Hej igen.
Tänkte skriva en liten avhandling i ämnet.
Initialt så var frågan hur man blandar nånting till förhållandet 1:80.
Efter att ha varit i kontakt med en matematiklektor på Umeå universitet så gav han mej rätt på samtliga punkter förutom #9 där jag själv svammlat till det. Han tyckte att exemplet med socker bitarna var klockrent.
Nu ska vi koncentrera oss på proportionaliteten vilket problemet gällde. Ingenting annat.
Matematiskt riktigt uttrycker man sej så här: X:Y = X förhåller sej till Y T ex 1:80
Slut produktens volym mm är helt ointressant. Det är ämnenas proportionalitet som är intressant.
Vill man ha en viss slutvolym, ja då blir det till att använda miniräknaren.
För att praktiskt beskriva hur man utför blandningen kan man skriva 1+80. Ni ska inte se detta som ett matematiskt uttryck.
Men i praktiken tar man 1 del av det ena sen adderar man 80 delar av det andra. Detta finns på juicekoncentrat, saftdunkar mm.
Om man är införstådd med att det är ett proportionalitets förhållande man beskriver och ingenting annat så gäller 1/80 = 1:80 = 1+80
men det korrekta matematiska sättet att uttrycka sej är 1:80 Titta på kartor. Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter.
Jag har under resans gång ett flertal gånger bett er förklara hur ni blandar förhållandet 1:1 och fortfarande inte fått nåt vettigt svar.
För intresserade:
http://matmin.kevius.com/proport.php
Vill ni fortfarande argumentera emot, så gör det. Vänd er gärna till Lektor Per Anders Bo Umeå universitet.
Jag hoppas att skammens rodnad kryper ändå ner under fotsulorna på en del inläggsförfattare.
Blandning, spädning eller lösning: Same shit, different names
END OF STORY !