ANNONS
Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna jämförelse med kartskala har jag redan använt och den ser ut som följer:
En karta med skala 1:80 (ett till 80) innebär att 1 cm på kartan är en åttiondel av vad den motsvarar i verkligheten.
Således innebär en spädning av kemikalie A 1:80 att 1 del A skall vara en åttiondel av den färdiga blandingen.

Sen handlar det väl om formulering och ordval.
Jämför:
"Späd A till koncentration 1:80"
och
"Späd A med vatten i förhållandet 1:80".

Det första betyder 1+79 och det andra betyder 1+80. Men båda texterna skulle på en trång etikett kunna förkortas till "Späd A 1:80". Då går det inte att avgöra vilket av de två alternativen som avses.

/P

Felet här ligger i att du jämför en skala med ett blandningsförhållande tror jag.

M.V.H
/Tobias

ja 100:25 är väl samma som 80:20
vilket väl sannolik är förhållandet mellan pris utan moms och momsen.

Petter ...

I ena fallet måste jag pröjsa en hunka.
I andra fallet 125 pix.

Skämt åsido..

1:10 läses ut "ett till tio". Inte "ett av tio"
1/10 läses ut "ett av tio", inte "ett till tio".

Det här blir roligare och roligare.

och det viktiga är att man definierar vilket förhållande man beskriver - eller hur?

Petter ...

Ja, där har vi nog en stor hake med det hela.
Vi beskriver många olika saker nu, skalor på kartor, priser och blandningsförhållanden.
Så jag tror inte att vi kan komma vidare med den bredden, eftersom det avhandlar helt olika saker.
Skalan 1:100 på ett modellflygplan mostsvarar inte blandningsförhållandet 1:100 av vätskor.
Men det var kul i alla fall.

M.V.H
/Tobias

Felet här ligger i att du jämför en skala med ett blandningsförhållande tror jag.

M.V.H
/Tobias

Det är inte ett fel. Både en skala och ett blandningsförhållande avser ett förhållande mellan två storheter. I en skala är det förhållandet mellan en sträcka på kartan och motsvarande sträcka i verkligheten.

Läs gärna resten av mitt inlägg också. För säkertsskull så citerar jag mig själv:

"Sen handlar det väl om formulering och ordval.
Jämför:
och

Det första betyder 1+79 och det andra betyder 1+80. Men båda texterna skulle på en trång etikett kunna förkortas till "Späd A 1:80". Då går det inte att avgöra vilket av de två alternativen som avses."

/P

Personligen är jag helt övertygad om att jag ska späda 1:9 till 10 delar.
Det är en sådan självklarhet, och jag känner inte att det är viktigt för mig
att skriva någon annan på näsan. Blanda saften som ni vill, herregud.

Jag stannar i tråden enkom för underhållningsvärdet :)

I ena fallet måste jag pröjsa en hunka.
I andra fallet 125 pix.

....

ja om det var kronor som stod i förhållandet, men det var ju bara andelar.

Så det blir nog att pröjsa 19850 (så mycket kostar en EF 70-200/2,8 IS USM II).
Om du är företagare kan du sedan dra av 20/100 från priset (eller 25/125) som är momsens andel, och slutligen har du alltså bara betalat 80/100 av priset (eller 100/125) :)

Petter ...

Personligen är jag helt övertygad om att jag ska späda 1:9 till 10 delar.
Det är en sådan självklarhet, och jag känner inte att det är viktigt för mig
att skriva någon annan på näsan. Blanda saften som ni vill, herregud.

Jag stannar i tråden enkom för underhållningsvärdet :)

värre är det med momsen - den blandar du inte som du vill

Petter ...

Det är inte ett fel. Både en skala och ett blandningsförhållande avser ett förhållande mellan två storheter. I en skala är det förhållandet mellan en sträcka på kartan och motsvarande sträcka i verkligheten.

Läs gärna resten av mitt inlägg också. För säkertsskull så citerar jag mig själv:

"Sen handlar det väl om formulering och ordval.
Jämför:
och

Det första betyder 1+79 och det andra betyder 1+80. Men båda texterna skulle på en trång etikett kunna förkortas till "Späd A 1:80". Då går det inte att avgöra vilket av de två alternativen som avses."

/P

Nä, du har säkert rätt, men jag kanske tolkar det knasigt.
Men om du jämför med en skala så tänker jag mig att man måste göra det på samma villkor med vätskor.
Om det är 1:80 på kartan, och jag drar med pennan 1cm på kartan, så måste jag dra 80cm i verkligheten för att uppnå samma förhållande, och totalt blir det 81cm.
Då är det en likvärdig jämförelse med vätskor enligt mitt sätt att se det.
Tag en liter olja, och 80 liter bensin.
Så tänker jag, men olikheten är ju det som berikar :)

M.V.H
/Tobias

Vi får väl se om jag lyckas förklara - det kanske var jag själv som snurrade till allt

Jag försökte beskriva att förhållandet mellan pris utan moms och pris med moms är 100:125.

