Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur blir pocenten för en dubbel espresso macciato?
Man måste tänka på pocenten Helge. :)

Nåja. Intressant tråd. Man märker att man inte är helt klar i huvudet när det gäller blandningar och förhållanden.
Hemma har jag en 6:9 tv. Undrar hur en 6+9 tv ser ut?

Nödmaten pannkakor blandad 1+1+2 (ägg, mjöl, mjölk). Eller alltså 1/4 ägg, 1/4 mjöl och 2/4 mjölk.
Petter ...

Hur blir pocenten för en dubbel espresso macciato?
Man måste tänka på pocenten Helge. :)

Nåja. Intressant tråd. Man märker att man inte är helt klar i huvudet när det gäller blandningar och förhållanden.
Hemma har jag en 6:9 tv. Undrar hur en 6+9 tv ser ut?

Nödmaten pannkakor blandad 1+1+2 (ägg, mjöl, mjölk). Eller alltså 1/4 ägg, 1/4 mjöl och 2/4 mjölk.
Petter ...

Eller 1:4 ägg, 1:4 mjöl och 2:4 mjölk ;-)

Jo, det är det när man pratar blandningsförhållanden. 1 del koncentrat + 5 delar vatten det är väl 1+5
Blandningen innehåller då 1/5 koncentrat och 5/5 vatten.
Därför tog jag exemplet med sockerbitarna.
SÅ länge man håller sej till täljare å nämnare så blir det lättare.

Nu hade du lite otur när du tänkte...

Vilken tur att vätskan jag ska blanda har ett blandningsförhållande mellan 1:60 - 1:80 så då blir det inte så noga.

Ingen som har en kemibok hemma?
Detta måste ju vara högstadiekemi och något av det första man lär sig med blandningar.

Själv kommer jag bara ihåg skillnaden mellan blandning och lösning och att syran ska hällas i vattnet :)

Har ni kul ?

Hej igen.

Tänkte skriva en liten avhandling i ämnet.
Initialt så var frågan hur man blandar nånting till förhållandet 1:80.
Efter att ha varit i kontakt med en matematiklektor på Umeå universitet så gav han mej rätt på samtliga punkter förutom #9 där jag själv svammlat till det. Han tyckte att exemplet med socker bitarna var klockrent.

Nu ska vi koncentrera oss på proportionaliteten vilket problemet gällde. Ingenting annat.
Matematiskt riktigt uttrycker man sej så här: X:Y = X förhåller sej till Y T ex 1:80
Slut produktens volym mm är helt ointressant. Det är ämnenas proportionalitet som är intressant.
Vill man ha en viss slutvolym, ja då blir det till att använda miniräknaren.

För att praktiskt beskriva hur man utför blandningen kan man skriva 1+80. Ni ska inte se detta som ett matematiskt uttryck.
Men i praktiken tar man 1 del av det ena sen adderar man 80 delar av det andra. Detta finns på juicekoncentrat, saftdunkar mm.
Om man är införstådd med att det är ett proportionalitets förhållande man beskriver och ingenting annat så gäller 1/80 = 1:80 = 1+80
men det korrekta matematiska sättet att uttrycka sej är 1:80 Titta på kartor. Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter.

Jag har under resans gång ett flertal gånger bett er förklara hur ni blandar förhållandet 1:1 och fortfarande inte fått nåt vettigt svar.

För intresserade: http://matmin.kevius.com/proport.php

Vill ni fortfarande argumentera emot, så gör det. Vänd er gärna till Lektor Per Anders Bo Umeå universitet.
Jag hoppas att skammens rodnad kryper ändå ner under fotsulorna på en del inläggsförfattare.

Blandning, spädning eller lösning: Same shit, different names

END OF STORY ! :)

Senast ändrad:
Hej igen.

Efter att ha varit i kontakt med en matematiklektor på Umeå universitet så gav han mej rätt på samtliga punkter förutom #9 där jag själv svammlat till det. Han tyckte att exemplet med socker bitarna var klockrent.

Nu ska vi koncentrera oss på proportionaliteten vilket problemet gällde. Ingenting annat.
Matematiskt riktigt uttrycker man sej så här: X:Y = X förhåller sej till Y T ex 1:80
Slut produktens volym mm är helt ointressant. Det är ämnenas proportionalitet som är intressant.

För att praktiskt beskriva hur man utför blandningen kan man skriva 1+80. Ni ska inte se detta som ett matematiskt uttryck.
Men i praktiken tar man 1 del av det ena sen adderar man 80 delar av det andra. Detta finns på juicekoncentrat, saftdunkar mm.
Om man är införstådd med att det är ett proportionalitets förhållande man beskriver och ingenting annat så gäller 1/80 = 1:80 = 1+80
men det korrekta matematiska sättet att uttrycka sej är 1:80 Titta på kartor. Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter.

