Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att du inte gillar det betyder det inte att det är skit automatiskt.

Det är jättebra för många andra. Det kommer dessutom en version till iPhone som tom går att använda offline.

Läser jag dig rätt om det måste vara kanonjättebra innan du kan tänka dig att betala för en tjänst?

Priset är alltså av större betydelse än lagligheten?

Huruvida någonting är bra eller inte för mig, beror på vad jag tycker om det. Jag säger inte att andra inte ska betala för spotify, känner man att en tjänst är värd sitt pris och vill utnyttja tjänsten så är det klart att man ska betala för den.

Och nej, du läser inte rätt om du tror att något måste vara kanon jättebra för att jag ska betala för det, men priset ska stå relevans mot kvaliten. Något jag trodde alla gick efter?
 
Huruvida någonting är bra eller inte för mig, beror på vad jag tycker om det. Jag säger inte att andra inte ska betala för spotify, känner man att en tjänst är värd sitt pris och vill utnyttja tjänsten så är det klart att man ska betala för den.

Och nej, du läser inte rätt om du tror att något måste vara kanon jättebra för att jag ska betala för det, men priset ska stå relevans mot kvaliten. Något jag trodde alla gick efter?

Nu handlar det ju inte enbart om kvalitet och pris utan även om att det äntligen finns en tjänst som är laglig som har den mesta musiken och funkar för väldigt många.
 
Det har bara tagit nästan 10år och massa övervaknings lagar att få fram spotify.

iphone vad är det? någon ny analogt film märke ;) .

nä tacka vet jag winamp radio, nästan alla sorters musik stillar som finns, från vilket land du vill,ingen lands gräns, vilken stil inom stilen, ny musik, gamal musik. biterate från 16kb till 320kb.

kostar inget, kan komma lite reklam ibland.
 
Nu handlar det ju inte enbart om kvalitet och pris utan även om att det äntligen finns en tjänst som är laglig som har den mesta musiken och funkar för väldigt många.

Men som är full av brister (all musik som saknas) och som därför inte fungerar för alla? Ska jag - med dagens internetkultur - vara tvungen att privatimportera cd-skivor?

Jag är som sagt för upphovsrätten, men jag tror vi måste skriva om den - jag har inte någon perfekt lösning, men det är inte mitt jobb som konsument att ha heller.
 
Det har bara tagit nästan 10år och massa övervaknings lagar att få fram spotify.

iphone vad är det? någon ny analogt film märke ;) .

nä tacka vet jag winamp radio, nästan alla sorters musik stillar som finns, från vilket land du vill,ingen lands gräns, vilken stil inom stilen, ny musik, gamal musik. biterate från 16kb till 320kb.

kostar inget, kan komma lite reklam ibland.

Jo den är också bra, använder den mycket. Eller vilken annan klient som helst. Hur annars har man 14 000 radiostationer i köket :)

Fast man kan ju inte välja låt själv, bara kanal.
 
Men som är full av brister (all musik som saknas) och som därför inte fungerar för alla? Ska jag - med dagens internetkultur - vara tvungen att privatimportera cd-skivor?

Jag är som sagt för upphovsrätten, men jag tror vi måste skriva om den - jag har inte någon perfekt lösning, men det är inte mitt jobb som konsument att ha heller.

Jo det är tråkigt att det saknas en hel del men man får väl köra via iTunes eller i värsta fall (huga), köpa CDn för det som saknas.
 
Jo det är tråkigt att det saknas en hel del men man får väl köra via iTunes eller i värsta fall (huga), köpa CDn för det som saknas.

I dagsläget så fungerar inte itunes heller då det saknas en hel del även där, jag bryter mot lagen och köper den musiken jag tycker håller tillräkligt hög kvalitet för att orka beställa och vänta på i max 2 månader. Förstår att min problematik inte tynger de flesta, men ja - okänd musik är inte så lätt att få tag på om man inte laddar hem, när man bor där jag bor, d.v.s
 
Jag tror svaret på frågan finns nånstans bland de första inläggen. Men för ordningens skull så kommer ett svar igen:
jag har inget problem med att upphovsmän hjälper till med insamlandet av bevis.
Det ska ske utan olaglighrter och bevis ska finnas innan de får IP-adressen utlämnad. Prövningen innan tillstånd ska ske rättssäkert.
Jag inser att det idag kan saknas kunskap inom rättsväsendet och att det behöver åtgärdas.

Det var inte heller meningen att bajsa i någons utsträckta hand, ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag tänker inte heller förneka att jag "slog upp" konglomerat. Det gjorde jag för att jag tyckte att det inte stämde s benämning på mediaindustrin.

Pch när det gäller diskussioner banker så tycker jag som du att vi inte ska ha den här.
Jag tror vi lämnar detta. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt och korkat åt när vi tjafsat. Att du dessutom var så ärlig att du medger att du slog upp något är faktiskt riktigt stort och något du skall ha all heder av.
 
Jag tror vi lämnar detta. Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt och korkat åt när vi tjafsat. Att du dessutom var så ärlig att du medger att du slog upp något är faktiskt riktigt stort och något du skall ha all heder av.

Ursäkten accepterad
(Om det nu alls behövdes någon ursäkt. Vi skriver väl alla inlägg lite i affekt nu och då ;-)

Uppslags och ordböcker är mina bästa vänner. Jag slår ofta upp för att försäkra mig om att det jag skriver är korrekt. Det ska man inte skämmas för.
 
Spotify är ju skit, och nej - det har ingenting med att jag måste betala att gör. Betala gör jag gärna så länge det är något värt att betala för.