Nej det var just det jag inte ville beskriva. I en senare sats försökte jag beskriva de ingående delarnas förhållande .Men där tror jag att jag räknade fel. Förhållandet borde vara 80:20.

Nja, minst en del av tankevurpan stod jag för. Vi kanske hade vasin del i det hela 1:1?

Petter ...

Ha, ha, ja....det börjar väl bli lite sent på kvällen också.
Tack.

M.V.H
/Tobias

Men om du jämför med en skala så tänker jag mig att man måste göra det på samma villkor med vätskor.
Om det är 1:80 på kartan, och jag drar med pennan 1cm på kartan, så måste jag dra 80cm i verkligheten för att uppnå samma förhållande, och totalt blir det 81cm.

M.V.H
/Tobias

en skön blandning - ett streck på kartan och ett i verkligheten.
Helt visst har du dragit båda så måste man ju räkna båda, och längden blir summan av de båda. Men går de att blanda? Blir sträckan i verkligheten längre av att du ritar på kartan?
blir strecket på kartan längre av att du ritar i verkligheten?

Petter ...

Ännu ett inlägg och nu gjuter vi och blandar

2 hinkar cement

8 hinkar sand............................. totalt 10 hinkar

Förhållandet mellan ingående delar 2:8

Cement i totala blandningen 2 av 10 (2:10)

Sand i totala blandningen 8 av 10 (8:10)

En svagare betong ger

1 hink cement

79 hinkar sand............................totalt 80 hinkar

Förhållandet mellan ingående delar 1:79

Cement i totala blandningen 1 av 80

Sand i den totala blandningen 79 av 80

Sen behövs det vatten för det här roliga tråden börjar bli svettig

Hej.
Ja, det är ju en vinkel av det.
Det som man dock inte anger matematiskt är ju "delar av den totala blandningen" när man beskriver blandningsförhållanden.
Men det kanske finns den tolkningen om det uttryckligen står så, och det är detta som jag tycker är intressant.
Hur anger olika tillverkare detta ?
Det borde ju vara jäkligt viktigt inom sjukvården kan man tycka!

M.V.H
/Tobias

en skön blandning - ett streck på kartan och ett i verkligheten.
Helt visst har du dragit båda så måste man ju räkna båda, och längden blir summan av de båda. Men går de att blanda? Blir sträckan i verkligheten längre av att du ritar på kartan?
blir strecket på kartan längre av att du ritar i verkligheten?

Petter ...

Japp, om du lägger ihop dom.
Det blir inte mer i bensindunken heller, om du låter oljan stå i en flaska bredvid dunken :)

M.V.H
/Tobias

M.V.H
/Tobias

Japp du tolkar knasigt! :)
Vad du gör är att du drar 1 cm med pennan. Sedan måste du dra 79 cm till för att få de 80 som du ska ha.

Med andra ord du häller upp 1 liter olja. Sedan fyller du på med 79 liter bensin för att få de 80 du ska ha.

Vill poängtera att just denna tolkning är den enda som passar som jämförelse med kartskalan. 1 cm karta ska bli 80 verklighet. 1 liter olja ska bli 80 liter två-taktsbränsle.

Japp, om du lägger ihop dom.
Det blir inte mer i bensindunken heller, om du låter oljan stå i en flaska bredvid dunken :)

M.V.H
/Tobias

Mellan Uppsala och Stockholm är det ungefär 7 mil i verkligheten och 7 cm på min karta.
Ökar avståndet mellan städerna till 7 mil och 7 cm om jag ritar strecken?
Och hur påverkades i så fall förhållandet mellan kartan och verkligheten.
innan jag ritade strecket så var det 1:1 000 000 (tror jag)
men vad blev det sedan 1: 1 000 001? (typ)

Petter ...

Japp du tolkar knasigt! :)
Vad du gör är att du drar 1 cm med pennan. Sedan måste du dra 79 cm till för att få de 80 som du ska ha.

Med andra ord du häller upp 1 liter olja. Sedan fyller du på med 79 liter bensin för att få de 80 du ska ha.

Vill poängtera att just denna tolkning är den enda som passar som jämförelse med kartskalan. 1 cm karta ska bli 80 verklighet. 1 liter olja ska bli 80 liter två-taktsbränsle.

Nej, helt fel.
1 liter olja ska blandas med dom 80 som står bredvid. Alltså på andra sidan kolonet.
Hoot hoot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar