Advertisement
ANNONS
Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju också vara så att det är lite skit samma om nån konsument därute inte förstår att 1:80 ger 81 delar lösning. 80 delar lösning kanske är fullständigt inom toleransen, och då ser det ju faktiskt bättre ut på flaskan med 1:80.
Stod det 1:79 skulle iallafall jag börja undra hur dom tänkte.

25% moms innebär att 25% av priset läggs på toppen av priset så att konsumenten måste betala 125%, För att räkna ut hur mycket priset är utan moms (för den som drar av momsen) så får man dra bort ungefär 19% från konsumentpriset.

Förhållandet mellan pris utan moms och pris med moms är 100:125.
Vi kan späda 100 kronor med 25 kronor moms och få till 125 kronor.

Förhållandet mellan momsen och pris med moms är 25:125
vi kan späda 25 kronor moms med 100 kronor pris och få till 125 kronor pris med moms

Förhållandet mellan momsen och priset utan moms är 19:100
Vi kan blanda 100 delar pris med 19 delar moms och få till ett pris med moms

Avgörande för att tolka hur två sifffror på var sida om ett kolon ska tolkas är en beskrivn av vad respektive står för.

Petter ...

Petter. Jag har sett dig skriva så mycket klokt. Varifrån kom detta mitt i alltihop?

Arbetar på lab och där betyder en spädning 1:80 1 del koncentrat +79 delar vatten

Det labbet borde se över sina rutiner, om det är som du säger. Lite skrämmande om det är sant.

1:80 betyder just att 1 del späds med 80 delar. T.ex. blandar man 1 liter koncentrat med 80 liter vatten.

Det labbet borde se över sina rutiner, om det är som du säger. Lite skrämmande om det är sant.

1:80 betyder just att 1 del späds med 80 delar. T.ex. blandar man 1 liter koncentrat med 80 liter vatten.

Så klart.

Snart måste dom ju ge sig, tvivlarna.
Undrar hur många som kommer tillbaka med svansen mellan benen när dom frågat runt i bekantskapskretsen :)

Det här tråden är enormt underhållande.

Pris exkl moms * 1,25 = pris inkl moms

Pris inkl moms * 0,8 = pris exkl moms

Baklängesmomsen är exakt 20,00 %, inte ungefär 19%

Ahhh - tack för korrigeringen!
det där med 19% tror jag är en minneskvarleva från förr i tiden. Kan det ha varit så att momsen var typ 24% förr?

Nåväl. Allt mitt trillande med siffror var en lång omväg för att bara förklara att man måste definiera vad de två olika värdena på sidan om kolonet står för. Det är ju avgörande ifall den högra siffran avser en annan del, eller slutvolymen - avgörande.
Fast det är ju precis den diskussionen som bär hela den här tråden. Så det hjälper ju knappast att jag också säger det.

Petter ...

Ahhh - tack för korrigeringen!
det där med 19% tror jag är en minneskvarleva från förr i tiden. Kan det ha varit så att momsen var typ 24% förr?

Nåväl. Allt mitt trillande med siffror var en lång omväg för att bara förklara att man måste definiera vad de två olika värdena på sidan om kolonet står för. Det är ju avgörande ifall den högra siffran avser en annan del, eller slutvolymen - avgörande.
Fast det är ju precis den diskussionen som bär hela den här tråden. Så det hjälper ju knappast att jag också säger det.

Petter ...

Hade det varit någon annan hade jag låtit det glida.
Men jag kände på mig att du var stark idag.

Just idag är jag stark
Just idag hade jag klarat elakheter

Men just nu blir jag mest nyfiken- vari ligger oklokheten i det jag skrev? har jag tänkt fel eller konstigt?

Petter ...

Hej Petter.
Jag förstår faktiskt inte heller likheten, så ta inte illa upp, jag vill bara klara ut att jag tänker rätt.
Jämförelsen mellan priset utan och med moms beskriver du som 100:125, och det blir inte rätt när jag tänker på det som ett blandningsförhållande.
För då beskriver man ju förhållandet mellan två ingående beståndsdelar, ungefär som att jag lägger 100kr i en burk, och sedan lägger jag dit 125kr, då har jag totalt två beståndselar, bestående av 225kr.

Hur tänker jag, och var ligger min tankevurpa ? (för den finns säkert).

M.V.H
/Tobias

Ännu ett inlägg och nu gjuter vi och blandar

2 hinkar cement

8 hinkar sand............................. totalt 10 hinkar

Förhållandet mellan ingående delar 2:8

Cement i totala blandningen 2 av 10 (2:10)

Sand i totala blandningen 8 av 10 (8:10)

En svagare betong ger

1 hink cement

79 hinkar sand............................totalt 80 hinkar

Förhållandet mellan ingående delar 1:79

Cement i totala blandningen 1 av 80

Sand i den totala blandningen 79 av 80

Sen behövs det vatten för det här roliga tråden börjar bli svettig

Låt mig dra ett litet strå till stacken här.

Ett kolon betyder inte "delat med". En gammal symbol för "delat med" är ett kolon med minus i.
Jag tolkar 1:80 som "ett till åttio". Precis som i "skala ett till nånting" på en karta.

Denna jämförelse med kartskala har jag redan använt och den ser ut som följer:
En karta med skala 1:80 (ett till 80) innebär att 1 cm på kartan är en åttiondel av vad den motsvarar i verkligheten.
Således innebär en spädning av kemikalie A 1:80 att 1 del A skall vara en åttiondel av den färdiga blandingen.

1/80 tolkar jag som "ett av åttio", vilket är en jävla skillnad när man kommer ner i mängder.
Späd 1:1 tolkar jag som "späd ett till ett", alltså lika delar.
Med den logiken blir såklart 1:80 åttioen delar lösning. Solklart ju :)
Att 1/3 skulle betyda "en tredjedel" i dom här sammanhangen har jag svårt att tro.
Hur späder man nånting "en tredjedel"?

[klipp]

Sen handlar det väl om formulering och ordval.
Jämför:
"Späd A till koncentration 1:80"
och
"Späd A med vatten i förhållandet 1:80".

Det första betyder 1+79 och det andra betyder 1+80. Men båda texterna skulle på en trång etikett kunna förkortas till "Späd A 1:80". Då går det inte att avgöra vilket av de två alternativen som avses.

/P

Senast ändrad:
Hej Petter.
Jag förstår faktiskt inte heller likheten, så ta inte illa upp, jag vill bara klara ut att jag tänker rätt.
Jämförelsen mellan priset utan och med moms beskriver du som 100:125, och det blir inte rätt när jag tänker på det som ett blandningsförhållande.
För då beskriver man ju förhållandet mellan två ingående beståndsdelar, ungefär som att jag lägger 100kr i en burk, och sedan lägger jag dit 125kr, då har jag totalt två beståndselar, bestående av 225kr.

M.V.H
/Tobias

Tankevurpan ligger väl i att man kan skriva ett förhållande mellan vad man vill. Väljer man att skriva förhållandet mellan priset utan moms och priset med moms så blir det 100:125.

Hej Petter.

Vi får väl se om jag lyckas förklara - det kanske var jag själv som snurrade till allt

Jag försökte beskriva att förhållandet mellan pris utan moms och pris med moms är 100:125.

Nej det var just det jag inte ville beskriva. I en senare sats försökte jag beskriva de ingående delarnas förhållande .Men där tror jag att jag räknade fel. Förhållandet borde vara 80:20.

M.V.H
/Tobias

Nja, minst en del av tankevurpan stod jag för. Vi kanske hade vasin del i det hela 1:1?

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar