Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många här har gått från Nikon över till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Jag vet inte hur det är med Nikons proffsmodeller D2X och D2h men jag har haft D200 och jag tycker nog att Canon 30D har lika bra af allt som allt. Möjligen är Nikon D200 (också bara korssensor på mittpunkten) lite bättre i svagt ljus men det är svårt att säga...

Men vad jag vet har Canon 1D korssensorer i alla af-punkter så din kamera borde väl vara grym?
80 % av alla sportfotografer använder ju den kameran...

Hej

Lite intressant med att du har haft Nikon D200, har väl precis kommit ut/ eller gått få tag i och du har redan bytt till Canon 30D.

Jag använder ofta 500mm + 1.4xTC och får då bländare 5.6 och då funkar alla AF sensorer bara för horisentella linjer, dvs inte korsformiga. Jag använder mest mittpunkten för aktion foto och den är då inte korsformig vid 5.6. Det är bara den centrala fokuspunkten som fungerar som korsformig upp till bländare 4, dvs i mitt fall 500mm utan 1.4xTC. Upp till bländare 2.8 finns det 7 af sensorer som är korsformiga av totalt 45 AF-punkter. Nikons D2X har många fler korsformiga, så Canons är lite bakom, men allt hänger inte på korsformade eller inte. Här är något som Canon borde förbättra, kanske är svårt??

Även om man inte har korsformade så funkar det relativt bra ändå på tex flygande fågel http://www.pbase.com/omar_brannstrom

MVH

Omar
 
Slowfinger skrev:
Jag vet inte hur det är med Nikons proffsmodeller D2X och D2h men jag har haft D200 och jag tycker nog att Canon 30D har lika bra af allt som allt. Möjligen är Nikon D200 (också bara korssensor på mittpunkten) lite bättre i svagt ljus men det är svårt att säga...

Men vad jag vet har Canon 1D korssensorer i alla af-punkter så din kamera borde väl vara grym?
80 % av alla sportfotografer använder ju den kameran...
Jag var på Runde i Norge, och D2x var betydligt säkrare på autofokusen än D200 när det gällde flygande fågel, jag hade med D2x ca: 95% träffsäkerhet medan D200 hade ca:60%
 
Jo, det stämmer säkert Inge. Cam 2000 som sitter i D2H och D2X är nog helt klart vassare än D200:s af-system.
 
Omar skrev:
Hej

Lite intressant med att du har haft Nikon D200, har väl precis kommit ut/ eller gått få tag i och du har redan bytt till Canon 30D.


Jag har Nikon D70 och hade satt upp mig lite halvhjärtat på kö på D200. Plötsligt kom kameran så jag tog den och testade den några veckor. Sålde den sedan för nästan samma pris.

D200 är kanonfin men på höga iso ligger den efter Canon och jag använder det rätt mycket. När sedan Canon kom med 17-55/2.8 IS lät det som ett klockrent "mörkerpaket" så jag kör på Canon 30D och Nikon D70 hädanefter.
Vilken är bäst av D200 och 30D? Omöjligt att svara på - det beror helt på vilka egenskaper man prioriterar. Som sagt - D200 med Canonsensor hade varit den optimala kameran...
 
Har oxå gått över.....

Pga av vissa saker...

1, om jag köper en ny Nikon för över 40.000 (vilket jag tänkte göra), så tycker inte jag att jag som kund ska hamna mitt emellan tex adobe och nikon, för att dom har nåt i luven på varandra. Oproffsigt att låta kunderna hamna i kläm. Vet dock inte riktigt hur det ligger till med den saken.

2. Tycker prissättningen var för hög på deras proffs, då det uppenbart var flera kompromisser i en av modellerna..

2 1/2. Sen var det en massa småsaker på kamerorna, som irriterade mig. Gummi som lossnar, ögonmusslor som trilar av, och det blotta "nöjet" att få ha ägt en D1x..


3. Mina personliga erfarenheter av Nikon support.

4. bla, bla..

5. Är skitnöjd nu, och har varit det i snart 1 år..
 
Senast ändrad:
Det enda skäl jag inte har gått över till Canon är priset.

För goda erfarenheter med Nikon har jag inte. Fått lämna in mitt 55-200 objektiv två ggr pg.a autofokusproblem. Och i helgen så gav slutaren eller vad det heter upp efter lite drygt 10 000 exponeringar. (D50)
 
Slowfinger skrev:
Men det var i sanning ett märkligt svar på Omars fråga. Fattar fortfarande inte vad du menar med det...

Efter och ha läst flera gånger så gissar jag att han frågar efter modell.. samt vad han är nöjdare med..
 
Nej, han frågade vilken kamera, inte vilken modell..

Och då han var in på min sida, så kanske han såg vilken modell jag hade, genom att klicka på nåt foto..

1. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera

2. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera!!!!

3. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera????


Jag försökte vara vitsig genom att svara med trådens namn....

Är det bara bimbos härinne!!!
 
tomasbz skrev:
Nej, han frågade vilken kamera, inte vilken modell..

Och då han var in på min sida, så kanske han såg vilken modell jag hade, genom att klicka på nåt foto..

1. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera

2. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera!!!!

3. Vad är du nöjd med nu! Vilken kamera????


Jag försökte vara vitsig genom att svara med trådens namn....




Är det bara bimbos härinne!!!


vaa är inte du det ? ;)


dom som svarar på andras inlägg borde prova att använda
"Besvara med citat"
 
Efter att ha bytt till Canon så lär jag aldrig byta tillbaka om inte Nikon kommer med något ohemult bra kamera som kan brumma på med iso 6400 som dagens iso 400.

Annars så är det permanent adios Nikon.

Kunde inte vara mer nöjd med bytet till Canon.
Lågt brus, bra AF, snabb serietagning enkelt handhavande när man väl vant sig.
Nämde jag lågt brus...och skarp glugg :)

Mvh, Andreas
 
hehe tror folket är lite stingsligia idag.. ;)

Alla förstod nog att han har en Canon idag.. för att vara mer exakt en Canon 1d markII

Jag förstod varför du svarade som du gjorde.. men det kan nog uppfattas lite provocerande...vilket det tydligen gjorde också..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.