Jag har under resans gång ett flertal gånger bett er förklara hur ni blandar förhållandet 1:1 och fortfarande inte fått nåt vettigt svar.

Vill ni fortfarande argumentera emot, så gör det. Vänd er gärna till Lektor Per Anders Bo Umeå universitet.
Jag hoppas att skammens rodnad kryper ändå ner under fotsulorna på en del inläggsförfattare.

Blandning eller lösning: Same shit, different names

Se inte det här som ett försök att argumentera emot. Jag försöker bara få klarhet i ditt inlägg.

Du jämför med skalan på kartor. I ditt exempel använder du 1:50 000. Vad som anges här är alltså att 1 cm på kartan (den koncentrerade formen) motsvarar 50 000 cm i verkligheten (det som kartan ska representera, slutprodukten, den färdiga blandningen). Vad du säger är alltså att 1 del koncentrerad produkt ger 50 000 i slutändan.

Om man däremot jämställer 1:X med 1+X som du skriver, då skulle man ju istället addera 50 000 cm, och alltså skulle 1 cm på kartan motsvara 50 001 cm i verkligheten?

Eller för att ta extremfallet 1:1. På en karta, eller en bild, betyder 1:1 att det som visas är i naturlig storlek. D.v.s. det man behöver inte förlänga (späda ut) en sträcka på kartan/bilden för att få det verkliga värdet. Med andra ord betyder 1:1 att produkten (kartan, bilden, koncentratet) redan har rätt värde (storlek, längd, koncentration). Om däremot 1:1 betyder 1+1, ja då skulle alltså 1 cm på kartan vara 1+1 = 2 cm i verkligheten...

Har jag missförstått dig?

Förtydligande

Se inte det här som ett försök att argumentera emot. Jag försöker bara få klarhet i ditt inlägg.

Du jämför med skalan på kartor. I ditt exempel använder du 1:50 000. Vad som anges här är alltså att 1 cm på kartan (den koncentrerade formen) motsvarar 50 000 cm i verkligheten (det som kartan ska representera, slutprodukten, den färdiga blandningen). Vad du säger är alltså att 1 del koncentrerad produkt ger 50 000 i slutändan.

Om man däremot jämställer 1:X med 1+X som du skriver, då skulle man ju istället addera 50 000 cm, och alltså skulle 1 cm på kartan motsvara 50 001 cm i verkligheten?

Eller för att ta extremfallet 1:1. På en karta, eller en bild, betyder 1:1 att det som visas är i naturlig storlek. D.v.s. det man behöver inte förlänga (späda ut) en sträcka på kartan/bilden för att få det verkliga värdet. Med andra ord betyder 1:1 att produkten (kartan, bilden, koncentratet) redan har rätt värde (storlek, längd, koncentration). Om däremot 1:1 betyder 1+1, ja då skulle alltså 1 cm på kartan vara 1+1 = 2 cm i verkligheten...

Har jag missförstått dig?

Som jag skrev så var uttrycket 1+80 ett praktiskt sätt att beskriva hur man blandar. Vill du blanda ditt kartblad med verkligheten så gör det.
Jag var tydlig tyckte jag när jag skrev : men det korrekta matematiska sättet att uttrycka sej är 1:80 Titta på kartor. Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter.
Tydligen gick detta att misstolka, ber om ursäkt för detta.

Som jag skrev så var uttrycket 1+80 ett praktiskt sätt att beskriva hur man blandar. Vill du blanda ditt kartblad med verkligheten så gör det.
Jag var tydlig tyckte jag när jag skrev : men det korrekta matematiska sättet att uttrycka sej är 1:80 Titta på kartor. Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter.

Hej!

jag föreslår en utmaning. En jury exponerar två filmer tri-x, därefter framkallar ni efter era olika teorier. Juryn bedömer. Case closed. :)

Det jag inte förstår (eller misstolkar) är om du menar att uttrycket 1:X har samma betydelse både i kemisk utblandning och på kartor.

För kartor kan jag inte se det på något annat sätt än att man utökar (späder) 1 cm tills den blir 50 000 (för 1:50 000). Det verkliga avståndet måste väl anses vara slutresultatet.

Om uttrycket ska appliceras likadant i utblandning ska man blanda ut 1 enhet av kemikalien tills man får X (till exempel 80 för fallet 1:80). Alltså är uttrycket ett förhållande som anger hur stor del av slutreslutatet som består av koncentratet (eller kartan).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen har jag sedan ett par sidor tillbaka misstänkt att det mesta av missförstånden består i att naturliga språk inte är lika entydiga som matematiska uttryck. Och om man använder ett matematiskt uttryck inbakat i ett språkligt uttryck är hela uttrycket inte mer entydigt än det svagaste språket.

