Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så i så fall borde inte världspremiärer på bio vara en möjlighet? Jag är väl medveten om att det rör sig om säljarens produkt. Jag är också väl medveten om att min åsikt är att säljaren gör fel (samt att det helt klart verkar fungera bra med världsomfattande lanseringar av så gott som alla produkter detta görs på, utom valda delar av mediamarknaden). Eller får man inte uttrycka ett missnöje med något som man inte är upphovsman till? Geez. Alternativet är väl då att förändra upphovsrätten, vilket iofs inte skulle vara en dag för sent. Den är trots allt skapad för en bokmarknad på 1700-talet.

- Ang. IPRED har ljudboksdomen pekat på att vem som helst kan få ut vad som helst. Man behöver inte ens bevis på att det rör sig om piratkopior, än mindre bevis på att materialet gjorts tillgängligt. Ephone-materialet låg väl enl. media dessutom på lösenordsskyddad server? Tyder inte det på att saker som under normala omständigheter får digra konsekvenser (som dataintrång) helt förbises när det handlar om IPRED?

Den där servern var visst mer eller mindre publik med MASSOR av lösenord på drift men jag vill se vad de förhoppningsvis neutrala tidningarna skriver så småningom när det är utrett. Nu är allt så vinklat.

Du ska, och jag uppmuntrar till det, uttrycka din åsikt.

Inte knyta näven i fickan och "ta" (fick ju inte säga "sno") produkten via illegal distributionskanal när det inte passar.

Upphovsrätten i sig kommer inte förändras. Större och större andel av ekonomin är om upphovrättsskyddat material. Sverige vore korkat om vi gick emot. Internationellt är vi stora på mediaexport och så är vi bra på innovation för att inte nämna medicin där upphovsrätten är helt avgörande.
 
Den där servern var visst mer eller mindre publik med MASSOR av lösenord på drift men jag vill se vad de förhoppningsvis neutrala tidningarna skriver så småningom när det är utrett. Nu är allt så vinklat.

Du ska, och jag uppmuntrar till det, uttrycka din åsikt.

Inte knyta näven i fickan och "ta" (fick ju inte säga "sno") produkten via illegal distributionskanal när det inte passar.

Upphovsrätten i sig kommer inte förändras. Större och större andel av ekonomin är om upphovrättsskyddat material. Sverige vore korkat om vi gick emot. Internationellt är vi stora på mediaexport och så är vi bra på innovation för att inte nämna medicin där upphovsrätten är helt avgörande.

Bara för att ett lösenord blir allmänt känt betyder det inte att det inte rör sig om dataintrång. Befinner man sig på en privat, lösenordsskyddad server dit man kommit med ett lösenord man inte fått direkt av serveradmin är det dataintrång.

Varför skulle inte upphovsrätten kunna förändras? Vi börjar bli rätt många nu som finner ordinär upphovsrätt lite för långtgående och istället släpper vårt material enl. Creative Commons, GPL och liknande friare licenser.

Och mig veterligen heter det inte upphovsrätt när det gäller medicin. Det är dåligt med verksstatusen hos alvedon.
 
Bara för att ett lösenord blir allmänt känt betyder det inte att det inte rör sig om dataintrång. Befinner man sig på en privat, lösenordsskyddad server dit man kommit med ett lösenord man inte fått direkt av serveradmin är det dataintrång.

Varför skulle inte upphovsrätten kunna förändras? Vi börjar bli rätt många nu som finner ordinär upphovsrätt lite för långtgående och istället släpper vårt material enl. Creative Commons, GPL och liknande friare licenser.

Och mig veterligen heter det inte upphovsrätt när det gäller medicin. Det är dåligt med verksstatusen hos alvedon.

Alla dessa licenser bygger fortfarande på upphovsrätt.
 
Det är jag som ska be om ursäkt - jag har helt missat att det finns en särskild moral för fildelningsfrågor. Jag trodde i min enfald att ordet moral hade samma innebörd som i alla andra sammanhang.

Självklart kan man diskutera moral i olika frågor. Vi tycker nog båda att det är omaraliskt att döda (jag gör det) men vi har olika uppfattningar om det är omoraliskt att fildela (jag tycker det, inte du om jag förstått rätt).
I mitt fall följer min moraliska uppfattning båda "lagarna" och din moraliska uppfattning följer den ena och inte den andra "lagen".


