LeadHead skrev:
Utan att krångla till det? Jag tycker att det är just det du gör. Även om du nu skriver att du inte fokuserar på användarvänlighet, tror du att den genomsnittlige besökaren som vill titta på dina bilder bryr sig om det?
Det tog mig uppskattningsvis en 20-30 sekunders förbryllat klickande på den nedre menyn över bildalbum och funderande över hur jag skulle komma åt de övriga bilderna i samma album, innan jag kom på den lysande idén att dra pekaren över bilden och få fram navigeringspilarna. Och jag anser mig ärligt talat hyfsat datorvan, om än kanske inte flashvan pga. min tendens att döda sidor som kör sådant...
Vad jag vill komma åt är att vad som är uppenbart för designern kanske inte är lika uppenbart för besökaren. En traditionell men för den skull inte nödvändigtvis tråkigt designad webbsida med tydliga länkar blir nästan automatiskt lättöverskådlig. Besökaren kan snabbt se vad man kan göra på sidan, utan att behöva "känna efter" med pekaren.
Fredrics lite mer diskreta flashtillämpning är väl iofs. funkis men jag tycker inte att den tillför någonting alls. På vilket sätt blir en sida mer "levande" av en massa laddningsprocentindikatorer och blinkande ramar?
Vidare är det tyvärr så att om vi ska göra en liten koll mot verkligheten så är det fortfarande inte alla som har möjlighet att köra något snabbare än modem. Bredbanden har långtifrån nått alla ännu.
/ Erik, användarvänlighetsfascist