Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för kritiken!

Är dock inte riktigt säker på vad du menar med antalet bilder för "min genre" ta tex http://www.davidlachapelle.com/ har ju mer bilder än mig å han ju direkt inte samma genre....

__________________________________________

http://www.johanemanuelsson.com/

sådär nu är min nya sida ute.

kom hjärna med kritik!

funkar detta?

_________________________________________


Enkel och snabb, det grafiska finns det säkert olika åsikter om... Själv gillar jag det inte riktigt, men sen tycker jag oftast inte om vit bakgrund ;)

Men snabbt, enkelt och överskådligt var det, bättre än genomsnittet.

Lite väl många bilder i mitt tycke, man riskerar att bli "övermätt". Det kanske behövs i din genre, vet inte...
 
ghost102 skrev:
Tack för kritiken!

Är dock inte riktigt säker på vad du menar med antalet bilder för "min genre" ta tex http://www.davidlachapelle.com/ har ju mer bilder än mig å han ju direkt inte samma genre....

Alla tycker säkert olika, själv blir jag oftast mätt efter 5-10 bilder. 5 är bra, är det riktigt höjdarkvalité orkar jag med ungefär lika många till. Sen blir det lätt bara att bläddra igenom resten, även om det är toppkvalité. Jag vill gärna titta länge och ha något att titta länge på, inget som "smälter direkt" så att säga.

Det jag menade med genre är att det verkar brukligt att ha många bilder när det gäller gatufoto/porträtt. Det kanske behövs, vet inte.

Usch, kan verkligen inte säga att jag tycker om David Lachapelles hemsida, det var rörigt det. Sen gillar jag inte hans stil heller men det är ju en smaksak det...
 
La in ett preloadscript nu, sitter själv på 10/10 så tänkte inte så långt hehe...

Hoppas det funkar bättre =)

Danne
 
macgunde skrev:
La in ett preloadscript nu, sitter själv på 10/10 så tänkte inte så långt hehe...

Hoppas det funkar bättre =)

Danne

Och snabbare blev det :)

Bilderna laddar däremot fortfarande segt, särskilt om det är många bilder som i ditt Asienalbum. Men det beror väl på att sidan laddar samtliga bilder när man öppnar den för att kunna visa dem snabbt sen.
 
Har uppdaterat sidan ett antal gånger och kommit fram till att skippa CMS typ Joomla och liknande till förmån för enkelhet där bara bilderna och den nödvändigaste texten är med.

Sidan är på engelska (en något krystad sådan) men eftersom de flesta besökare är från Sverige kanske man borde ta och skriva på svenska i stället eller kanske göra en alternativ variant där besökaren kan välja språk.

Vad tycks:
http://www.nordicpictures.se
 
Tjusigt!

Väldigt snyggt jobbat Samuel. Såhär tycker jag att en fotografs hemsida ska se ut. Sätter verkligen bilden i centrum ;)
 
Lättnavigerat

En hemsida ska enligt mig :) vara lättnavigerad, enhetlig (alltså alla sidor likadana så man känner igen sig).
När det gäller fotografier är det ju det som ska vara i fokus så för mycket text hör inte hemma där.
Snabb att ladda upp.
Max 2 olika typsnitt för bästa läsbarhet.
Snälla färger för ögonen, inga neonfärger.
Personligen gillar inte jag heller en massa blinkande knappar och bollar som studsar runt, man blir bara irriterad på sånt.


Gjorde själv en hemsida som blev klar i Januari, om du vill se den finns den här www.lenapesula.se
Jag kodade den själv, tycker man bäst får det som man vill då. Därför kan jag tyvärr inte rekommendera något program som gör sånt.

Lycka till och som tidigare sagts, lägg upp en länk så vi får se den :)

Mvh Lena
 
Senast ändrad:
fin sida Samuel

men varje gång man klickar på en bild när de är stora så så kommer det upp ett nytt fönster där man får ett felmeddelande. jag surfar på mac å firefox

-------------------------------


Har uppdaterat sidan ett antal gånger och kommit fram till att skippa CMS typ Joomla och liknande till förmån för enkelhet där bara bilderna och den nödvändigaste texten är med.

Sidan är på engelska (en något krystad sådan) men eftersom de flesta besökare är från Sverige kanske man borde ta och skriva på svenska i stället eller kanske göra en alternativ variant där besökaren kan välja språk.

Vad tycks:
http://www.nordicpictures.se
 
Johan & Robert: Tack för era svar!

Jag är medveten om det problem som du beskriver Johan, (jag får nämligen sammam problem på min dator PC/Firefox/Ie 6&7) jag håller just nu på med att försöka hitta problemet i den uppsjö av XML kod som bildvisaren använder sig utav av. Egentligen är det inte meningen att man skall kuna få upp en större bild av den anledningen att det inte finns en sådan på servern. Att man överhuvudtaget kan klicka på en förstorad bild är för at man skall kunna ladda hem den - en funktion som jag vill begränsa.
Tror att en stor andel av dem som surfar runt på Internet inte känner till "PrintScreen" varianten...

Jag undrar också vad ni anser om snabbheten på sidan?
Är medveten om att den inte direkt är optimerad för modemanvändare utan snarare för dem med bredband och då borde det ju inte vara några större probem för dem med snabba uppkopplingar.
 
Efter många långa timmar hackandes i Dreamweaver så är jag själv ganska nöjd med resultatet.
Skippade flash och kör ajax via adobe spry som galleri.
Om någon paranoid tjomme har stängt av javascript så tas man till ett alternativt galleri med samma länk.
Lite bök att underhålla men det fungerar.

www.kanonphoto.com
 
Har nyligen blivit klar med min hemsida, satsade på att göra den så enkel och stilren som möjligt.

Sidan är anpassad för 1024x768 som minsta upplösning och det hoppas jag ska fungera för dom flesta.

www.mellqvist.org

:)
 
Sommer skrev:
Jag kör flash på mina fotosidor utan problem. Använder det till mina gallerier. Välidgt smidigt och så kan ingen ta och spara ner bilderna. Om dom nu inte tar "print screen" dvs.

Om den är seg eller laddar trögt så är problemet hos den som tittar på bilderna. Bara att skaffa bredband och lite snabbare dator så man hänger med i utvecklingen.

www.fredricsommer.com
www.fredricsommer.com/platens/
Tyvärr vill inte Internetleverantörerna levera den hastighet som kunden önskar. Jag skulle gärna betala mer för att få snabbare uppkoppling men jag kan inte få högre än 0.25 mb/s och av den anledningen stänger jag alltid ner en flashsida eftersom jag aldrig orkar sitta att vänta på att den ska ladda klart.
 
Precis avslutat arbetet på min nya, första hemsida. Har använt dreamweaver för sidan och Porta för albumen eftersom jag egentligen inte kan någonting om det här med hemsidor. Hursomhelst, kritik och kommentarer är såklart välkomna.

http://www.alexanderkirkhoff.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.