Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead skrev:
Sen är det tydligen relativt vanligt förekommande att folk kör med webbläsarfönster omaximerade, dvs. i andra pixelmått än skärmupplösningen. Inte för att jag fattar hur man ids men...
Men det är ju perfekt. Jag kör ofta med ett antal fönster öppna och drar nog ner storleken på dem till runt 800-max 1024 bredd.
Maximerat skulle jag inte komma på tanken att köra.
Klart man ids;)
 
Brummelisa skrev:
Nu tror jag nog att de flesta inte sitter på 800x600 och gör dem det får de nog skylla sig själva tycker jag.
Får de skylla sig själva att de inte kan se på DIN hemsida?
Jag tror helt enkelt att de tittar på en annan sida om inte din fungerar.
 
FILM) (ulltand skrev:
Får de skylla sig själva att de inte kan se på DIN hemsida?
Jag tror helt enkelt att de tittar på en annan sida om inte din fungerar.

haha, så sant så. Men om jag ska vara ärlig så tror jag det är en så liten del som har sån låg upplösning, så jag behöver inte bry mig.

Jag tror även att de flesta som designar hemsidor, både privat och företag siktar mot 1024x768.

/ Marcus
 
FILM) (ulltand skrev:
Får de skylla sig själva att de inte kan se på DIN hemsida?
Jag tror helt enkelt att de tittar på en annan sida om inte din fungerar.
Här håller jag med Marcus helt och fullt. När man väljer målgrupp kan man sålla bort vissa grupper som är mindre viktiga. Tycker nog det är lite nörderi att försöka hålla alla fotografsidor på 800x600, för man vill ju ge plats åt bilder också utan att man blir helt utan luft väl. Kanske är det inte användarna med 800x600 man vänder sig till.
 
lottae skrev:
...När man väljer målgrupp kan man sålla bort vissa grupper som är mindre viktiga...
Absolut, men synsättet att "de får skylla sig själva" tycker jag är dumt.
Om man nu inte har en sida som det är kö att komma in till :)
 
Förstår inte varför flash skulle vara sämre alternativ till en foto portfolio.

Nästa portfolio jag kommer göra är i flash, min nuvarande är i html.

--
Daniel
 
macgunde skrev:
Förstår inte varför flash skulle vara sämre alternativ till en foto portfolio.

Nästa portfolio jag kommer göra är i flash, min nuvarande är i html.

--
Daniel

Antagligen är det att när man använder flash är det lätt att lägga för mycket krut på en massa lull-lull och inte visa fotografierna.

Eller så är också det här en lika löjlig debatt som kriget mellan Windows och Linux.

/ Marcus
 
Man kan ju lika väl lägga in en massa blinkande animationer på en htmlsida. Det är ju inte tekniken som avgör utan skaparen.

--
Daniel
 
Jag har en web-sida där jag loggar lite statistik om besökarna som kan vara tänkvärt, den handlar iofs inte alls om foto, men ändå. Statistiken är ifrån ca 9000 besökare under två år från världen över.

Browsers
1. Internet Explorer 6.x 82.1 %
2. Mozilla Firefox 1.x 12.8 %
3. Opera 7.x 2.6 %
4. Internet Explorer 5.x 2.6 %

Operating systems
1. Windows XP 74.4 %
2. Windows 2000 23.1 %
3. Windows ME 2.6 %

Installed plug-ins
1. Dynamic HTML Binding 82.1 %
2. Windows Media Services 76.9 %
3. Shockwave Flash 41.0 %
4. QuickTime 5.1 %
5. No plug-ins measured 5.1 %
6. Shockwave for Director 5.1 %
7. RealPlayer 5.1 %

Screen resolutions
1. 1024 x 768 46.2 %
2. 1280 x 1024 30.8 %
3. 800 x 600 17.9 %
4. >= 1600 x 1200 2.6 %
Unknown 2.6 %

Lite värt att notera är att inte ens hälften av mina besökare har Flash installerat och över 75% har 1024*768 eller större upplösning. Kanske har fotointresserade andra inställningar men jag tror ändå det kan vara tänkvärda siffror.
 
Om det är så överlag vet jag inte, men nog är det förargligt om flertalet internetanvändare inte ens kan se Flashfiler för de missar iaf en stor del av nätet som det ser ut idag.

Klart att man vill att så många som möjligt ska kunna öppna och titta på ens hemsida. Jag kör dock delvis Flash eftersom jag inte vet hur jag kan få fram en del effekter på annat sätt. Nåja, smaken är som baken. :)

För övrigt anser jag att en "perfekt" kodad fotosida som är validerad på alla möjliga sorters vis inte nödvändigtvis är mer intressant och snygg än en "icke perfekt" kodad fotosida. :)
 
Jag har gjort en sida som är enkel, tycker jag.

Den är inte riktigt klar.

www.stefan-zander.com


Jag använder breezebrowser för att göra gallerierna med ( det finns olika mallar) fast jag har gjort om en som passar mig,det tar max ett par minuter att fixa ett galleri med bilder sen är det bara skicka iväg dom.
 
