Annons

Hur snabb autofokus 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

christiank

Aktiv medlem
Funderar på en beg. eos3 eller eos 1V + diascanner men det bästa vore en 10D om bara autofokus är tillräckligt snabb. Så min fråga är hur snabb är 10D? Kan man fota fåglar i flykt eller VM-rallybilar i full fart?

Tänker använda mitt Canon 100-400is.
 
Jag har både eos-3 och 10D och måste säga att 10D är väldigt snabb men inte riktigt lika snabb som 3:an.Jag har plåtat motocross och Stcc med 10:an och det har funkat bra.
 
Jag har just 10D och 100-400 och fotar en del hojåka och tycker att det funkar mycket bra .Och focus funkar mycket bra och snabbt.kolla min hemsida ,där finns det en del som är fotat med just den kombinationen.Under bilder,Svista,Svansta,Krokek,4-Dagars är nästa samtliga fotade med 100-400.Har haft 100-400:an i ca 2 månader och måste säga att jag gillar det mer och mer.Skut och dra zoomen tar ett tag att vänja sig vid men det funkar helt klart.
 
christiank skrev:
Kan man fota fåglar i flykt eller VM-rallybilar i full fart?

Tänker använda mitt Canon 100-400is.

Tillräckligt snabb..
Det är ju så här att ofta har man motiven (framförallt fåglar och rallybilar) på relativt långt avstånd på grund av i det ena fallet rädsla hos motivet och i det andra självbevarelse drift hos fotografen (även om jag plåtat banracingbilar i full fart på 1,5-2 metewrs avstånd).
Det gör att af inte behöver jobba över den jobbiga skalan (1-4 meter där "utväxlingen är stor")
Det gör att 10D är FULLT tillräckligt för nämnda objekt...
Se bilden

IMG_4620.jpg


Plåtade nästan 400 bilder den dagen och kan inte i något fall säga att AF:en jiddrade..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.