Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket skumt finns det på internet... Jag gissar att ni som är intresserade redan känner till det, men på styleboost.com kan man hitta det mesta i designväg. Både dessa grymt blippande sidor, och de mer stilrena. (För er funktionsfascister finns betydligt mindre dock...)

Erik Refners sida tycker jag är bra. Stora bilder tar tid att ladda, varför inte göra det på ett snyggt sätt?

Jag har också ADSL hemma, men det funkar. Broschyr på posten går mycket segare, i vilket fall =D

Brummelisa skrev:
Nu tror jag nog att de flesta inte sitter på 800x600 och gör dem det får de nog skylla sig själva tycker jag.

Sen kommer väl skrollbaren fram om man kör i html med?

Det är ju bara att göra sin flashfilm tex 760x500 så borde det väl gå bra?

/ Marcus

34% sitter på 800*600 upplösning... bara att kolla in på w3schools...

hailstorm skrev:
34% sitter på 800*600 upplösning... bara att kolla in på w3schools...

Det måste väl vara alla dessa satans lcd-skärmar :)

Synd ändå för om jag ska vara ärlig så blir ju en bild där höjden kanske inte kan vara högre än 550px inte så rolig att titta på. Men man får väl ta och bita i andras sura äpple :(

/ Marcus

Personligen, när jag är konsument (oavsett vad som säljs) förväntar jag mig TYDLIGT:

1. Detaljinformation om vad som säljs
2. Vilken kvalitet och med vilken garanti
3. Till vilket pris

Om jag inte får svar på dessa saker direkt (utan att behöva ta kontakt) surfar jag vidare omgående till nästa konkurrent.

För en fotografs hemsida blir det då

1. Vilka tjänster erbjuds (studio, bröllop, natur, reportage, sport etc), var och när?
2. Några bildexempel, leveranstyp (dia, utskrift, elektroniskt) och referenser och ett uttalande om garanti (vad händer om kunden inte är nöjd?)
3. Prislista där man ser exakt vad det man är ute efter kostar

Fast egentligen, att fråga fotografer om hur en fotografs hemsida ska se ut är väl lite som att fråga en bilförsäljare hur en bra bil skall vara utrustad :) Vore intressant om någon har bekanta (icke fotografer) som kunde uttala sig i denna fråga.

Tillägg:

Bekanta som potentiellt skulle kunna tänka sig att köpa en fotografs tjänster, annars blir det återigen ointressant.

MrJ skrev:
Om det är så överlag vet jag inte, men nog är det förargligt om flertalet internetanvändare inte ens kan se Flashfiler för de missar iaf en stor del av nätet som det ser ut idag.

Många försöker idag avsiktligt att undvika att installera Flash (odyl) för att slippa se mycket av den blinkande och störande reklamen på platser som tex aftonbladet. Man vill helt enket missa den delen av internet :)

Anders-S skrev:
Många försöker idag avsiktligt att undvika att installera Flash (odyl) för att slippa se mycket av den blinkande och störande reklamen på platser som tex aftonbladet. Man vill helt enket missa den delen av internet :)

Får man inte blinkande giffar då istället ?

Så har i alla fall jag alltid levererat mina annonser. En flashlösning med tillhörande snabbfixad-plan-b-gifvariant.

Anders-S skrev:
Aftonbladet verkar iaf inte göra det :)

Du får ingen reklam alls eller vad?

Levererade just en fortumbanner ackompanjerad av, i detta fallet pga tidsbrist, en statisk jpg med samma information. Så den borde du väl se åtminstone? (till AB).

Hej, jag tycker du skall göra en personlig sida som passar din stil, jag tycker det är viktigt.

Det finns så många sidor utan känlsa.
Den behöver dock inte vara superflashig utan kan vara rätt enkel. Håll dig till ett matchande färgsystem och en tema som du bestämmer.

Vill du inte göra den själv kan du ju be någon annan designa en grundstomme åt dig. Finns många duktiga unga webdesigners.
Möjligheterna är miljontals.

Lycka till ;)

stefano skrev:
Ett par tips:

1. Ingen flash/shockwave.
2. Ingen flash/shockwave.
3. Se punkt 1&2.

I de flesta fall stänger jag en flash/shockwave sida direkt om jag inte verkligen vill veta något som står på den.

Riktiga sidor skrivs i html och de verktyg som finns där. Flash och shockwave är till för spel och inget annat.

Jag retar mig även på utsagor om goda färdigheter i att göra hemsidor som sedan visar sig vara flash och shockwave sidor.
Att göra en riktigt snygg hemsida endast i html (inkl dhtml, css etc) och klassisk grafik är färdighet.

Jag ber vidare om ursäkt om någon tar illa vid sig, men detta är min åsikt.

Äh, det där är bara bakåtsträvande. :)
Med Flash kan man koncentrera sig bra på det
som är viktigast, designen, bättre. Tycker jag iaf.

Så här ser min sida ut

Min sambo har gjort designen och jag har sedan knådat ihop den i Frontpage. Jag har verkligen använt "gammal" teknik där bilder fått agera designelement. Tycker det fungerar riktigt bra!

www.naturfotografier.se

Andreas Folkestad skrev:
Hej!

Jag tänkte snart designa en hemsida för min fotografering, och jag vill först höra med er hur ni tycker en bra hemsida för publicering av bilder och presentation av en själv ska se ut. Det kan handla om allt ifrån storlek, typsnitt, färger - ja allt är jag intresserad av att veta.

Tack på förhand!

Mvh,
Andreas

P.S Har ni exempel på hemsidor så är det perfekt!

Yrkes eller amatörfotograf ????

Om resultatet blir bra, tydligt, användarvänligt ...så tycker jag att tekniken för att nå dit är av underordnad betydelse. Det må vara med eller utan Flash och annat. Utnyttja den nya tekniken, men överdriv inte bara för att det helt plötsligt finns en massa enkla möjligheter. Tycker mig skönja lite samma tendenser i denna diskussion som den om analogt/digitalt...

Tycker att Anders och Marcus sidor var bra...

Keep It Simple
/e

Måste väl välja min egen som exempel :)
http://www.javisst.net/jonas

Popup-känsliga personer varnas eftersom den delen inte är klar. Sidan är alltså långt ifrån klar, men en bra bit på vägen. Någon jag framförallt värdesätter högt på en webbplats är hastighet. Då pratar jag inte nödvändigtvis om nedladdningstid utan om navigeringsnivåer, jag vill komma till det huvudsakliga innehållet direkt och slippa klicka mig fram i flera nivåer innan jag hittar det jag söker. Det har jag inte tålamod till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar