iSolen.se
Guest
Så i så fall borde inte världspremiärer på bio vara en möjlighet? Jag är väl medveten om att det rör sig om säljarens produkt. Jag är också väl medveten om att min åsikt är att säljaren gör fel (samt att det helt klart verkar fungera bra med världsomfattande lanseringar av så gott som alla produkter detta görs på, utom valda delar av mediamarknaden). Eller får man inte uttrycka ett missnöje med något som man inte är upphovsman till? Geez. Alternativet är väl då att förändra upphovsrätten, vilket iofs inte skulle vara en dag för sent. Den är trots allt skapad för en bokmarknad på 1700-talet.
- Ang. IPRED har ljudboksdomen pekat på att vem som helst kan få ut vad som helst. Man behöver inte ens bevis på att det rör sig om piratkopior, än mindre bevis på att materialet gjorts tillgängligt. Ephone-materialet låg väl enl. media dessutom på lösenordsskyddad server? Tyder inte det på att saker som under normala omständigheter får digra konsekvenser (som dataintrång) helt förbises när det handlar om IPRED?
Den där servern var visst mer eller mindre publik med MASSOR av lösenord på drift men jag vill se vad de förhoppningsvis neutrala tidningarna skriver så småningom när det är utrett. Nu är allt så vinklat.
Du ska, och jag uppmuntrar till det, uttrycka din åsikt.
Inte knyta näven i fickan och "ta" (fick ju inte säga "sno") produkten via illegal distributionskanal när det inte passar.
Upphovsrätten i sig kommer inte förändras. Större och större andel av ekonomin är om upphovrättsskyddat material. Sverige vore korkat om vi gick emot. Internationellt är vi stora på mediaexport och så är vi bra på innovation för att inte nämna medicin där upphovsrätten är helt avgörande.