Annons

Hur mycket får man tjäna utan att ha företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Hej!

Jag har gjort ett fotojobb åt ett företag och nu vill de att jag ska fakturera dem. De vet redan att jag inte har någon F-skattesedel men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna fakturera dem när jag inte har ett företag och således inte lägger på någon moms på mitt pris?

Detta är första fotojobbet jag utför och jag känner mig lite vilsen.

Har för mig att jag sett någonstans att man får tjäna upp till 10 000 kr om året när man räknat av omkostnader av utrustning.? Jag förstår mig inte riktigt på broschyrerna som finns på skatteverkets hemsida.

Tacksam för hjälp :)
 
Prata med skatteverket. De är mycket hjälpsamma och kan området förstås. Besök dem eller ring! Det blir bara glad över att någon är förståndig och pratar med dem innan det kört ihop sig.

Hej!

Jag har gjort ett fotojobb åt ett företag och nu vill de att jag ska fakturera dem. De vet redan att jag inte har någon F-skattesedel men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna fakturera dem när jag inte har ett företag och således inte lägger på någon moms på mitt pris?

Detta är första fotojobbet jag utför och jag känner mig lite vilsen.

Har för mig att jag sett någonstans att man får tjäna upp till 10 000 kr om året när man räknat av omkostnader av utrustning.? Jag förstår mig inte riktigt på broschyrerna som finns på skatteverkets hemsida.

Tacksam för hjälp :)
 
Jag har gjort ett fotojobb åt ett företag och nu vill de att jag ska fakturera dem. De vet redan att jag inte har någon F-skattesedel men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna fakturera dem när jag inte har ett företag och således inte lägger på någon moms på mitt pris?
Du kan fakturera precis hur mycket du vill. Eftersom du inte har F-skatt utan A-skatt betraktas varje uppdrag du gör som en kort anställning.

Så länge du inte är momsregistrerad behöver du inte bry dig om momsen.

På Skatteverkets webbsajt finns en broschyr som heter "hobbyverksamhet". Den kan nog vara bra för dig att läsa.
 
Du kan fakturera precis hur mycket du vill. Eftersom du inte har F-skatt utan A-skatt betraktas varje uppdrag du gör som en kort anställning.

Så länge du inte är momsregistrerad behöver du inte bry dig om momsen.

På Skatteverkets webbsajt finns en broschyr som heter "hobbyverksamhet". Den kan nog vara bra för dig att läsa.

Jag har läst broschyren om hobbyverksamhet men blev inte jättemycket klokare angående detta. Gör det någon skillnad för företaget om jag inte tar betalt i moms och om det betalar ut direkt till mitt konto?
 
Jag har läst broschyren om hobbyverksamhet men blev inte jättemycket klokare angående detta. Gör det någon skillnad för företaget om jag inte tar betalt i moms och om det betalar ut direkt till mitt konto?
Om du inte är momsregistrerad får du inte debitera moms.

Hur skulle din kund betala om inte till ditt konto?
 
Du kan fakturera precis hur mycket du vill. Eftersom du inte har F-skatt utan A-skatt betraktas varje uppdrag du gör som en kort anställning.

Så länge du inte är momsregistrerad behöver du inte bry dig om momsen.

om man inte har F-Skatt sedel blir den som betalar fakturan då skyldig att betala socialavgifter mm vilket är ca 40% till på det fakturerade beloppet. tror inte något vettig företag är intresserad av det.
 
om man inte har F-Skatt sedel blir den som betalar fakturan då skyldig att betala socialavgifter mm vilket är ca 40% till på det fakturerade beloppet. tror inte något vettig företag är intresserad av det.
För det första är det inte 40 utan drygt 31 procent -- och bara på det man fakturerar för arbete, inte på övriga kostnader.

För det andra har jag aldrig stött på ett företag som har något emot att betala en faktura med A-skatt. Givetvis blir det fakturerade beloppet ett annat än om det gällde F-skatt.
 
Hobby:
Då gör du något av eget intresse utan att det finns ett vinssyfte. Du kan ta betalt och lämna kvitto på utfört arbete och material. Du skall kunna inför skattemyndigheten visa en enkel redovisning där det klart framgår att året har gått med förlust. Skall man vara riktigt noga så finns det en speciell blankett till den allmäna självdeklarationen som skall bifogas och i detta fallet kanske det kan vara aktuellt om du tror att köparen kommer att bokföra sina kostnader i sitt företag. Skulle du driva hobby och den ger vinst = skatt från första kronan av vinsten.

