Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att säga hur en hemsida skall vara är väl lite som att säga hur ett fotografi ska vara, dvs något som förmedlar det fotografen vill uttrycka. Tycker www.eccentris.com är en av de bättre fotografsidor jag besökt.

Webbsidor kodade bara för IE, eller som artificiellt blockerar vissa webbläsare på servern, är ett betydligt större problem än Flash. Sitter själv med Mozilla på Linux på jobbet och har inga problem med Flash-sidor.
 
Man kan ju inte ha lagat på hur sidor ska se ut. Däremot kan man ju fundera över estetiken, upplägget osv. Där finns det ju bättre och sämre sidor.
 
Visserligen är det fortfarande många motivkategorier som saknar bilder (ska fyllas på under våren) och en del småfix finns kvar att göra på hemsidan som helhet men den är åtminstone så pass färdig att ett par av mina kunder har använt den för bildbeställning:

www.resebild.se

/Christian Nilsson
 
Jamas skrev:
Äh, det där är bara bakåtsträvande. :)
Med Flash kan man koncentrera sig bra på det
som är viktigast, designen, bättre. Tycker jag iaf.

Jag förstår vad du menar och jag håller lite med dig.

Det som ofta stör mig på flashiga flashsidor är bl a ... loading... loading... loading... loading... och ändå sitter jag på 10Mb fiber.

En annan aspekt som kan störa är att man ibland inte hittar menyn för att den blir gömd. Eller att det tar en evighetsanimation innan menyalternativet öppnats. Alla dessa ofta maskinella ljud när man klickar på länkar är också överflödigt i många fall.

Däremot om flash används måttligt så kan det helt klart vara upphöjande... mer än html.
 
wsaar skrev:

Webbsidor kodade bara för IE, eller som artificiellt blockerar vissa webbläsare på servern, är ett betydligt större problem än Flash. Sitter själv med Mozilla på Linux på jobbet och har inga problem med Flash-sidor.

Jag tycker det är ganska svårt att som lekman få till en sida som fungerar perfekt i alla läsare och jag har därför mer eller mindre undvikit att ta tag i problemet. *huvudet i sanden tekniken* ;)

Fick iaf en chock när jag tittade på min sida www.fotografier.se med Firefox för ett tag sedan... brrr... Jag får ta och läsa på lite om hur man anpassar all kod till alla olika läsare respektive pc/mac.

Hur gör ni när ni anpassar era sidor till alla typer av läsare? Validering? Har någon något matnyttigt tips till en lekman? :)

Tack på förhand!
/Johan
 
Hur gör ni när ni anpassar era sidor till alla typer av läsare? Validering? Har någon något matnyttigt tips till en lekman? :)
Har nog en för enkel stil på min hemsida för att den ska kunna ställa till några problem. Hämtar dock min information om webbsideskapning från källor som behandlar standarder och inte främst IE.
Fick iaf en chock när jag tittade på min sida www.fotografier.se med Firefox för ett tag sedan... brrr.
Din sida ser helt ok ut med Mozilla 1.7.5 på Linux i alla fall...
 
enkelt och lättuppdaterat .asp-system. http://www.oceanview.se

bilderna är inte för många kb så den bör vara lättladdad för de flesta.

intressant och veta om nån webbläsare stöter på problem, framför allt på mac. let me know!
 
MrJ skrev:

Hur gör ni när ni anpassar era sidor till alla typer av läsare? Validering?
Läs på om de olika webläsarna, det finns en och annan (t ex IE) som faktiskt inte gillar alla standarder, validera på w3.org och ha om möjligt ett antal webläsare installerade att buggtesta i. Någonstans finns en sajt där man kan testa sina sidor i olika webläsare, men jag har kastat länken då den alltid var överbelastad. Kanske någon annan har koll på den annars.

Mitt favvoforum för webfrågor finns på webforum.nu, lika bra som fotosidan fast för andra grejer;)
 
En bild - och slumpa resten

Ett vanligt grepp verkar vara och publicera lite tumnaglar antigen direkt eller under några mer eller mindre lättbegripliga teman. Det tycker jag egentligen inte blir så spännande och återbesöksvärt.

Jag skulle istället föreslå en (1) stor bild direkt på första sidan. Den kan man t.ex. slumpa fram ur sitt bibliotek. Lite navigation någon stans där man kan ha kontakt och annat som man tycker behövs.

/LB
 
Nu har ju den här tråden funnits ett tag men jag tänkte visa mitt enkla (väldigt enkla) alternativ på hur jag gjort min hemsida.

http://duden.mine.nu/
(Kan hända att den är nere ibland)

Det är inget mer än det du kommer till, har inte gjort nå galleri ännu direkt men ska försöka se om jag kan göra nå som håller nått i stil med den här sidan. Är inte så bra på göra hemsidor men jag gillar design men då jag inte själv lyckas skapa designen så blir det tråkigt :)
 
Personligen har jag satsat på enkelhet:
http://www.magnusgyllenhammar.se/

Så till den grad att bilderna inte kommer förens inne i gallerierna, räknar med att de som går in på sidan antingen vet vad jag håller på med eller blir nyfikna.
Och självklart, sidan är som alla andra under uppbyggnad :)
 
En grundregel man ska sträva efter är att användarna har följande krav:

- DONT MAKE ME THINK!

(Steve Grugs bok med samma titel är en av de absolut bästa böckerna om användbarhet på webben. Köp och läs. ISBN 0789723107)
 
Jag använder mig utav xhtml, css och lite php när jag kodar sidor.

Min egen sida http://andreas.carnesten.se är xhtml valid och ser ut som den ska i IE, Firefox och Opera (det är väl de tre största läsarna?).

Det ända jag inte är nöjd med just nu på sidan är att jag har valt att öppna bilderna i nytt fönster från tummar... är själv emot popups, men det var den bästa lösningen jag hade just nu. Får se om jag hittar en annan.

För mig är användarvänlighet viktigt och inte för mycket tjafs på sidan, men sen är jag minimalist oxå. En personlig hemsida tycker jag ska återspegla ens personlighet lite grann för att förmedla hur man är som person, det stärker intrycket.

Men det var inte därför jag letade upp den här tråden... Här på fotosidan finns ju funktionen att byta bakgrudsfärg när man ser en bild. Är det något man gärna använder när man ser på bilder? Själv använder jag den ibland, men inte så ofta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.