Spotify faller på det som ni hyllar, upphovsrätten. Upphovsrätten är resultatet till att spotify inte kan leverera samma musik i Sverige som i England, som någon över mig nämde och att 90% av den musik jag lyssnar på inte finns med(vilket självklart är anledningen till att jag inte betalar för det.

Har också kört lite spotify men det saknades på tok för mycket musik tex rock som ac/dc, metallica etc. Fick tips om http://listen.grooveshark.com för någon dag sedan, sorry utrycket men de kn**lar spotify i rumpan! De drivs av musiker och har avtal med många bolag och betalar för sig, tyvärr så finns det fortfarande inkompetenta skivbolag kvar EMI som de var på väg att skriva avtal valde istället att skicka en 100$ million stämning, de hoppas väl på en bättre deal! Hoppas de går i KK istället :)
 
Har också kört lite spotify men det saknades på tok för mycket musik tex rock som ac/dc, metallica etc. Fick tips om http://listen.grooveshark.com för någon dag sedan, sorry utrycket men de kn**lar spotify i rumpan! De drivs av musiker och har avtal med många bolag och betalar för sig, tyvärr så finns det fortfarande inkompetenta skivbolag kvar EMI som de var på väg att skriva avtal valde istället att skicka en 100$ million stämning, de hoppas väl på en bättre deal! Hoppas de går i KK istället :)

Ursäkta men Grooveshark är väl inte heller laglig eftersom de distribuerar musik utan avtal och då är vi tillbaka i ruta ett...
 
Ursäkta men Grooveshark är väl inte heller laglig eftersom de distribuerar musik utan avtal och då är vi tillbaka i ruta ett...

Vad jag förstått har de avtal med flera hundra bolag/artister/rättighetsinnehavare.

Visst det finns ett fåtal stora kvar som vägrar skriva avtal som har fått försig att 2000-talets model är inte att sälja sin musik utan att stämma de som vill lyssna på den.

Vad jag vet så är det endast EMI som stämt dem i slutskedet när de var redo att skriva på, förmodligen för att få en bättre deal, eller för att de tror att de tjänar mer pengar på att stämma än att sälja plastbitar.
 
Men har de avtal för *all* den musik de sprider?

Det vet jag inte du får kontakta dem och fråga om du är nyfiken.

Har google avtal för alla bilder de cachar? Har fotosidan avtal för alla bilder de sprider från sin server, jag kan utan problem ladda upp min sambos bilder eller en lebovitz bild. Kan vi stämma dem på säg 1miljon per bild och nedladdning som de spridit?

Att det finns ett par pre-2000 tal bolag som lever kvar i tiden innan 2000-talet som tror att istället för att leva i nutid kan leva i dåtid och stämma alla i framtiden. De kommer gå i KK, så funkar marknadsekonomi vill du inte sälja så går du i KK. Just nu har de råd att köpa domare, politiker och andra för gamla pengar men pengarna tar slut och då har de inte råd att köpa lagar längre och då är KK oundvikligt. Tror inte att framtidens musiker vill signa sig på bolag som lever i dåtid så det kommer lösa automatiskt, du behöver inte oroa dig. Esselte ville heller inte se framtiden hade de haft råd hade de försökt förbjuda datorer, precis som extremvänstern och sossarna gjorde allt för att förbjuda fri media, alla har de misslyckats bromsa utvecklingen :)
 
Senast ändrad:
Vad jag förstått har de avtal med flera hundra bolag/artister/rättighetsinnehavare.

Visst det finns ett fåtal stora kvar som vägrar skriva avtal som har fått försig att 2000-talets model är inte att sälja sin musik utan att stämma de som vill lyssna på den.

Vad jag vet så är det endast EMI som stämt dem i slutskedet när de var redo att skriva på, förmodligen för att få en bättre deal, eller för att de tror att de tjänar mer pengar på att stämma än att sälja plastbitar.

Men varför bry sig om avtal om de ändå tänker ha med all musik? Lite bakvänt att bara köra och hoppas att alla skriver på.

Spotify gör det i alla fall i rätt ordning. Avtal först, distribution sen.

Edit:

Provar Grooveshark...det hackar och går väldigt långsamt vid låtbytena. Är väl knappast normalt men inget bra första intryck. (sitter på 100mb/s lina).
 
Senast ändrad:
Men varför bry sig om avtal om de ändå tänker ha med all musik? Lite bakvänt att bara köra och hoppas att alla skriver på.

Spotify gör det i alla fall i rätt ordning. Avtal först, distribution sen.

Inte från början de hade massor med musik de inte hade avtal för i början och har plockat bort allt eftersom. Tyvärr så är de gamla musikbolagen teknikfientliga förhoppningsvis går de snart i KK så nya bolag kan ta över. Många av de allra största artisterna har ju sedan länge dumpat de gamla bolagen med förlegade affärsidéer och gått över till Live Nation som förstått vad pengarna ligger, vilket är positivt, har inte sett så mycket konserter som de senaste 3 åren, ser allt på Ullevi och lite till. Aldrig har artister och smarta musikbolag tjänat så mycket pengar på mig som de 3 senaste åren. Bara i år har det blivit Beyonce (tjejen tvingade mig), Ac/dc (bäst i år), Metallica i Köpenhamn, U2 och på lördag Madonna. Bästa biljetter på samtliga x 2 personer är nog över 10.000 bara i år på oss två i intäkter till Live Nation. Läste att bara U2 i på 360 turnen beräknas dra in ca 3.000 miljoner kronor, inte fyskam trots att de nästan går i konkurs "home taping i skilling music" enligt alla antipirat lobbyister :)

Men bolag som EMI tror fortfarande att på 2000-talet så ska man tjäna pengar på att stämma musikälskare, undrar hur mycket de betalar sina rådgivare, jag kan lösa deras problem för $1 million per månad i lön :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.