Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag talar i egen sak. Säljer nämligen bilder och programmerar.

("duktig idiot" kan du vara själv.)

Ännu märkligare hur du så extremt stöder mediamaffian, du får inte en krona för all programvara som bränns på cd/dvd/etc media, bilder ersätter väl sådär med 0,001 % om de har visats i tv via den sjuka copyswede privatskatten.

Så du har inget att vinna på de integritetskränkande lagar som köps. Grundlurad?
 
Ännu märkligare hur du så extremt stöder mediamaffian, du får inte en krona för all programvara som bränns på cd/dvd/etc media, bilder ersätter väl sådär med 0,001 % om de har visats i tv via den sjuka copyswede privatskatten.

Så du har inget att vinna på de integritetskränkande lagar som köps. Grundlurad?

Lagarna är här redan och de skyddar mina bilder och programvaror från stöld. Känner mig inte lurad.

Bilderna säljer jag via bildbyråer, "mediamaffian".

Kassettskatten är konstig, tror den kommer försvinna. IPRED ännu konstigare men kommer nog stanna i en eller annan form.

Bättre att skydda verken istället för att försöka ta ut avgift via sålt media eller ännu värre, bredbandsskatt.

Mitt stöd för mediabolagen är pga:

- Kreatörer/Artister (fotografer, musiker, låtskrivare, programmerare, författare, ...) är bra på att skapa. Inte sälja, distribuera, marknadsföra eller skydda sina verk. Detta kostar förstås.
 
Hur många skivbolagssajter har du ens provat köpa film av? Är du intresserad av att köpa film från tex sonybmg.se (om nu den sajten finns). Om du verkligen var intresserad av att betala för dig eller att driva utvecklingen i riktning bra betalsajter skulle du väl främja de som finns och hjälpa dem med hur de kan förbättre sajterna? Starta en "flatrate-förening"?

Med "du" ovan avser jag inte dig personligen utan givetvis gruppen "illegala fildelare" (för att inte beskyllas vara agressiv påhoppare :) )

Jag har köpt både film, musik och ljudböcker på nätet lagligt (alltså digital distribution, inte cd-skivor hemskickade), men dom tjänsterna behöver bli mycket bättre. Och i ärlighetens namn har jag börjat fundera hur moraliskt hållbart det är att fortsätta stöda mediabranschen ekonomiskt när de använder en del av pengarna till att försöka göra om samhället i en mera totalitär riktning.

Och visst, jag fildelar också.
 
Har du något förslag på hur man ökar medvetenheten och får folk att följa dessa lagar?

Det är inte särskilt svårt - ge folk det dom vill ha. Fler bra, lagliga alternativ får fler människor över till lagens sida. Så länge det inte finns bekväma, prisvärda och praktiska alternativ till piratkopiering kommer det att fortsätta. Så enkelt är det.
 
I mitt tycke är det dålig moral att inte följa lagar.

Så om vi lagstadgade att alla rödhåriga ska skjutas skulle du inte ha några problem med det rent moraliskt?

Jag vill minnas att det är en av de första sakerna man fick lära sig på filosofin i gymnasiet. Att moral inte är det samma som lag. Jag tycker t ex inte att det är moraliskt försvarbart med djurtransporter, kåravgifter eller mediadrev, men eftersom det är lagligt ska jag per automatik anse att det är moraliskt försvarbart?
 
Moraliskt är skillnaden så enkel att det ena faktiskt är lagligt (utlång på bibliotek) och det andra olagligt (dela och ladda ner upphovsrättskyddat material).

Kanske helt enkelt att fildelarna är ett flera magnituder större problem och biblioteksaktiviteterna dessutom lagliga.


Uppenbarligen två pojkar som behöver lära sig innebörden av begreppet "moral". Om man anpassar sin moral efter rådande lagstiftning kan man hamna var som helst - som barnmisshandlare i England, hustrumördare i Quatar, slavägare i Virginia eller som lägervakter i Treblinka.

