Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du provat att ringa en tidning och be dem skriva en artikel med text och bild om dig. Inte anonymiserad, givetvis. I alla artiklar jag sett "heter Johan i själva verket något annat"

"Här är jag! Jag fildelar illegalt därför att...."

Är det verkligen illegalt? Vi betalar 3 siffriga miljonbelopp bara från sverige varje år för rätten att kopiera och dela med oss till våra vänner. För hela världen är det miljardbelopp för rätten att kopiera, samma rätt som de stämmer oss för. I kanada har de satt ned foten och där fick de välja stämm folk för rätten att kopiera eller förlora kopieringsskatten! Vad tror du de väljer?
 
Jag noterar med belåtenhet att ingen av upphovsrättskramarna ens har gjort ett försök att försöka förklara skillnaden mellan att svenska bibliotek lånar ut böcker, skivor och film till vem som helst utan att på något sätt ersätta upphovsrättsinnehavarna (de icke svenska - de svenska får i vissa fall ersättning). Ingen har heller gjort ett försök att bemöta mina inlägg om detta tidigare i tråden.
Igen: Vilken är den moraliska skillnaden mellan att Skövde stadsbibliotek lånar ut en viss skiva till mig (som jag dessutom har laglig rätt att kopiera då) och att Rune Stolpskott i Växsjö lägger ut samma skiva på PirateBay så att jag kan ladda ned den? Vänligen förklara detta för mig... Om man inte hittar någon moralisk skillnad antar jag att alla som betraktar fildelare som patrask, tjuvar och snyltare då måste ha samma syn på de allmänna biblioteken, dvs de svenska kommunerna, högskolorna, grundskolorna, sjukhusen mfl.

De börjar bli tätt mellan skurkarna i så fall... ;-)
 
Moraliskt är skillnaden så enkel att det ena faktiskt är lagligt (utlång på bibliotek) och det andra olagligt (dela och ladda ner upphovsrättskyddat material).

När det gäller ersättningen, som bara utgår för inhemska böcker, kan et vara samma princip som postverken tillämpar för att reglera kostnader för att bära ut försändelser skickade från annat land dvs avsändande land behåller hela portot. Med den tanken att det förmodligen skickas lika många åt båda håll. Så för varje amerikansk titel som lånas ut i Sverige lånas det ut en Svensk i Amerika. Så då får de amerikanska författarna/förläggarna dela på inkomsten av utlånongen på de utländska verken som kompensatin för bortfallet av utlåninngen i andra länder.
 
Moraliskt är skillnaden så enkel att det ena faktiskt är lagligt (utlång på bibliotek) och det andra olagligt (dela och ladda ner upphovsrättskyddat material).

När det gäller ersättningen, som bara utgår för inhemska böcker, kan et vara samma princip som postverken tillämpar för att reglera kostnader för att bära ut försändelser skickade från annat land dvs avsändande land behåller hela portot. Med den tanken att det förmodligen skickas lika många åt båda håll. Så för varje amerikansk titel som lånas ut i Sverige lånas det ut en Svensk i Amerika. Så då får de amerikanska författarna/förläggarna dela på inkomsten av utlånongen på de utländska verken som kompensatin för bortfallet av utlåninngen i andra länder.

Låter lite flummigt, i konsekvensens namn så bör vi givetvis förbjuda bibliotek i samtliga länder, att ha statliga pirat verksamheter är väl inget som stater skall driva? De som vill konsumera kultur ska betala vad det kostar!
 
Flummigt??? En enkel princip utan krångliga clearing processer och avstämningar. Enkelt och rakt på sak.

Flummigt blir det när man försöker rättfärdiga brott med konstiga jämförelser.
 
Väldigt dåliga exempel då 1. fortkörning utsätter andra för fara. 2. Det är inte straffbart att gå mot rött så länge man inte framkallar en farlig trafiksituation. 3. Snatteri innebär att man stjäl nånting från någon annan.

Som du ser om du läser mitt inlägg igen var det exempel som funkar lika dåligt som upphovsrättsbrott med avseende på civil olydnad.

Gick inte poängen hem, hoppa över.
 
Jag noterar med belåtenhet att ingen av upphovsrättskramarna ens har gjort ett försök att försöka förklara skillnaden mellan att svenska bibliotek lånar ut böcker, skivor och film till vem som helst utan att på något sätt ersätta upphovsrättsinnehavarna (de icke svenska - de svenska får i vissa fall ersättning). Ingen har heller gjort ett försök att bemöta mina inlägg om detta tidigare i tråden.
Igen: Vilken är den moraliska skillnaden mellan att Skövde stadsbibliotek lånar ut en viss skiva till mig (som jag dessutom har laglig rätt att kopiera då) och att Rune Stolpskott i Växsjö lägger ut samma skiva på PirateBay så att jag kan ladda ned den? Vänligen förklara detta för mig... Om man inte hittar någon moralisk skillnad antar jag att alla som betraktar fildelare som patrask, tjuvar och snyltare då måste ha samma syn på de allmänna biblioteken, dvs de svenska kommunerna, högskolorna, grundskolorna, sjukhusen mfl.

