Efter att ha läst vad ett begränsat antal människor skrivit om och om igen i forumet om Fotosidan i ett antal månader, tänkte jag mot bättre vetande försöka att summera mina intryck och försöka formulera några funderingar kring det hela.
Observera att detta är bara lösa funderingar som ackumulerats under en tid här.
En del av idéerna har redan formulerats av andra på forumet som är inne på samma spår som mig.
Ja, det ramlar in väldigt mycket bilder på Fotosidan och det är inte lätt att hänga med i bildutbudet och hitta det man själv kan inspireras av eller de bilder som man skulle kunna lämna sin åsikt om för att kanske kunna hjälpa till i utvecklingen.
Om sedan alla bilder skulle hamna i samma "höstack" så skulle man kunna leta.....längre.
De flesta människor som fotograferar vill också visa upp sina bilder.
I Sverige/Norden finns vad jag vet väldigt få ställen där man kan göra detta utan många
hamnar på Fotosidan som är överlägset störst inom området.
Fotosidan är vad jag förstått det inte rätt ställe för detta då grundtanken är en annan.
Den som ändå laddar upp sin bild för att de vill visa upp den och kanske få lite kommentarer på denna har idag i praktiken bara en möjlighet för att den ska synas, att lägga den i en kritikerpool.
Det finns ingen pool för att kunna visa en bild för de som är intresserade av samma bildtyper
och de intressegrupper som finns är så extremt smala så vad gäller mig i alla fall så skulle jag
nog kunna placera max 2 procent av alla mina bilder i dessa pooler, sammanlagt.
De bilder som man bara lägger i en kategori blir nästan aldrig sedda,
Så, i brist på andra siter/pooler etc. hamnar bilderna i Bildkritik-polerna.
Men tyvärr blir det lite besvärligare när man väl lagt sin bild där, man förväntas komma med
en genomtänkt, välformulerad och förhoppningsvis utvecklande tanke om någon annans bild.
Kritik är ett starkt laddat ord, även om man med lite god vilja skulle kunna kalla det kommentar är det i praktiken något helt annat.
Kul bild, häftiga färger, kass skärpa är kommentarer, och de kan i många fall räcka långt för att en fotograf ska känna sig lite uppmärksammad och veta att andra reagerat på ens foto.
Så om man ( särskilt om man varit inne på detta delforumet och sett attityderna som råder här ibland ) inte är säker på sina åsikter eller struntar i vad andra tycker så gissar jag för att många drar sig för att kommentera bilder ( då det ju är kritik som efterfrågas ).
Tack och lov är det ju hyffsat många som kommenterar ändå även om det är svårt att välja i det stora utbudet.
Jag ligger väl själv tyvärr inte i täten på detta området utan kommenterar mest periodvis.
Vad ska man då göra för att sålla ut de som verkligen vill få kritik/förslag på sin bild från de som bara vill visa upp den och kanske få några kommentarer?
Personerna bakom den här siten har ju redan tagit ett steg i riktningen mot att separera grupperna i och med den nya "mycket erfaren"-poolen. Kanske var namnet inte det listigaste valet men tanken är nog god.
Så vad kan man då göra som nästa steg. ( Rätt svar här ska få en kaka av mig! )
Tja, man kan ju ta bort icke betalande från siten? Men tyvärr skulle vi nog missa en massa bra bilder då.
Förklara tydligare vad Fotosidan går ut på? Information är ju aldrig fel, och ett automatiskt informationsmejl till varje ny medlem skulle säkert få en del att bättre förstå vad Fotosidan är tänkt för.
Eller, andra/fler pooler skulle kanske vara en lösning.
Såsom: ( Nej, det är inte mina förslag på namn till poolerna, bara tanken bakom dem )
A. Jag vill visa upp en bild, kommentarer mottages tacksamt.
B. Den här bilden är jag ganska nöjd med men vill ha kritik/förslag på hur den skulle kunna ha blivit bättre.
C. Det här tycker jag är en riktigt bra bild, men eftersom jag ännu ej
är felfri finns det säkert något ni kan kommentera som borde gjorts bättre.
+ ett gäng intressepooler som speglar intresset hos lite fler än nu... ja,ja, några finns det redan men kika på antalet bilder i intressepoolerna jämfört med kritikerpoolerna så syns en kraftig snedfördelning.
De olika bildpoolerna kommer givetvis även i fortsättningen att kräva viss självkritik för att den ska hamna på någorlunda rätt ställe.
Kanske skulle det bli lättare att hitta bilder på ens egen nivå/intresse, eller i vilket fall skulle det bli lättare att se vad bildägaren vill med sin bild och onödiga "sågningar" och mothugg kan minimeras.
Fotosidan fungerar inget vidare som inspirationskälla idag, det är alldeles för svårt att få fram de riktigt bra bilderna som får mig att vilja gå ut med kameran i högsta hugg. ( Nej, antalet bildkommentarer är inget bra sätt
att hitta de bästa bilderna. )
Ibland vill jag vara så egoistisk att jag bara vill titta på riktigt bra bilder utan krav på att prestera något annat.
Så därför är förslaget till en "inspirationspool" mycket bra, om Jante ursäktar.
Men det förutsätter att alla bilder som kommenteras på även måste betygsättas, vilket inte borde vara något bekymmer.
Att låta en jury utse bilderna i denna pool skulle vara ett bra sätt att skapa oangagemang, missnöje med utvalet med bl.a. en massa onödigt tjafs i forumet om detta.
Om alla får vara med och rösta är det inget snack om vilka bilder som är "bäst" för tillfället/veckan/månaden/året vilket fungerar bra på en del andra siter.
Givetvis kommer det att hamna mest bilder på populära motiv i denna pool, med i motsats till den rådande åsikten i vissa mindre kretsar, majoriteten har ofta rätt.
De bästa bilderna från alla kategorier kommer nog att leta sig dit förr eller senare förhoppningsvis.
Alla måste ju sedan också fortsätta att kommentera bilder för att slippa titta på samma bilder år efter år i "inspirationspoolen".
Att sedan skapa lika stort ( visat ) intresse för bilder som för hårdvaran är ingen lätt nöt att knäcka, det är ju betydligt lättare att diskutera kameror etc. då det där oftast handlar om fakta eller något åt det hållet.
Alla subjektiva ämnen är alltid betydligt svårare att diskutera och betydligt fler tår riskerar att bli trampade på och många behåller därför hellre sina åsikter för sig själva.
Eller så kanske man kan göra precis tvärt om?
m.v.h.
Niklas,
som gärna ändrar sig om bättre idéer dyker upp.
Och nu är jag äntligen klar så: Proffstyckare....HUGG!