Fundera lite över skillnaden mellan "vad som är rätt att göra" och "vad man kan bli bestraffad för om man ertappas med att göra det" och kom tillbaka med argument: Vad är den moraliska skillnaden? Den juridiska skillnaden kände jag redan till.
 
Lagarna är här redan och de skyddar mina bilder och programvaror från stöld. Känner mig inte lurad.

Kassettskatten är konstig, tror den kommer försvinna. IPRED ännu konstigare men kommer nog stanna i en eller annan form.

Bättre att skydda verken istället för att försöka ta ut avgift via sålt media eller ännu värre, bredbandsskatt.

Mitt stöd för mediabolagen är pga:

- Kreatörer/Artister (fotografer, musiker, låtskrivare, programmerare, författare, ...) är bra på att skapa. Inte sälja, distribuera, marknadsföra eller skydda sina verk. Detta kostar förstås.

Du inser väl att mediabolagen skiter fullständigt i dig? De är intresserade av en sak sina egna mediabolag och sina enorma intäkter, hört talas om hollywood accounting? Som går ut på att lura den lilla människan som bidrar med sin kreativitet. Att just hollywood från början uppstod i en brottslig piratrörelse har de glömt bort de började sin kriminella bana med att begå upphovsrättsbrott mot ett patent, att alla deras företag har en kriminell bakgrund är lite lustig i sammanhanget. Men man glömmer väl fort sin egen kriminella bakgrund när man blir rik och berömd.

Fildelning är kanske det nya hollywood, precis som hollywood som startades som en brottslig verksamhet, och som sedermera kommer bli etablissemanget. Om 50 år kanske torrentsidorna försvarar sin rätt mot ny teknik och sina annonsintäkter och köper lagar 2050 mot den nya tekniken. Allt brukar upprepa sig.
 
Uppenbarligen två pojkar som behöver lära sig innebörden av begreppet "moral". Om man anpassar sin moral efter rådande lagstiftning kan man hamna var som helst - som barnmisshandlare i England, hustrumördare i Quatar, slavägare i Virginia eller som lägervakter i Treblinka.

Fundera lite över skillnaden mellan "vad som är rätt att göra" och "vad man kan bli bestraffad för om man ertappas med att göra det" och kom tillbaka med argument: Vad är den moraliska skillnaden? Den juridiska skillnaden kände jag redan till.

Eh? jag har inte ens nämnt "moral - lag" diskussionen.

Men när du nu tar upp det: Anser du alltså att det är moraliskt ok att sno (läs illegal fildelning) filmer/bilder/program när lagen säger att det får man inte samt att alla måste förstå att det måste finnas en upphovsman i andra änden?

Men moral är personlig...moraldiskussioner kan fortgå för evigt. Lagen gäller alla.
 
I mitt tycke är det dålig moral att inte följa lagar.

Ett exempel på dålig moral är alltså när en svart och en vit gifte sig i Sydafrika på 80-talet? Eller att gömma judar i Tyskland för 65 år sedan? Att hjälpa en burmesisk dissident att fly över gränsen undan ett väntande dödsstraff...?
Antingen tänkte du fel där eller oxå tillhör du den kategori människor som borde ha en varningstriangel fastsvetsad på huvudet...
 
Du inser väl att mediabolagen skiter fullständigt i dig? De är intresserade av en sak sina egna mediabolag och sina enorma intäkter...

Men jösses ALLA företag är till för att generera vinst. Det är därför de finns. Hur tänker du nu?

Producent ... Konsument. Vi har marknadsekonomi.

De struntar inte i mig för de tjänar pengar när jag köper deras produkter. De producerar sånt som jag kan tänkas köpa.
 
Men jösses ALLA företag är till för att generera vinst. Det är därför de finns. Hur tänker du nu?