De börjar bli tätt mellan skurkarna i så fall... ;-)

Kanske helt enkelt att fildelarna är ett flera magnituder större problem och biblioteksaktiviteterna dessutom lagliga.
 
Flummigt??? En enkel princip utan krångliga clearing processer och avstämningar. Enkelt och rakt på sak.

Flummigt blir det när man försöker rättfärdiga brott med konstiga jämförelser.

Att via statliga inrättningar stjäla är väl inte okey? När man införde biblioteket så var inte mediabranshen så mäktiga så man kunde köpa domare och politiker, om det idag inte fanns bibliotek tror du att det hade accepterats med de mäktiga mediabolagen som finns idag? Det hade ALDRIG gått! Att tjuvläsa på biblioteket är STÖLD om du vill ta del av materialet betala för dig, stjäl inte genom pirat biblioteken! Vad är skillnaden att gratisläsa på ett statligt piratbibliotek eller att ladda ned till din dator och läsa? Du betalar inget = du stjäl! Alla som besöker bibliotek är kriminellt slödder i mina ögon
 
Kanske helt enkelt att fildelarna är ett flera magnituder större problem och biblioteksaktiviteterna dessutom lagliga.

Konstig logik, om vi bara hade 1 bankrånare i Sverige så skulle det vara lagligt för honom att råna banken, litet problem. Om vi hade 100 bankrånare då skulle det bara olagligt = stort problem?

Ponera att det inte fanns bibliotek i dag, tror du att mediamaffian hade tillåtit någon stat att starta upp statliga pirat bibliotek 2009? Nah precis det hade ALDRIG tillåtits! Så kanske dags att stänga ned alla pirat bibliotek som sysslar med organiserad pirat verksamhet.
 
Att läsa någon annans bok är inte stöld eller ens upphovsrättsbrott.
Jag brukar låna ut mina böcker till vänner och bekanta och det är helt lagligt. Man får tom låna ut CD skivor, DVD och Bluray helt lagligt.

Det är mångfaldigande och exemplar framställning som är olagligt. Det är inte lagligt att kopiera böcker man inte har upphovsrtt till, Varken sina egna exemplar eller de man lånar på bibliotek. Sen finns det vissa praktiska undantag både för skrivet material, CD-skivor etc där lagen inskränker upphovsrättsinnehavarens rättigheter.
 
Ola, är du inte lite väl aggressiv i din påhopp. Så som jag förstår begreppet 'egen vinning' är det något man gör för att förtjäna pengar eller att uppnå andra förmåner med. Att konsumera kultur räknad jag åtminstone inte dit. I Sverige är det iallafall väldigt få som laddar hem något från nätet för att göra en pirat-CD för försäljning.

Om det ända man skulle göra var att skriva på namnlistor så skulle inte skivbolagen gjort ett dyft för att tillhandahålla tjänster som konsumenterna vill ha. Det är de alternativa distributionskanalerna (kalla dem olagliga om du vill) som tvingat dem till förändring.

Du tänker på "kommersiellt" dvs för att tjäna pengar.

Egen vinning är det om du snor en film (digitalt eller fysiskt) eller smiter in bakvägen på bion, snattar eller ...

Men jag ska inte märka ord mer än jag redan gjort.


Hur många skivbolagssajter har du ens provat köpa film av? Är du intresserad av att köpa film från tex sonybmg.se (om nu den sajten finns). Om du verkligen var intresserad av att betala för dig eller att driva utvecklingen i riktning bra betalsajter skulle du väl främja de som finns och hjälpa dem med hur de kan förbättre sajterna? Starta en "flatrate-förening"?

Med "du" ovan avser jag inte dig personligen utan givetvis gruppen "illegala fildelare" (för att inte beskyllas vara agressiv påhoppare :) )
 
Att läsa någon annans bok är inte stöld eller ens upphovsrättsbrott.
Jag brukar låna ut mina böcker till vänner och bekanta och det är helt lagligt. Man får tom låna ut CD skivor, DVD och Bluray helt lagligt.
/QUOTE]

Det är precis vad du även gör på nätet, enda skillnaden är att du fysiskt inte överlämnar exemplaret, tekniken har hunnit ikapp. Nu köper mäktiga företag lagar som reglerar något som alltid varit lagligt. För att vara konsekvent så borde det isåfall även vara ett brott att låta någon annan ta del av det du köpt, har du köpt tidningen så får ingen annan läsa den, har du köpt en cd får ingen annan lyssna på den etc.

Som tur är kommer även tekniken som vanligt springa ifrån mediamaffian, tyvärr måste man idag betala en månadsavgift för VPN uppkoppling att inte bli avlyssnad, men snart behövs nog inte det heller.
 