Ingen har heller gjort ett försök att bemöta mina inlägg om detta tidigare i tråden.
Igen: Vilken är den moraliska skillnaden mellan att Skövde stadsbibliotek lånar ut en viss skiva till mig (som jag dessutom har laglig rätt att kopiera då) och att Rune Stolpskott i Växsjö lägger ut samma skiva på PirateBay så att jag kan ladda ned den?

Moral:
uppfattning om rätt och orätt som styr värdering av handlingar

Min uppfattning om exemplet ovan är
1. Att bilbliotek är lagliga och att jag inte har några betänkligheter i att nyttja dessa institutioner.
2. Att fildelning av upphovsrättsskyddat material är olagligt och att jag tycker att det är moraliskt fel.
Att min uppfattning och lagen är lika beror inte på att jag är oförmögen att ta ställning ifrågan. Inte heller är min moraliska stånd punkt mindre värd för att även lagen vägts in vid ställningstaghandet.

För övrigt är exemplet inte särskilt relevant eftersom bibliotek inte sysslar med exemplarframställning vilket fildelning är.

Om vi går tillbaka tio år. 1999, Napster är stort. Ansåg du att piratfildelning (då legal) då var moraliskt försvarbart? Eller var det även då moraliskt oförsvarbart? Varför? Varför inte? Inser du nu att dina moraliska åsikter inte har någon laglig grund, utan det ligger i dina personliga värderingar av ett ämne?

Nej, det har aldrig varit tänkt att vara tillåtet med spridning av upphovsrättsskyddat material. Lagen var dock inte anpassad för fildelning och fick anpassas så att den täckte även det området. Därav "lagligt" eftersom lagen inte omfattade just den "tekniken", syftet med upphovsrätten var dock att skydda även detta område så lagen justerades.
Att förbjuda tekniken var idiotiskt eftersom den kan användas för att dela annat material och material på laglig väg. Jag är inte emot fildelning per se. jag är emot att man olovligen distribuerar upphovsrättsskyddat material och olovlig exemplarframställning.
 
Varför skulle inte upphovsrätten kunna förändras? Vi börjar bli rätt många nu som finner ordinär upphovsrätt lite för långtgående och istället släpper vårt material enl. Creative Commons, GPL och liknande friare licenser.

Som jag ser det är det upp till upphovsrättsinnehavaren att bestämma detta. Vill man publicera sin verk för fri kopiering och användning så kan man göra det.
GPL etc är ju inte skapat av konsumenterna som tvingat in programmerare i det. Utan att upphovsmän tyckt att deras verk ska vara fria. Men oxå att verk som baseras på deras "fria" verk måste vara fria.
Men i gengäld kan de ta igen på gungurna vad de förlorat på karusellen. Men återigen det är rättighetsinnehevarens val.
 
Som jag ser det är det upp till upphovsrättsinnehavaren att bestämma detta. Vill man publicera sin verk för fri kopiering och användning så kan man göra det.
GPL etc är ju inte skapat av konsumenterna som tvingat in programmerare i det. Utan att upphovsmän tyckt att deras verk ska vara fria. Men oxå att verk som baseras på deras "fria" verk måste vara fria.
Men i gengäld kan de ta igen på gungurna vad de förlorat på karusellen. Men återigen det är rättighetsinnehevarens val.

Eftersom man själv får avgöra i alla andra fall som rör ens liv? Jag är helt för en omstrukturering av upphovsrätten och copyright osv. Varför inte låta material vara fritt att sprida, och om någon vill ha sitt material till ekonomisk vinning få söka patent på det, som i alla andra brancher? Har aldrig begripit varför konstnärskap ska vara särklassat. Det här är dock rätt långt från grundfrågan i tråden.
 
Bara för att ett lösenord blir allmänt känt betyder det inte att det inte rör sig om dataintrång. Befinner man sig på en privat, lösenordsskyddad server dit man kommit med ett lösenord man inte fått direkt av serveradmin är det dataintrång.

Det var frågan om servern var privat eller inte. Tappar man kollen över användarna och lösenorden sprids fritt kan man knappast hävda att det är en privat server för en sluten grupp.

Om de som drar nytta av de kända lösenorden begår intrång eller inte vet jag inte.

Ska bli intressant se hur det går.
 