Eget företag:
I princip som ovan men du har ett vinssyfte. Redan första kronan i vinst är skattepliktig men några egenavgifter tas inte ut om vinsten är väldigt låg. Krav finns på bokföring som skall följa regleverket. Här skall du vara momsregistrerad.

Säljer du som privatperson (hobby) så får aldrig köparen lyfta någon moms. Betalar köparen för ett utfört arbete, så räknas det som om köparen betalar ut lön till dig och skall således betala sociala avgifter ca 32% och prel. skatt ca 30%. Här kan det löna sig att vara lite klurig och sälja varan inte arbetet. På ditt kvitto kan det t.ex. stå 10 bilder. Inte en rad om arbete. Båda kommer att bli nöjda.

Starta inte ett eget företag om du inte vet vad du gör. Att köpa redovisningshjälp är inte så billigt. Räkna med 350.-/timmen ex moms och uppåt.
 
www.frilansfinans.se
Troligtvis löser det dina problem ?
Vad jag förstår har trådstartaren Helena egentligen inget problem. Kunden vet om och tycker det är okej att hon inte har F-skatt. Att anlita Frilansfinans (vars verksamhet imho gränsar till bondfångeri) har inga fördelar för Helena utan innebär bara att hon får mindre pengar i handen.

...Här kan det löna sig att vara lite klurig och sälja varan inte arbetet. På ditt kvitto kan det t.ex. stå 10 bilder. Inte en rad om arbete. Båda kommer att bli nöjda.
Bra förslag. Istället för att fakturera t ex 2000 kr för arbete kan Helena få 2600 kr för bilderna, eftersom kunden inte behöver betala arbetsgivaravgift.

Från inkomsten kan man givetvis dra av alla kostnaderna (t ex avskrivning av kameror) i hobbyverksamheten. Går man inte med vinst blir det ingen skatt.
 
Vad jag förstår har trådstartaren Helena egentligen inget problem. Kunden vet om och tycker det är okej att hon inte har F-skatt. Att anlita Frilansfinans (vars verksamhet imho gränsar till bondfångeri) har inga fördelar för Helena utan innebär bara att hon får mindre pengar i handen.


Bra förslag. Istället för att fakturera t ex 2000 kr för arbete kan Helena få 2600 kr för bilderna, eftersom kunden inte behöver betala arbetsgivaravgift.

Från inkomsten kan man givetvis dra av alla kostnaderna (t ex avskrivning av kameror) i hobbyverksamheten. Går man inte med vinst blir det ingen skatt.

Ja det var ett bra förslag. Den tänkta timpengen kan jag dela upp på antalet bilder. Men hur gör jag avdrag för utrustningen? Jag har ju köpt utrustningen förut, inte för det här arbetet. Hur gör jag avdraget för utrustningen så den här iden går med förlust?

Företaget har sagt att de kan betala ut som lön men då får jag ju skatta 30 % ca o det vill jag inte eftersom det är just en hobbyverksamhet.

Men allt borde lösas om jag fakturerar dem för pris/bild istället för pris/arbetad timme alltså? Då spelar det ingen roll vad jag får för betalt?
 
Jag har för mig att det finns exempel på hur man beräknar avdragen i broschyren "hobbyverksamhet". Normalt är att man delar upp kostnaden för t ex kameran på fem år och alltså drar av en femtedel varje år. De år man inte har inkomst från hobbyverksamheten kan man förstås inte dra av något.
 
Jag frågade skattmasen om det här med hobbyverksamhet för några år sen, och vissa saker gick tydligen inte att ha som hobby, tex fick jag inte göra program åt polarna som hobby och få en slant för det, eftersom det krävde specifik kunskap och utbildning. Svarva stolsben åt dom var däremot helt ok som hobby, och få betalt för. Foto borde ju kunna gränsa till det också. Om nu inte reglerna är ändrade och handläggaren jag fick tag på pratade i nattmössan...
 
Ja det var ett bra förslag. Den tänkta timpengen kan jag dela upp på antalet bilder. Men hur gör jag avdrag för utrustningen? Jag har ju köpt utrustningen förut, inte för det här arbetet. Hur gör jag avdraget för utrustningen så den här iden går med förlust?