Konstig logik, om vi bara hade 1 bankrånare i Sverige så skulle det vara lagligt för honom att råna banken, litet problem. Om vi hade 100 bankrånare då skulle det bara olagligt = stort problem?

Ponera att det inte fanns bibliotek i dag, tror du att mediamaffian hade tillåtit någon stat att starta upp statliga pirat bibliotek 2009? Nah precis det hade ALDRIG tillåtits! Så kanske dags att stänga ned alla pirat bibliotek som sysslar med organiserad pirat verksamhet.

Bibliotek - lagligt samt ej omfattande kopieringsproblem. Bolagen propagerar därför inte för lagändring. Den debatten är jättegammal och det blev en kompromiss.

Illegal fildelning - som sagt olaglig. Mycket omfattande. Lagen finns. Bolagen propagerar för metoder att sätta dit upphovsrättsbrottslingarna, inte lagändring.

Det var väl ingen konstig logik?
 
Att läsa någon annans bok är inte stöld eller ens upphovsrättsbrott.
Jag brukar låna ut mina böcker till vänner och bekanta och det är helt lagligt. Man får tom låna ut CD skivor, DVD och Bluray helt lagligt.
/QUOTE]

Det är precis vad du även gör på nätet, enda skillnaden är att du fysiskt inte överlämnar exemplaret, tekniken har hunnit ikapp. Nu köper mäktiga företag lagar som reglerar något som alltid varit lagligt. För att vara konsekvent så borde det isåfall även vara ett brott att låta någon annan ta del av det du köpt, har du köpt tidningen så får ingen annan läsa den, har du köpt en cd får ingen annan lyssna på den etc.

Som tur är kommer även tekniken som vanligt springa ifrån mediamaffian, tyvärr måste man idag betala en månadsavgift för VPN uppkoppling att inte bli avlyssnad, men snart behövs nog inte det heller.

Familj och vänner ska det vara. Du får tex inte ha ett DVD-bibliotek för lån på jobbet eller dela med dig med främlingar på nätet.
 
Bibliotek - lagligt samt ej omfattande kopieringsproblem. Bolagen propagerar därför inte för lagändring. Den debatten är jättegammal och det blev en kompromiss.

Illegal fildelning - som sagt olaglig. Mycket omfattande. Lagen finns. Bolagen propagerar för metoder att sätta dit upphovsrättsbrottslingarna, inte lagändring.

Det var väl ingen konstig logik?

Samma sak med olika teknisk lösning. Filmbolag & musikbolag har inga jätte stora problem med bibliotek, det är bokförlag och de är inte lika mäktiga som de tidigare bolagen. Självklart vill de ha bort biblioteket men ett slag i taget [Personangrepp borttaget, angrip sak, inte person /Admin]
 
Senast redigerad av en moderator:
Samma sak med olika teknisk lösning. Filmbolag & musikbolag har inga jätte stora problem med bibliotek, det är bokförlag och de är inte lika mäktiga som de tidigare bolagen. Självklart vill de ha bort biblioteket men ett slag i taget

Jag talar i egen sak. Säljer nämligen bilder och programmerar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är precis vad du även gör på nätet, enda skillnaden är att du fysiskt inte överlämnar exemplaret, tekniken har hunnit ikapp.

Precis eftersom jag har kvar mitt exemplar så ahr jag med teknikens hjälp framställt ett nytt exemplar dvs exeplar framställning och olagligt. Hade du skickat de fysiska skivan med posten till polaren hade dey varit OK. Dock inte lika snabbt.

Nu köper mäktiga företag lagar som reglerar något som alltid varit lagligt. För att vara konsekvent så borde det isåfall även vara ett brott att låta någon annan ta del av det du köpt, har du köpt tidningen så får ingen annan läsa den, har du köpt en cd får ingen annan lyssna på den etc.

Nej, så länge det är ett och samma exemplar är det ju inget problem efter som det inte är exemplar framställning.
Är det här skon klämmer? Att ni inte förstår att det inte olagigt att se på film, lyssna på musik, läsa böcker, tidningar etc även om ni skulle göra det från någon annans exemplar. Det är lungt det är helt lagligt. Man får dela med sig av sina exemplar till och med vara flera som läser samma exemplar av en bok samtidigt, eller lyssnar på samma skiva, se på samma film. Så vida man inte gör visningen - lyssningen offentlig.
Det som är olagligt är exemplarframställan dvs göra en kopia och göra den tillgänlig.
 
Moraliskt är skillnaden så enkel att det ena faktiskt är lagligt (utlång på bibliotek) och det andra olagligt (dela och ladda ner upphovsrättskyddat material).

Återigen: Moral och lag är inte samma sak. Dödsstraff, t ex, är lagligt i stora delar av världen. Det gör inte att jag tycker det är moraliskt försvarbart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.