Det var frågan om servern var privat eller inte. Tappar man kollen över användarna och lösenorden sprids fritt kan man knappast hävda att det är en privat server för en sluten grupp.

Om de som drar nytta av de kända lösenorden begår intrång eller inte vet jag inte.

Ska bli intressant se hur det går.

Självklart begår även de intrång. Om nån går in i min lägenhet när jag inte är hemma för att jag inte låst har ju denne gjort intrång. Åker jag utomlands och glömmer låsa och ett gäng ungar festar där i två veckor må det så vara att jag inte får ut en krona på försäkringen samt att jag kommer bli vräkt, men intrång är det lika förbannat. Gör man intrång befinner man sig på något som egentligen är privat, även om säkerheten är obefintlig. Man gör tom. intrång av att logga in på ett öppet trådlöst nätverk man inte har tillstånd till. Det är fortfarande privat, sas.

Och jag håller helt klart med om att det ska bli intressant att se hur det går.
 
Självklart begår även de intrång. Om nån går in i min lägenhet när jag inte är hemma för att jag inte låst har ju denne gjort intrång. Åker jag utomlands och glömmer låsa och ett gäng ungar festar där i två veckor må det så vara att jag inte får ut en krona på försäkringen samt att jag kommer bli vräkt, men intrång är det lika förbannat. Gör man intrång befinner man sig på något som egentligen är privat, även om säkerheten är obefintlig. Man gör tom. intrång av att logga in på ett öppet trådlöst nätverk man inte har tillstånd till. Det är fortfarande privat, sas.

Och jag håller helt klart med om att det ska bli intressant att se hur det går.

Som vanligt är jämförelser svåra.

Om du trycker upp nycklar i massor som du delar ut till dina kompisar och jobbkollegor och uppmuntrar till besök (dvs då är det inte privat längre) är det svårare att säga att det är intrång när någon av kompisarna tar med en kompis i sin tur.

Men det var en parentes.
 
Att många inte vill betala står nog både mig och industrin klart. Inlägget var ett svar på ett annat inlägg där någon försökt rättfärdiga olaglig ned laddnig av upphovsrättskyddat material med att han tyckte att gjorde artisterna en tjänst genom att inte betala för varan. "Artisten får ju ändå så lite av pengarna". Den uppörelsen mellan bolag och artist är inget för konsumenten att bry sig i.


Nej, en biss omstrukturering pågår och Ja, vi är överens om att det är upp till upphovsrättsinnehevarna att bestämma om och hur de vill marknadsföra sina produkter. Samt utveckla sina försäljningskanaler.


Har aldrig uttryckt någon annan åsikt än:
1. att upphovsrättsinnehevare har rätt ta ta betalt vad de vill för sina produkter.
2. Konsumenter kan välja att köpa produkten eller låta bli att konsumera produkten.
Vi sa säkert dumma saker båda två. Sorry!

Pudelns kärna? Någon?
 
Eftersom man själv får avgöra i alla andra fall som rör ens liv? Jag är helt för en omstrukturering av upphovsrätten och copyright osv. Varför inte låta material vara fritt att sprida, och om någon vill ha sitt material till ekonomisk vinning få söka patent på det, som i alla andra brancher? Har aldrig begripit varför konstnärskap ska vara särklassat. Det här är dock rätt långt från grundfrågan i tråden.

Jag tror inte vi vill ha ett samhälle där "konstnärer" ska söka patent på sina alster. Skulle patent beviljas "automatiskt" eller efter bedömning av verkshöjd?
Skulle bilder vara helt fria om de inte är "patenterade" eller fria med undatag (som dina på flickr)? Vilka undantag i så fall? Hur säkerställer man en enhetlig bedömning om bilden ska vara patenterbar?

Det blir många frågor som jag ser det och varken billigare eller bättre. Idag kan du publicera bilderna om du vill och så länge ingen använder bilden på ett vad du anser olämpligt sätt behöver du inte hävda din upphovsrätt. Tycker du att nån använder bilden fel kan du begära ersättning och upprättelse. Vill du använda nån annans bild frågar du först. Klara enkla principer.

En film skulle vara patenterad från idé till färdigt verk inkl mista patenterbara kartongbit som används i inspelningen. Kostnaden för detta skulle hamna på priset til konsument.
Så när det enda som skulle hända är att storbolagens jurister och byråkraterna blir fler och fetare...
 