Företaget har sagt att de kan betala ut som lön men då får jag ju skatta 30 % ca o det vill jag inte eftersom det är just en hobbyverksamhet.

Men allt borde lösas om jag fakturerar dem för pris/bild istället för pris/arbetad timme alltså? Då spelar det ingen roll vad jag får för betalt?

Du följer samma regler som ett företag. Utrustningen är ingen inventarie sålänge värdet inte överstiger ett halvt basbelopp - då är det direktavskrivning. I annat fall, så drar du av den på 5 år (20% per år) Som jag redan har nämnt - du måste ha en enkel redovisning att luta dig tillbaka på. Det kan vara lite klurigt om utrustningen inte är köpt samma år som du tänker ha din inkomst. Skall man vara riktigt petig, så skall din utrustning värderas av en sakkunnig och sedan "tas in i bokföringen".

Om du nu tänker köra loppet ut, så förbered dig på att redovisa intäkten som en hobbyverksamhet och ladda ner blanketten. Då får du en uppfattning om vad som krävs av dig. I princip samma regler som för en företagare men i mindre skala. De allra flesta redovisar aldrig sin hobby - det är för krånligt. I ditt fall när du har haft turen att sälja till ett företag, då blir det lite bökigt. Skriv ett kvitto på x antal bilder så blir allt tämligen enkelt. Är detta ditt enda jobb för i år, så lär det inte bli någon vinst hur man än vänder och vrider på det.
 
Företaget har sagt att de kan betala ut som lön men då får jag ju skatta 30 % ca o det vill jag inte eftersom det är just en hobbyverksamhet.

Kanske borde även jag läsa på bättre om reglerna för hobbyverksamhet. Men ska inte intäkter från hobbyverksamhet kvittas mot kostnader för samma verksamhet först? Och när det resultatet är fastställt så betalar du skatt på överskottet?
 
Jodå. Du har helt rätt. Men köparen vet inte vilken vinst eller förlust du kommer att redovisa. De kan bara se dig som ren privatperson. Så länge du inte kan visa en F-skatt sedel så måste de redovisa en kontrolluppgift om de betalar "tid" överstigande 100.- och betala skatt och sociala avgifter om det är över 1000.- Tid är alltid lika med lön. Prylar (bilder) - där är fribeloppet betydligt högre.

Jag tycker du har tur som har sålt bild/bilder till ett företag. Njut av det och skriv ett kvitto på ett visst antal bilder. Alla är nöjda och glada och skattmasen kommer inte att veta något. (vågar man skriva så här öppet i detta forumet...?)
 
Du följer samma regler som ett företag. Utrustningen är ingen inventarie sålänge värdet inte överstiger ett halvt basbelopp - då är det direktavskrivning. I annat fall...
Nej, hobbyverksamhet följer inte samma regler som företag. Så här står det i den utmärkta broschyren från Skatteverket:

Som dyrbarare utrustning med längre användningstid räknas vanligtvis utrustning som har ett inköpspris som överstiger 5 000 kr och som beräknas hålla i minst tre år. Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas på det antal år som utrustningen beräknas hålla. Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år...

Detta passar alltså förträffligt för t ex kameror.
 
Normalt är att man delar upp kostnaden för t ex kameran på fem år och alltså drar av en femtedel varje år. De år man inte har inkomst från hobbyverksamheten kan man förstås inte dra av något.

En viktig detalj i sammanhanget är att man inte får dra av hela beloppet för kameran, utan endast för den del som den används i hobbyverksamheten. Hur stor del det är beror nog mest på samvetet.
 
En viktig detalj i sammanhanget är att man inte får dra av hela beloppet för kameran, utan endast för den del som den används i hobbyverksamheten. Hur stor del det är beror nog mest på samvetet.
Om man tar det aktuella exemplet, en hobbyfotograf som vill dra av kamerautrustning, så är det endast den delen som skulle kunna hänföras till yrkesverksamhet som man inte får dra av. Oavsett om fotografen tar bilder på sina barn eller sin hund eller på någons bröllop så ingår det ju i hobbyverksamheten fotografi. Att man inte säljer alla bilder man tar ingår i grundkonceptet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.