Att du gratis jobbar för att lobba för en handfull bolag som fullständigt skiter i dig. Lite kul att du valde att inte besvara något om att hollywood från början startade som en kriminell rörelse med brott och stöld av andras patent som affärsidé, säger väl det mesta om dig :)
 
Att du gratis jobbar för att lobba för en handfull bolag som fullständigt skiter i dig. Lite kul att du valde att inte besvara något om att hollywood från början startade som en kriminell rörelse med brott och stöld av andras patent som affärsidé, säger väl det mesta om dig :)

Det där känner jag inte till. De mediabolag jag jobbar med är samtliga yngre än 10 år så nu får du vara lite specifik.

Men du som är så smart kan ju förklara hur allt ska vara istället? Utan mediabolag?

Hur tex ska jag sälja mina bilder?
 
Eh? jag har inte ens nämnt "moral - lag" diskussionen.

Men när du nu tar upp det: Anser du alltså att det är moraliskt ok att sno (läs illegal fildelning) filmer/bilder/program när lagen säger att det får man inte samt att alla måste förstå att det måste finnas en upphovsman i andra änden?

Men moral är personlig...moraldiskussioner kan fortgå för evigt. Lagen gäller alla.

Det som intressant i den diskussionen är att många är våldsamt upprörda över nedladdningen medan de helt skiter i exakt samma företeelse när den sker på en annan plats - biblioteken. Eller är det själva överföringen av ettor och nollor du anser vara moraliskt förkastlig? Uppenbarligen har du i alla fall inga problem med att upphovsrättsinnehavare blir utan ersättning.
Själv hyser jag ett ofrivilligt förakt för folk som inte har ryggrad att ha en egen uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel. Att man har en avvikande uppfattning om en lag betyder inte att man per automatik bryter mot den, bara att man är vuxen nog att ha en egen moral istället för att likt en fågelunge svälja den man får nedkörd i halsen.
 
Det där känner jag inte till. De mediabolag jag jobbar med är samtliga yngre än 10 år så nu får du vara lite specifik.

Men du som är så smart kan ju förklara hur allt ska vara istället? Utan mediabolag?

Hur tex ska jag sälja mina bilder?

Nu har jag inte tid att ha historie lektion för did kl 21:05 en onsdag kväll, men google på hollywood och dess historia som brottslig rörelse så får du lite kvälls läsning, utan att känna ens historia så är det svårt att gå framåt.

Hur säljer du dina bilder idag, har du problem med att dina bilder fildelas idag? Eller är de ointressanta för världen att fildela?
 
Anser du alltså att det är moraliskt ok att sno (läs illegal fildelning) filmer/bilder/program när lagen säger att det får man inte samt att alla måste förstå att det måste finnas en upphovsman i andra änden?

Jag ifrågasätter användandet av ordet "sno" osv etc inf eftersom det rör sig om kopior och ej om stöld. Lika mycket stöld som att kopiera en hamburgare imo. Nåväl, mot frågan.

JA, så länge som det inte finns ett likvärdigt distributionssystem. Och det ligger på upphovsrättsinnehavarnas bord att ta itu med. Som sagt laddar jag inte ner för att saker är gratis, utan för att de är omöjliga att få tag på med samma korta leveranstider.

Att du som upphovsrättsinnehavare och programskapare blir direkt påverkad av att andra bolag inte begriper hur modern teknik kan bidra till världsomfattande distribution är förstås tråkigt, men inget jag lägger någon större uppmärksamhet vid. Just bilder och program är väl de två enda marknader som fungerar rätt okej distributionsmässigt på nätet. Jag betalar, laddar ner, innehar. Inte väntar flera månader, betalar, väntar ytterligare på fysisk leverans, innehar. Det är där skon klämmer på mig.

Rent lagmässigt finner jag det problematiskt att vem som helst kan kräva ut uppgifter kring vem som helsts IP med anledningen att "där fanns en server igår som hostade en låt jag gjort". Gör inte du det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.