snap01
Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen proffisionell fotograf men 22000kr låter absurt högt för EN bild. Visst om denna bild var fashion eller något extra kretivt projekt skapat av en lite kändare fotograf skulle det låta mer rimligt. Men ett simpelt headshot mot enfärgad bakgrund? Gott tilltaget med tid skulle det ta 1 timme att lösa ljussättningen och ta bilden. Tar max 30 min i redigering och post arbete. Det är iaf ungefär hur lång tid det skulle ta för mig (visserligen inte proffisionell) att ta en sådan bild du beskriver. Rimligt pris för det är kanske 3000-5000kr max skulle jag säga, åtminstånde skulle inte jag betala mer än det. Jag fattar inte vad du ska göra i 7 timmar för ett simpelt headshot som bör gå jävligt fort o ta.
Ta 22000 * 20 dagar (en månad) så får du 440000kr. Vill inte verka alltför elak men vem fan tror en ny fotograf kan dra in 440000kr i månaden? Visst allt går ju självklart inte ned i fickan utan en del går till hyra, utrustning osv, men även om du bara får ut en fjärdedel av det är det 110000kr i månaden. Låter helt absurt.
Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?