Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
förrutom att de saknar massor av musik som bolagen tvingat dem att ta bort, för varje dag blir det mindre och mindre kvar.

"Home taping is killing music!!"

Det kostar på att vara laglydig. Stackars de som inte får lyssna på Beatles online. (Jag har iofs skivorna som jag kan rippa i värsta fall.)

Tur att det är underhållning vi talar om och inte mat eller vatten.
 
Det kostar på att vara laglydig. Stackars de som inte får lyssna på Beatles online. (Jag har iofs skivorna som jag kan rippa i värsta fall.)

Tur att det är underhållning vi talar om och inte mat eller vatten.

Verkligen tur tänk om musikbolagen hade haft fullkontorll på mat och vatten då hade de flesta dött av svält medans de stämt alla som odlade egen mat i trädgården.
 
Det måste vara en skittjänst eftersom den inte funkar för mig (ironi).

För dig är det absolut en skittjänst, för mig också även om den hade mer musik än spotify - då även den saknade lite för mycket för att jag ska välja bort min cd/mp3-samling. Ja, majoriteten av mp3orn är lagliga, finns några undantag men det är blott för att dessa är så gott som omöjliga att få tag på lagligt.
 
För dig är det absolut en skittjänst, för mig också även om den hade mer musik än spotify - då även den saknade lite för mycket för att jag ska välja bort min cd/mp3-samling. Ja, majoriteten av mp3orn är lagliga, finns några undantag men det är blott för att dessa är så gott som omöjliga att få tag på lagligt.

Jag försökte vara lite rolig då Spotify beskrevs lika kategoriskt tidigare. Men det förstod du säkert.
 
Jag försökte vara lite rolig då Spotify beskrevs lika kategoriskt tidigare. Men det förstod du säkert.

Visst förstog jag din sarkasm, men då jag var en av dom som kallat spotify för skittjänst så ville jag bara förklara att ditt uttalande är helt rimligt även fast du var sarkastisk.
 
Verkligen tur tänk om musikbolagen hade haft fullkontorll på mat och vatten då hade de flesta dött av svält medans de stämt alla som odlade egen mat i trädgården.

Ja, jag är glad att musikbolagen bara stämmer dem som odlar musikbolagens plantor i trädgården. Egen mat har man väl alltid fått odla?
 
@ kijana: Du fick odla fritt fram tills kyrkan kom och hävda att detta är guds mark, och efter som vi är hans representanter kan du få hyra marken av oss mot att vi får 90% av det du odlar på den.

sysslar inte stort företag Monsanto som tagit fram genmodiferade grödor, som dels slår ut all annan odling + att företag stämmer alla som får några frön på sin mark?

grooveshark funkar kanon bra, och då sitter jag på släktens 2mb lina mitt ute i buschen just nu, fick fram norsk death metal när den är som bäst framförd av burzum, slå det om du kan spotify ;-)
 
@ kijana: Du fick odla fritt fram tills kyrkan kom och hävda att detta är guds mark, och efter som vi är hans representanter kan du få hyra marken av oss mot att vi får 90% av det du odlar på den.

Det där har du missförstått, eller hoppade du helt över lektionerna i historia? Man lämnade sitt tionde till kyrkan, inte att man själv fick behålla en tiondel.
Dessutom haltar din jämförelse än mer mot det faktum att skivbolagen mig veterligen har aldrig någonsin tvingat en enda artist att ansluta sig till dem. Varje artist som vill komma ut på skiva, eller numera bli nedladdad, kan ju välja att helt stå utanför STIM och skivbolagen om det känns bättre.

sysslar inte stort företag Monsanto som tagit fram genmodiferade grödor, som dels slår ut all annan odling + att företag stämmer alla som får några frön på sin mark?

Det där förstod jag inte riktigt, lät inte så sammanhängande. Kanske skulle du kolla lite fakta först?
 
Tror jag mest sov under historia timmarna ;-), tog bara siffan ur luften. menar bara det att fram tills kyrkan gjorde intåg så kunde man odla marken fritt. sedan när kyrkan tog över krävdedom ju någon form av betalning för att man odla på guds mark.

Men om du är musiker och vill få din musik spelad kommerciellt så måsteman väll vara ansluten till stim/sami . tror det tagits upp tidigare i tråden eller någon annan.

har kollat upp företaget med modifiering och hitta detta.