Se följande exempel:
A: "Späd kemikalien till 1:3"
B: "Späd kemikalien 1:3 med vatten"

Jag skulle nog tolka på följande vis:
A: "Späd kemikalien till en tredjedels koncentration" d.v.s. blanda 1+2 med vatten.
B: "Späd 1 del kemikalie med 3 delar vatten" d.v.s. blanda 1+3 med vatten.

Vi är ju överens om att 1:80 avser ett förhållande, men det är oklart mellan vad.

1:x ??

Det jag inte förstår (eller misstolkar) är om du menar att uttrycket 1:X har samma betydelse både i kemisk utblandning och på kartor.

För kartor kan jag inte se det på något annat sätt än att man utökar (späder) 1 cm tills den blir 50 000 (för 1:50 000). Det verkliga avståndet måste väl anses vara slutresultatet.

Om uttrycket ska appliceras likadant i utblandning ska man blanda ut 1 enhet av kemikalien tills man får X (till exempel 80 för fallet 1:80). Alltså är uttrycket ett förhållande som anger hur stor del av slutreslutatet som består av koncentratet (eller kartan).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen har jag sedan ett par sidor tillbaka misstänkt att det mesta av missförstånden består i att naturliga språk inte är lika entydiga som matematiska uttryck. Och om man använder ett matematiskt uttryck inbakat i ett språkligt uttryck är hela uttrycket inte mer entydigt än det svagaste språket.

Se följande exempel:
A: "Späd kemikalien till 1:3"
B: "Späd kemikalien 1:3 med vatten"

Jag skulle nog tolka på följande vis:
A: "Späd kemikalien till en tredjedels koncentration" d.v.s. blanda 1+2 med vatten.
B: "Späd 1 del kemikalie med 3 delar vatten" d.v.s. blanda 1+3 med vatten.

Vi är ju överens om att 1:80 avser ett förhållande, men det är oklart mellan vad.

Vad jag kan se så har jag överhuvudtaget inte använt uttrycket 1:X

Så här skrev jag:
Slut produktens volym mm är helt ointressant.

Vad av "Slut produktens volym mm är helt ointressant." är det som är oklart ?????????

Antar att på förpackningen så står angett VAD man ska blanda koncentratet med. Då borde inte 1:80 vara svårt att förstå.

Snälla, fortsätt inte att försöka krångla till det nå mer!! Ta till dej vad jag skrivit å lägg manken till att försöka förstå det utan att vränga till det ännu mere !

ThomasR

Intressanta vinklingar

Hej på er.

Jag följer detta med spännig, för att få ett svar på någonting som jag faktiskt undrat på, men inte lagt någon kraft på att utreda.
I drivmedelsbranchen så anger man till exempel en oljeinblandning i bensin med "1:50", och detta är på andra ställen i bruksanvisningarna likställt med ett 2% blandningsförhållande (2% olja i bensinen).
Detta kanske är motsägelsefullt ?
Det skulle innebära att 2% av blandningen är olja, det vill säga av 50 liter färdig blanding så är det 1 liter olja och 49 liter bensin.

I praktiken gör man dock annorlunda, man tillsätter 1 liter olja till 50 liter bensin.

Observera att detta är bara mina praktiska erfarenheter, helt utan vetenskapliga belägg.
Det är bara rent handhavande från arbete med små bensinmotorer, och då spelar det ingen roll om det blir en liter olja till 49 eller 50 liter, motorn går lika bra eller dåligt för det, och utan skaderisk på grund av detta.

Därför tycker jag att tråden är intressant, trots att jag tyvärr inte har någontin konstruktivt att tillföra.

Ha de gött så länge.

M.V.H
/Tobias

Då kommer konstanten in ;-)

Hej på er.

Jag följer detta med spännig, för att få ett svar på någonting som jag faktiskt undrat på, men inte lagt någon kraft på att utreda.
I drivmedelsbranchen så anger man till exempel en oljeinblandning i bensin med "1:50", och detta är på andra ställen i bruksanvisningarna likställt med ett 2% blandningsförhållande (2% olja i bensinen).
Det skulle innebära att 2% av blandningen är olja, det vill säga av 50 liter färdig blanding så är det 1 liter olja och 49 liter bensin.

I praktiken gör man dock annorlunda, man tillsätter 1 liter olja till 50 liter bensin.

Observera att detta är bara mina praktiska erfarenheter, helt utan vetenskapliga belägg.
Det är bara rent handhavande från arbete med små bensinmotorer, och då spelar det ingen roll om det blir en liter olja till 49 eller 50 liter, motorn går lika bra eller dåligt för det, och utan skaderisk på grund av detta.