MrJ skrev:
Om det är så överlag vet jag inte, men nog är det förargligt om flertalet internetanvändare inte ens kan se Flashfiler för de missar iaf en stor del av nätet som det ser ut idag.

Eller så kan det vara så, helt enkelt, att många aktivt väljer att inte ha flashmojs installerat, så de *slipper* all blinkblink/scroll/tutt/flash/plopp/skit-reklam(mm..) som svämmar över allt för många sidor, och är otroligt irriterande och störande.

Stöter man sedan på sidor som är "kodade" 100% flash, utan alterntiv, anses de per definition Trasig<tm>, och något man ignorerar och surfar vidare..
 
En sak som jag tycker är viktigt är att man inte lägger ut en sida som inte är helt klar.
Det funkar inte att ha en sida där länkarna leder till en error 404-sida, eller där man kommer till en sida där det bara står "Under construction".
Detta gör att all mitt förtroende för sidan försvinner. Man stör sig bara på den då. Bättre att vänta med att lägga ut den.

/Daniel
 
stranden skrev:
Eller så kan det vara så, helt enkelt, att många aktivt väljer att inte ha flashmojs installerat, så de *slipper* all blinkblink/scroll/tutt/flash/plopp/skit-reklam(mm..) som svämmar över allt för många sidor, och är otroligt irriterande och störande.

Jo det må vara hänt... men jag vidhåller att det är en smula förargligt eftersom man då inte kan se en stor del av nätets alla fotosidor. :)
 
MrJ skrev:
För övrigt anser jag att en "perfekt" kodad fotosida som är validerad på alla möjliga sorters vis inte nödvändigtvis är mer intressant och snygg än en "icke perfekt" kodad fotosida. :)
Men följer man kodstandard kan man vara mer säker på att sidan visas bra i alla webläsare och system. Dessutom så ogillas felkodade sidor av flera sökmotorer och det borde ju ligga i många sidägares intresse att få sina sidor bra indexerade.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. En sida som följer kodstandard kan vara jättesnygg och intressant. Varför inte eftersträva allt?

Med andra ord, inga sidor blir fulare heller p g a felfri kod.
 
Senast ändrad:
sflow skrev:
Jag tror vi har 2 läger här, de som sätter formen först, och de som sätter tekniken.

Själv trodde jag inte man skulle hitta så många teknikorienterade inlägg på fotosidan som torde appellera de mer estetiskt lagda.

Detta verkar vara ständigt återkommande i många hörn av denna sida, tyvärr. Själv ser jag mig en fotografs hemsida som det mest avskalade, rena man kan tänka sig. Eller kanske som vår käre vän Sachas =D

www.eccentris.com

Här har flash använts på ett vis som lyfter fram bilderna (damerna).

En bra hemsida är en hemsida dit besökaren vill tillbaka. Det finns många exempel på fruktansvärt fula sidor som lockar tusentals om dan, men också fruktansvärt snygga sidor som står som misslyckade halvfaschionabla gallerier.

Jag vågar inte nämna verkligheten, men ärligt talat. En hemsida betraktas subjektivt, liksom ett fotografi.

Håller man sig så gott det går till accepterade standarder och står ut med sin egen kod, så hänger det mest på känsla. Har man ingen sådan, undrar jag om fotografierna är värda att presenteras...
 
sagoland skrev:
Eller kanske som vår käre vän Sachas =D

www.eccentris.com

Här har flash använts på ett vis som lyfter fram bilderna (damerna).

Nu har jag 'bara' ADSL hemma, men hans sida är trög att surfa på för mig. Gillas inte. Dessutom håller han sig inte inom den gräns som jag ettablerat med mitt browserfönster. Gillas inte. Ovanpå det spelar sidan musik. Till råga på allt musik som inte faller mig i smaken. Musik jag gillar hade jag redan igång sedan tidigare, jag varken behöver eller vill ha hans musik. Dessutom fanns en, i och för sig snygg, meningslös 'intro' som jag inte lyckades skippa. Summa sumarum: jag har sett (en troligen liten del av) hans sida och har lärt mig att undvika den i framtiden. Jag tror inte riktigt det var det han ville åstadkomma...

Jag har tidigare råkat på en sida vars design jag inte förstår, då den verkar vara avsedda för dem som har en skärm stor som en bioduk (sidan använder bara 10% av tillgänglig skärmyta och har ett typsnitt i storlek med myror) och surfar med minst fiberkabel rakt in i datorn (sidan består av ca 130 bilder som laddas innan _något_ vettigt visas på skärmen).

Lite förenklat: använd vilken teknik du vill (HTML/XHTML/DHTML/FLASH/...) men se till att en vanlig surfare inte tröttnar på att vänta.
 
www.eccentris.com

Den siten var snygg å cool. Kan tänka mig att vissa i denna tråd inte gillar den. Sitter på modem, så tyvärr så var den lite för tung, men det jag såg var snyggt och bra enligt mitt tycke å smak.

--
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.