"Monsanto är idag världsledande på genmanipulerad mat och håller i tysthet på att ta patent på en stor del av jordens grödor.
Mellan 1995 och 2005 köpte Monsanto upp ett 50-tal utsädesföretag världen över. Många oroar sig för att dessa uppköp ska leda till att icke-genförändrade grödor på sikt kommer att försvinna.

I dag kontrollerar Monsanto i princip allt bomullsutsäde i Indien. Det ökar deras möjlighet att få sälja det genförändrade utsädet som är fyra gånger dyrare än det konventionella. För att ha råd med det tvingas bönderna låna pengar, ofta till ockerräntor. Om sen skörden slår fel innebär det en katastrof."
 
"Monsanto är idag världsledande på genmanipulerad mat och håller i tysthet på att ta patent på en stor del av jordens grödor.
Mellan 1995 och 2005 köpte Monsanto upp ett 50-tal utsädesföretag världen över. Många oroar sig för att dessa uppköp ska leda till att icke-genförändrade grödor på sikt kommer att försvinna.

I dag kontrollerar Monsanto i princip allt bomullsutsäde i Indien. Det ökar deras möjlighet att få sälja det genförändrade utsädet som är fyra gånger dyrare än det konventionella. För att ha råd med det tvingas bönderna låna pengar, ofta till ockerräntor. Om sen skörden slår fel innebär det en katastrof."


Dessutom tar de patent på traditionella sorter i tredje världen och driver processer mot de stackars odlare som vågar trotsa dem. Jag gissar att vi om något årtionde har en debatt även i Sverige om "tjuvar" som odlar morötter hemma i trädgården utan att betala upphovsrättsavgifter till storbolagen...
 
Det här är inget försvar av Monsanto, deras agerande eller genförändrade grödor.

Monsanto har patent på en (eller flera) modifireade gener som gör växterna reistenta mot de växtgifter som Monsanto tillverkar och säljer.

När du köper utsäde av Monsanto förbinder du dig att inte göra som brukligt är, spara en del av skörden till utsäde. Monsanto kontrollerear bönder som varit deras kunder och grödorna som odlas så att de inte sparat utsäde olovligen.
Problemet är väl bara det att det verkar vara så att pollinatörerna bär med sig geneni pollen till andra åkrar som inte såtts med Monsatos grödor och att sparat utsäde från dessa åkrar då har fått genen.
I tredjevärlden har inte alla förstått att man inte kan göra som man tidigare gjort dvs spara utsäde.
I fattigare länder finns det många anledningar till att skördslår fel och man har inga eller nästan inga möjligheter att betala för utsäde vilket tvingar dom att chansa.

Ett annat stort problem är väl att Monsantos grödor inte i sig ger större avkastning utan ddet är användningen av växtbekämpningsmedel som ska stå för mer värdet. Så för en fattig bonde gäller att han dels kan betala ett dyrare utsäde, dyra växtbekämpningsmedel vilket ger bla miljö problem då de inte har kunskap/råd med skyddsutrustning.

Monsanto kan däremot inte patentera existerande omodifirade växter. Men det de gör är att de modifierar växter i tredje världen så att de får patent. Säljer detta billigt första året för att visa hur bra dom är. Sen saknar bonden utsäde år två och yvingas då välja köpa nytt gammalt utsäde som ger lägre avkastning eller fortsätta med Monsatos dyrare och bättre. Missväxt ett år och han står på bar backe.
---

Ang. tiondegivandet så har det inget med att göra att "kyrkan" eller Gud äger marken.
Tionde gviandet infördes i Israel då man delade upp landet mellan de tolv olika stammmarna. 11 stammar fick mark at todla och försörja landet. Den tolfte stammen Levi som skulle vara landets präster och förestå templet och göra tjänst inför Gud skulle uppbära tiondet till stammens och templets drift. Eventuellt överskott gick till att fördela till fattiga och änkor dvs i en teokratiskstat infördes 10 procent skatt till att försörja byråkrater och social välfärd.

---

Dessbättre är dessa inget exempel på upphovsrättsliga problem som tvingar oss att ändra på den.
 
Min åsikt är att om produkten är tillräckligt bra så köper jag , men man vill ju samtidigt prova att den uppfyller mina förväntningar så jag tycker att man kan prova och om man är nöjd med produkten så köper jag. Annars så trycker jag på radera.
för vem vill ha skit på sin dator
Det kan väl inte vara för mycket begärt att man levererar för pengarna om man vill ha betalt.
På andra produkter finns det ju att ladda ner och testa varför inte musik och video
 
@ mikamb: dessvärre anser film och musik branchen att man ska köpa i grisen i säcken, när det kommer till deras produkter.

Om jag ska köpa en kamera, så kan jag kläma och känna på den innan jag bestämer mig läsa recentioner av andra som har den. samma sak med ett program, kan ta hem en demo eller shareware.

men musik o film, har jag tur och köper den i någon musikbutik kan jag få provlyssna på den, film får jag nöje mig med trailer, och den visar ju bara korta inslag.
 
Tror jag mest sov under historia timmarna ;-), tog bara siffan ur luften. menar bara det att fram tills kyrkan gjorde intåg så kunde man odla marken fritt. sedan när kyrkan tog över krävdedom ju någon form av betalning för att man odla på guds mark.

Men om du är musiker och vill få din musik spelad kommerciellt så måsteman väll vara ansluten till stim/sami . tror det tagits upp tidigare i tråden eller någon annan.

Nu har du ju redan fått trovärdiga svar om så väl Monsanto som kyrkan och tiondet. Men angående kyrkan och Guds mark så kan man ju också se tiondet som en betalning för de tjänster som kyrkan stod för. Tänker inte så mycket på svavelosande predikningar om arvsynden, utan på att kyrkan döpte barnen, vigde par i äktenskap samt jordfäste dem som avlidit. Prästen förde också bok över vilka som flyttade i socknen, och var personer bodde. Är inte det till att börja med ett ganska omfattande arbete, och kan inte det också ha varit värt en slant (tionde) i utbyte?
Man kan också se kyrkobokföringen som en parallell till musiker och STIM. STIM vill säkert ha betalt för sitt jobb, men även om jag nu inte sysslar med musik har jag ju svårt att tänka mig att de lämnar dig som ansluten till att helt göra jobbet själv.
Förr fanns det en överenskommelse mellan kyrkan och medborgarna (även om man kanske inte kan kalla den tydligt formulerad och nedskriven) om vad respektive part skulle stå för, lite klarare papper är det väl mellan STIM och musiker. Vad jag skulle komma till är ju att om det råder ett avtal av något slag mellan två parter, då är man väl så pass hederlig att man följer avtalet även om man inte gillar alla ingående delar?
 
exakt vad jag menar ,det måste finnas en produktgaranti att om man inte är nöjd med produkten så går den tillbaka. En sådan garanti skulle också ställa större krav på vad dom ger ut i all typ av media film eller musik. Borde man inte utnyttja detta som musik eller film pruduktör bättre nu när man har tillgång till världens största marknadsundersökning. Då borde till och med de se schansen att kunna bli lite bredare i sortimentet att våga testa ,att folk får chansen att tycka till i ett större sortiment ljud och musik.
Smaken är ju som baken så det kan ju inte passa alla.
Skälv vet jag inte hur mycket skit jag laddat ner men det måste vara runt 90% . De filmer eller de cd-skivor som jag tycker fyller mina förhoppningar eller kvaliteter och dom köper jag resten delitas. Har man en skaplig ljud eller bioanläggning så vill man inte offra något i kvalitet. Konsumenten har alltid rätt eller? Mvh Mikael
 
Nu har du ju redan fått trovärdiga svar om så väl Monsanto som kyrkan och tiondet. Men angående kyrkan och Guds mark så kan man ju också se tiondet som en betalning för de tjänster som kyrkan stod för. Tänker inte så mycket på svavelosande predikningar om arvsynden, utan på att kyrkan döpte barnen, vigde par i äktenskap samt jordfäste dem som avlidit. Prästen förde också bok över vilka som flyttade i socknen, och var personer bodde. Är inte det till att börja med ett ganska omfattande arbete, och kan inte det också ha varit värt en slant (tionde) i utbyte?
Man kan också se kyrkobokföringen som en parallell till musiker och STIM. STIM vill säkert ha betalt för sitt jobb, men även om jag nu inte sysslar med musik har jag ju svårt att tänka mig att de lämnar dig som ansluten till att helt göra jobbet själv.
Förr fanns det en överenskommelse mellan kyrkan och medborgarna (även om man kanske inte kan kalla den tydligt formulerad och nedskriven) om vad respektive part skulle stå för, lite klarare papper är det väl mellan STIM och musiker. Vad jag skulle komma till är ju att om det råder ett avtal av något slag mellan två parter, då är man väl så pass hederlig att man följer avtalet även om man inte gillar alla ingående delar?
Är du allvarlig?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.