Därför tycker jag att tråden är intressant, trots att jag tyvärr inte har någontin konstruktivt att tillföra.

Ha de gött så länge.

M.V.H
/Tobias

Hej Tobbe

Förhållandet X:Y ger en konstant i det här fallet. 1: 50 ger konstanten 0.02
Om man då använder formeln X/Y=K Där K =0,02
Ja, då är det bara använda sina matematiska kunskaper för att lösa ut X eller Y. Där X= olja å Y=bensin
Lycka till

Exempel Du har 15 L bensin i en dunk, frågan är hur mycket olja du ska tillsätta.
15 x 0,02 =0,3L Olja

Kontroll 0,3/15=0,02 JA det stämmer

PS Tobbe Du missade nåt väsentligt i uttrycket "2% blandningsförhållande (2% olja i bensinen)."
2% blandningsförhållande = att förhållandet olja:bensin ska vara 2% INTE att slutprodukten/blandningen ska innehålla 2%olja. Det är där skon klämmer !! Det borde inte stå "2% olja i bensinen" Det rätta vore 2% till bensinen.

Senast ändrad:
Det beror väl på vad man menar med Y. Är X en proportion till mängden färdig lösning eller mängden lösningsmedel? Jämför med skillnaden mellan molaRitet, mol per liter färdig lösning; och molaLitet, mol per kg lösningsmedel.

Hej på er.

Ha de gött så länge.

M.V.H
/Tobias

I praktien gör man så att man fyller 4dl olja i en 20litersdunk. Sen fyller man dunken med bensin. Då får man 2% olja =)

Hej,
du har ju sammafattat väldigt bra.

Det du skrivit här ovan är exakt vad jag anser att begreppet innebär. 1:50 betyder att 2% eller exakt en femtiondel är det som ska blandas, i detta fall olja. Resterande 98%, eller exakt fyrtionio femtiondelar, ska vara det man blandar med, i detta fall bensin. 1:50 betyder en femtiondel.

Ha de gött så länge.

M.V.H
/Tobias

Och denna beskrivning av ert praktiskt förfarande beskriver, så vitt jag kan förstå, vad T.Risberg anser är den rätta tolkningen.

Till T.Risberg:
Du skriver i ett inlägg: "Där en centimeter på kartan förhåller sej till verkligheten som t ex 1:50 000 DVS 1 cm på kartan är i verkligheten 50 000 centimeter."

Det betyder att en 1 cm i verkligeheten är 50 000 gånger större än den är på kartan.

Detta motsäger ditt påstående "1/80 = 1:80 = 1+80 ". Om detta vore sant skulle 1 cm på kartan vara 1+50 000 cm i verkligheten, d.v.s. 50 001 gånger större.

Det är vad som är oklart i ditt resonemang.

Måste jag upprepa mej tills jag dör !

Det beror väl på vad man menar med Y. Är X en proportion till mängden färdig lösning eller mängden lösningsmedel? Jämför med skillnaden mellan molaRitet, mol per liter färdig lösning; och molaLitet, mol per kg lösningsmedel.

Nu kommer jag inte att försöka övertyga er längre!
Jag inser att det kommer att ta en livstid.

Tack för mej

Tack för mej

X är koncentrat och Y är hur mycket du vill ha när du har blandat färdigt.

Jag hade hoppats få insikt i varför vi inte delar denna tolkning.

Men tack ändå för en givande diskussion!

/P

Man vrider sig...

Hej igen.

Blandning, spädning eller lösning: Same shit, different names

Vägrar tro att Lektorn inte har koll på matematik på mellanstadienivå. Och du har fått svar åtskilliga gånger men det verkar som om du inte läser svaren du får! Jag tar det igen eftersom du tydligen inte luskat ut hur man blandar till förhållandet 1:1. Man tar en del av det ena och en del av det andra - då har man ett förhållande mellan vätskorna som kan uttryckas 1:1. Koncentrationen av den första vätskan kan om man vill utryckas som 1:2 dvs 50%. Nu tänker i alla fall inte jag förklara för dig (eller "Lektorn") ifall du fortfarande inte vill fatta!
Tycker vi stoppar tråden här så kan ju de (eller den) som inte hänger med kolla i en mattebok eller kemibok och försöka hitta något som strider mot den ganska enkla matematiken som redovisats i tråden.

PS länken du hade bekräftar även den hur snabbt du cyklar.

Tack för mej

Vad menar du med Y? Färdig lösning eller lösningsmedel? jag antar att du menar lösningsmedel, men det är inte självklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar