Det är skillnad på porträtt hur dom tas. Hur man säljer in sig med bilder man tagit förut. Varför överhuvudtaget taget diskutera timpris? Att ta ett skolfoto porträtt på bl8 med en bakgrund med oftast ett platt ljus är inte så upphetsande, men jag förstår den ljusriggningen för det måste vara (snällt) ljus så den passar dom flesta. Sedan måste det gå fort för att ska kunna bli lönsamt.
Om man då istället sätter ett ljus antingen med en blixt ca 45 gr snett framifrån sedan en annan blixt från samma vinkel från andra hållet. Sedan mäter jag upp ljuset så att ena blixten är något starkare så att du får en lätt skugga från näsan från det hållet, då slipper du platt ljus. Du kan samtidigt ha en blixt snett framifrån o sedan använda en reflektorskärm för att jämna ut ljuset på den andra sidan. Jo jag använder ljusmätare för att kunna mäta exakt styrka mellan blixtarna för att kunna få exakt samma senare om det behövs. Och blir det bra så är det bra att sparat inställningarna.
Sedan brukar jag använda ett hårljus snett bakifrån i motsatt riktning till ljuset framifrån då får du mer levande ljus liv i bilden. Om man då ska sätta ljus på fonden bakom eller väggen då beror det på hur man vill den ska vara. Ska den vara vit o ljusare så ställer jag en blixt på ca 1 steg starkare än dom andra blixtarna för att bakgrunden ska vara ljusare. Har du en mörkare bakgrund så kanske du vill ha en ljusögla bakom kunden med snygg övergång då får man använda raster o andra blixt tillbehör för att forma ljuset.
Fördel med att rigga ljuset så är att du får en helt kontrollerad miljö bara skriva ner alla inställningar o mata på. Det blir likadant varje gång. Kör du däremot i en lokal med massa solljus in i så är det mycket svårare att få en kontrollerad miljö men vissa kunder vill ha bilder tagna mot tex ett fönster. På vintern är bakgrunden vit pga snö på sommaren mörk (om bilden) är svartvit. Att köra porträtt med levande bakgrunder kan ändras av årstider osv. Det är svårare att få det likadant om man inte kan kontrollera alla delar.
Men kör jag alltid massa blixtar? Nej jag kör förvånansvärt många gånger med bara 1-2st o en reflektorsskärm. Och jag sätter oftast ett rätt snällt ljus pga många av en kunder kan vara lite äldre med en del rynkor att då köra för hårt ljus förstärker rynkor o annat.
Därför gillar jag att köra porträtt men en ljusstark 85mm som jag gärna kör på stor bländare runt 1,8. Kör helst inte 1,4 pga få gluggar presterar super fullt öppna. Sätter skärpan på ögonen eller rättare sagt det ögat som ska vara skarpast, om huvudet är lite snett så blir det andra ögat aningen mjukare skärpemässigt eftersom det aldrig är snyggt att ha huvudet helt rakt fram.
kunden betalar för en bild dom får använda fritt i hur många år som helst. Många kör samma bild i ca 5 år. Tar du då 1500 kr + moms för en bild så kostar det företaget ca 1 kr per dag för att få en snygg bild. Så priset är inte det viktigaste utan att du kan TA EN BILD DOM ÄR NÖJD MED. Då betalar dom flesta mer än gärna.
Om du då tar med dig printar i 30x40 på fint photopapper typ cansom platine fibre rag 310g så ser bilderna magiska ut. För ett företag så kvittar det oftast om en porträtt bild kostar 1500-6000 kr det viktiga är att bilden är bra det är deras ansikte utåt.
Så du får sälja in dig, visa vad du kan, har gjort tidigare osv. Jag var ute på ett företag o visade upp bilder jag tagit o förklarade hur jag jobbar. Att jag aldrig stressar på en kund utan jag tar bilden o visar upp dom o går inte därifrån förrens dom känner att dom har en bild hen är nöjd med. Sedan om det tar 10 min eller 30 min kvittar. Vissa går fortare andra långsammare. Brukar lägga schema med 5 st i timmen. Efter en säljpitch jag haft så sa kunden. Låter kanon ser bra ut när kan du köra? Kom överens om datum och så kom kunden på att fråga. Ja just det vad kostar det? Jag sa mitt pris och dom sa vi kör
Fick det jobbet från ett annat företag som tipsat om mig.
Har du en superstressad kund som har svårt att slappna av avbryt plåtningen ta en kollega emellan låt den andra stressa ner men den kopp kaffe etc.
Nu är jag visserligen lite ot o fortsätter på det spåret. Hur många gånger har man inte råkat ut för någon som att dom aldrig tycker någon bild är bra? Det enklaste då är att be någon av hens kollegor om smakråd då lägger du bilderna på en bärbar dator så kan dom stå o kolla, medans du fortsätter plåta.
Oftast ser inte hens kollegor några fel utan hittar flera bilder som är fina o då brukar hen till slut (hitta) en bild dom hen gillar. Vissa människor tittar knappt ens på bilden utan säger innan (gud jag blir inte bra på bild) dom får man kämpa lit mer med.
Jag fick ett mail jag uppskattade jättemycket från ett företag jag fotat porträtt på det stod. Vi var ALLA nöjda med bilderna har aldrig hänt förut !!!
Vad betalar kunden för om dom använder dig?
- du ger dom en bild dom är nöjd med
- du är smidig o kan hantera plåtningen på ett bra sätt, gärna med lite humor o glädje.
-dom får obegränsad tillgång till bilderna användningsområden
- du är inte billigast men bra på det du gör
Att som någon skrev att dom riggar ljuset på 10 minuter o sedan tar det 2 min per person att fota så önskar jag lycka till. Att stressa på människor som inte gillar att fotas är det sämsta du kan göra, du får en fet uppförsbacke som aldrig tar slut då . Du kan stå med bästa kameran, bästa blixtarna det kvittar. Får du inte rätt blick i ögonen så syns det på bilden att kunden inte vill bli fotad och en sådan bild blir aldrig bra.
Däremot är det viktigt att sätta ljuset så rätt som möjligt för om du gjort det bra så går efter redigeringen så mycket enklare o slutbilden blir bättre.
Så sälj in dig själv ta bra betalt efter vad du kan leverera.