke :-D
3: Köpa 3:e parts tillverkning.
4: Importera.

Dessvärre med ACTA fördraget så vill lobbyn förbjuda regions fria spelare, bara för att man inte ska kunna köpa mekong hand filmat från thailand när man är där. + att om dom får igenom förslaget så kan man inte köpa riktig film på import. typ asiatisk manga eller amrikanska tv-shower.

Men den största fördelen med fildelning är att man kan få tag på saker som "utgått" ur sortimentet.
 
[...] - IPRED - du har uppenbarligen inte läst mina inlägg. Nåja, det är inte vem som helst det är en dedikerad privat organisation (utan insyn och övervakning, borde vara en myndighetsfunktion) som ska få ut uppgifterna. Inte vem-som-helst.
Vad är det här för organisation du pratar om? IFPI, MPAA, Copyswede, Bonniers etc etc?

Nej, IPRED är allmän, vem som helst som kan göra rimligt att ett upphovsrättsbrott har begåtts på internet kan gå till domstol och begära ett informationsföreläggande. I dagsläget finns tre kända IPRED-fall: ljudboksförlagen, ett boktryckeri i Skåne och en privatperson i Umeå.

Hittills har bara ljudboksförlagens begäran behandlats i tingsrätten och dessutom överklagats till hovrätten varför den ännu inte vunnit laga kraft. Förfrågan nummer två gällde ett renodlat dataintrång på en företagsserver hos ett tryckeri i Skåne, det är mycket tveksamt om det faller under IPRED.

Fall nummer tre är en musiker i Umeå som har begärt ut uppgifter på vilka som har laddat ner hans musik genom The Piratebay. Hans förfrågan är skriven på samma sätt som ljudboksförlagens och "bevismaterialet" ser ut på ungefär samma sätt, ett par skärmdumpar inklistrade i MSPaint. Tingsrätten i Umeå har vad jag vet ännu inte kommit till beslut.

Lika inför lagen?
 
...och där gick även denna tråd i loop.

- att inte vara beredd på att vänta till säljaren väljer att marknadsföra objektet på vår marknad: Det är väl för 17 säljarens produkt, han får väl välja hur han gör. Knappast nytt att företag väljer att distribuera till olika marknader vid olika tidpunkter. Hur tror du marknadsföringen fungerar? Varför finns det olika regioner? Clooney kan inte vara i alla världsändar samtidigt. Men svara inte på detta, se ovan i samma tråd.

- modern teknik: klart jag förstår. Hänger intimt ihop med ovan.

- IPRED - du har uppenbarligen inte läst mina inlägg. Nåja, det är inte vem som helst det är en dedikerad privat organisation (utan insyn och övervakning, borde vara en myndighetsfunktion) som ska få ut uppgifterna. Inte vem-som-helst.

Så i så fall borde inte världspremiärer på bio vara en möjlighet? Jag är väl medveten om att det rör sig om säljarens produkt. Jag är också väl medveten om att min åsikt är att säljaren gör fel (samt att det helt klart verkar fungera bra med världsomfattande lanseringar av så gott som alla produkter detta görs på, utom valda delar av mediamarknaden). Eller får man inte uttrycka ett missnöje med något som man inte är upphovsman till? Geez. Alternativet är väl då att förändra upphovsrätten, vilket iofs inte skulle vara en dag för sent. Den är trots allt skapad för en bokmarknad på 1700-talet.

- Ang. IPRED har ljudboksdomen pekat på att vem som helst kan få ut vad som helst. Man behöver inte ens bevis på att det rör sig om piratkopior, än mindre bevis på att materialet gjorts tillgängligt. Ephone-materialet låg väl enl. media dessutom på lösenordsskyddad server? Tyder inte det på att saker som under normala omständigheter får digra konsekvenser (som dataintrång) helt förbises när det handlar om IPRED?
 
Jag tror att vår käre Ask la fram ett förslag till åtgärd för det där för någon vecka sedan eller så. Dvs att ge polisen minst samma rättigheter.

Det är väl det första vettiga hon har gjort de senaste åren isåfall. Först är hon med och driver igenom lagar på begäran av privata, ekonomiska intressen, sedan tillsätter hon en treårsutredning för att slippa obekväma frågor och sedan försöker hon städa upp för att det inte skall bli alldeles för kallt och blött när folk upptäcker att hon verkligen pissat i brallan...

Vi får väl se hur datalagringsdirektivet implementeras. Blir det verkligen bara polisen som får tillgång till den informationen efter allt strul med IPRED? Jag är tveksam till att de stora aktörerna skulle gå med på det, det sätter ju IPRED fullständigt ur spel för deras del.

Edit: Har någon en länk till Beatrices lilla förslag? Det vore intressant att läsa.
 
Jag tror att vår käre Ask la fram ett förslag till åtgärd för det där för någon vecka sedan eller så. Dvs att ge polisen minst samma rättigheter.

Ursäkta, tror inte jag hänger med här. Vilka rättigheter ska polisen få som de inte haft förut?
Och vilka rättigheter är det som "privata organisationer" har haft? Skjuta misstänkta och bedriva spaningsregister?
 
@ Isolen: välkommen åter i debatten.

Dessvärre råder det monpol inom nöjes industrin, vill jag ha en skiva/film får jag snällt vänta tills den släpps i sverige,

Om vi tar fotoutrustning har vi 4 alternativ,
1: Vänta snällt på produkten släpps.
2: Byta märke :-D
3: Köpa 3:e parts tillverkning.
4: Importera.

Dessvärre med ACTA fördraget så vill lobbyn förbjuda regions fria spelare, bara för att man inte ska kunna köpa mekong hand filmat från thailand när man är där. + att om dom får igenom förslaget så kan man inte köpa riktig film på import. typ asiatisk manga eller amrikanska tv-shower.

Men den största fördelen med fildelning är att man kan få tag på saker som "utgått" ur sortimentet.

Tack, jag var på semester till dataroamingfri zoon :) (annan debatt)

Du nämner monopol. Alla företag har ju "monopol" på sina produkter.

Det nya är att det är så lätt att bryta mot lagen och på sätt kringå deras distributionsplan. Förr i tiden (bara 20-30 år sedan) tog det ÅR innan en ny film nådde Sverige. Snart måste skådisarna göra hela världsmarknadsföringen på en vecka istället för månader/år. Stackars dem :)

utgått-ur-sortimentet-argumentet hör jag alldeles för sällan. Gammalt hittar man lätt, finns kanonbilligt överallt.
 
Alternativet är väl då att förändra upphovsrätten, vilket iofs inte skulle vara en dag för sent. Den är trots allt skapad för en bokmarknad på 1700-talet.

Fel. Bokmarknaden kom inte igång här i Sverige förrän en bit in på 1800-talet, enligt de studier i litteraturvetenskap jag har bakom mig.
 
utgått-ur-sortimentet-argumentet hör jag alldeles för sällan. Gammalt hittar man lätt, finns kanonbilligt överallt.

JA! Kan inte du leta reda på den svenska wendros-versionen av Nausicaä in the valley of winds åt mig då? Jag har kontaktat varenda anime-försäljare i sverige, och ingen har den. Jag vet att den ligger på nätet, men jag vill så gärna ha den på icke-remastrad VHS (med felaktig ljudsync).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.