Jag tror inte vi vill ha ett samhälle där "konstnärer" ska söka patent på sina alster. Skulle patent beviljas "automatiskt" eller efter bedömning av verkshöjd?
Skulle bilder vara helt fria om de inte är "patenterade" eller fria med undatag (som dina på flickr)? Vilka undantag i så fall? Hur säkerställer man en enhetlig bedömning om bilden ska vara patenterbar?

Det blir många frågor som jag ser det och varken billigare eller bättre. Idag kan du publicera bilderna om du vill och så länge ingen använder bilden på ett vad du anser olämpligt sätt behöver du inte hävda din upphovsrätt. Tycker du att nån använder bilden fel kan du begära ersättning och upprättelse. Vill du använda nån annans bild frågar du först. Klara enkla principer.

En film skulle vara patenterad från idé till färdigt verk inkl mista patenterbara kartongbit som används i inspelningen. Kostnaden för detta skulle hamna på priset til konsument.
Så när det enda som skulle hända är att storbolagens jurister och byråkraterna blir fler och fetare...

Nja, iofs... Men man skulle slippa bitchande om att "han har postat min bild på sin blogg utan att be om lov, med mitt namn också!", och det är ju alltid något. Jag är hursomhelst övertygad om att det går att förändra även upphovsrätten, precis som man lyckades förändra feodalismen.
 
Nja, iofs... Men man skulle slippa bitchande om att "han har postat min bild på sin blogg utan att be om lov, med mitt namn också!", och det är ju alltid något. Jag är hursomhelst övertygad om att det går att förändra även upphovsrätten, precis som man lyckades förändra feodalismen.

Upphovsrätten åsido för ett ögonblick: Varför är det så hemskt med lite vanlig hövlighet, dvs be om lov när man använder någon annans bild?
 
Jag tror att många med upphovsrätt skulle kunna vara mer pragmatiska i sin hållning. Även om man har rätt måste man inte i alla lägen hävda den.

Och som Ola skrev man kan alltid fråga innan man publicerar nån annans verk...
 
Upphovsrätten åsido för ett ögonblick: Varför är det så hemskt med lite vanlig hövlighet, dvs be om lov när man använder någon annans bild?

Det har inget med hemskheter att göra, utan enbart med informationsflöde att göra. Det blir ju i princip att man som skribent behöver hålla på sin artikel till någon av de fotografer man försökt få kontakt med behagar svara. Vilket teoretiskt kan ta för evigt. Det har (återigen, och bevara mig från "skaparens rätt att avgöra"-kakor) med tillgänglighet att göra, att kunna göra det man tänkt sig när man tänkt sig, utan att behöva förlita sig på en andra part.
 
Det har inget med hemskheter att göra, utan enbart med informationsflöde att göra. Det blir ju i princip att man som skribent behöver hålla på sin artikel till någon av de fotografer man försökt få kontakt med behagar svara. Vilket teoretiskt kan ta för evigt. Det har (återigen, och bevara mig från "skaparens rätt att avgöra"-kakor) med tillgänglighet att göra, att kunna göra det man tänkt sig när man tänkt sig, utan att behöva förlita sig på en andra part.

JO, men det finns gott om ställen där man enkelt kan köpa en bild som passar dygnet runt.
 
JO, men det finns gott om ställen där man enkelt kan köpa en bild som passar dygnet runt.

Beroende på sammanhang så både ja och nej. Ibland skriver man (förmodar jag, jag är själv inte skribent) t ex om en viss fotograf man upptäckt, och i ett sånt fall borde det vara finemang att slippa vänta på att fotografen i fråga behagar höra av sig.

Men börjar inte den här diskussionen dö ut? Du är för upphovsrätt som den är och vad som följer med, jag är emot upphovsrätt som den är och vad som följer med. Ingen av oss lär omvända den andre, och jag börjar bli trött på att skriva inlägg via mobil. T9 lämnar en hel del i övrigt att önska.

Ska vi skaka hand och lägga ner det här?
 
Skriver man om en fotograf har man förmodligen kontakt med denne iofs.

Jag tror oxå att vi har olika ståndpunkt och att det kommer att krävas en hel del innan någon av oss byter ;-)
(* Skakar hand *)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.