Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Så sant! Jag gör som du, fotar digitalt, tänker analogt. Jag kör idag enbart med s.k. primes i omfånget 20–50 mm. När jag ger mig ut med kamera så väljer jag oftast att endast ha ett objektiv med mig. Då vet jag vad som gäller; en dag är det vidvinkeldag (Nikkor 20mm, Super-Elmar-M 21 mm, Summaron-M 28 mm) en annan är det normaldag (Richo 27 mm/40 mm, Nikkor 50mm, Leitz Elmar 5 cm) och en tredje en mitt-emellan-dag (Nikkor 35 mm, Summicron-M 35 mm). Självklart missar jag då fotomöjligheter som kräver ett annat objektivval, men so what? Varenda gång vi ger oss ut med kameran missar vi av andra skäl också mängder av sådana möjligheter.
/ FiCa1
Visa bilaga 165869
From the "Boring places" series, 16 August 2021. (Leica M Monochrom (CCD) + Summicron-M asph 35 mm f:2.0.)
Mannen har dessutom en Leica M Monochrome - den enda kamera jag varit intresserad av på senare tid vid sidan av min A7IV. Grattis till den - hoppas du skaffat en riktigt bra skrivare också för det är nog de bilderna värda!
Sist jag var i Israel 2016 så hade jag endast två objektiv med mig, en Sony/Zeiss 35:a och en Sony G 70-200 och bergis 90% av bilderna tog jag med 35:an. Tog bara en del bilder av skyline och skyskrapsbyggen med zoomen. Egentligen behöver jag nog inget mer än 35:an till allroundfoto om jag ska vara ärlig. Särskilt nu med lite fler pixlar än 24 så kan man ju alltid beskära i efterhand om man vill zooma lite.