Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
PerKr skrev:
problemet med att lagra på CD är knappast att skivan i sig kan bli oläsbar (bra skivor och bra förvaring är ju ett måste för backuper) utan det att tekniken kan utvecklas så att det om 20 år inte tillverkas CD-läsare.
Någon som minns 5,25" disketter? Idag finns ingen läsare för såna i vanliga databutiker.
Samma utveckling kan drabba alla medier. Vad hände med minidisc? blev det utkonkurrerat av mp3?

Det är givetvis därför man för över bilderna till nytt media när det blir läge för det...jag har exempelvis fört över mina CD till DVD..för att spara plats..tog inte mer en ett par timmar i anspråk.
Jag ser inte det som ett problem.

PerKr skrev:
säkert kommer det att bli så att det går en vintage-våg även genom kameravärlden så småningom. Och vore det inte trist för kodak, fujifilm etc. om folk går över till digitalt helt o hållet? jag menar, de måste ju tjäna ordentligt med pengar på att alla med analoga kameror måste köpa film? och om man räknar med att en riktigt bra systemkamera håller i 20 år (kanske att ta i lite, eller?) utan större problem... när förste ägaren går över till digitalt finns ju alltid den som köpte den begagnad o han lär ju också behöva film?

Det problemen har redan Kodak..med resultatet att de sparkar folk och satsar än hårdare på digitalkameror och onlinefotolabb.

Jag tror dock inte att film kommer försvinna..men marknaden kommer krympa undan för undan..med resultat att filmutbudet/analogkameror minskar (vilket vi redan sett).
 
Magnus Wahlgren skrev:
Enligt vad jag hört står engångskamerorna för cirka hälften av all filmförsäljning. När "alla" har en skruttig digital i mobilen så kanske den orsaken till analogfotografering, d v s glömt kameran, också försvinner?

Mobiltelefonkameror är ett intressant område, vilket medger att man kan skicka bilderna direkt till vem man vill (MMS), till fotolabb och faktiskt även skicka det som vanligt brev via posten!

Än så länge är ju kamerorna i mobiltelefonerna allt för dåliga för att ge 10x15cm bilder..men redan nu finns det 2mp kameror i mobiltelefonerna i Japan..och de kommer hit oxå och då blir de faktiskt riktigt användbara!

Det hänger givetvis oxå på 3G-nätet, så att man kan skicka bilderna med vettig hastighet.
 
mipert skrev:
Precis, jag upprepar mitt tidigare inlägg om att vid helgens två barnkalas fotograferade 13 av 14 med digitalkamera.

Varje gång jag ser någon fotografera sitt barn vid någon av de lekplatser vi har runt huset används en digitalkamera. Vad jag sett alltså.

Japp, det är ju bara att kolla på vilka digitalkameror som är storsäljarna..de enkla helautomatiska kompaktkamerorna och även de enklare systemkamerorna (300D).
De är verkligen inte kameror riktade till "avancerade amatörer och yrkeskåren".
 
problemet med att lagra på CD är knappast att skivan i sig kan bli oläsbar (bra skivor och bra förvaring är ju ett måste för backuper) utan det att tekniken kan utvecklas så att det om 20 år inte tillverkas CD-läsare.
Någon som minns 5,25" disketter? Idag finns ingen läsare för såna i vanliga databutiker.
Samma utveckling kan drabba alla medier. Vad hände med minidisc? blev det utkonkurrerat av mp3?
Minidisc lever ännu, och används fortfarande tom i USA där det slogs sämst.

5.25" är inga problem att läsa. 8" går fint men då kan jag inte göra det hemma. Och CD-läsare kommer finnas så länge det finns musik CD också. Eller tills allt utrymme på DVD behövs för spel och så vidare. Sen om det tar 10år eller 20 år vill jag inte svara på. Men hur många tar väl hand om sina dia och negativ, dom flesta låter dom bara ligga ihop, inga plastfickor och så vidare.

Är man intresserad bevakar man sina intressen, är man inte det så gör man det inte. Oavsett analogt eller digitalt.
 
Länge hoppas jag

Jag tror att så länge vi tillåter den analoga att finnas kvar så gör den det. Däremot om alla går över till digitalt blir det svårt. Ibland tycker jag det verkar som om en del har skygglappar när det gäller det digitala. Man pratar bara om hur bra det är och att det analoga kommer att försvinna. Jag tycker att digitala kameror är ett bra komplement och bra till vissa saker. Men som jag känner det kan inte det digitala ersätta den analoga biten. Och då speciellt inte när det gäller svartvitt. Där leder den analoga tekniken med hästlängder. Min förhoppning är att dessa två tekniker kan samarbeta sida vid sida och utvecklas.
 
Arkivbeständigt

mipert skrev:
I helgen var det två barnkalas och av total 14 fotograferande föräldrar var jag den enda som inte använde digitalkamera.

Jag körde med min My2, de andra använde upp till G2 eller liknande.

edit
Nu vet jag inte om Canons modell heter G2 men jag har hört namnet...

Vad händer om kanske 30 år när de andra föräldrarna inte kan få fram sina bilder på sina barn men du kan. Då funderar den nog fler än en gång på vad det digitala har inneburit för dem. Det är detta som jag ser det som det största hotet mot världens bildarkiv, nämligen problemet med lagringen av de digitala bilderna. Är det ingen mer än jag som tvekar till det digitala på grund av detta?
 
Det blir troligtvis inga problem då barnkalaskort sällan tas fram från orginalet (negativ, raw fil) efter trettio år.. utan vad som kommer användas/tittas på är nog dom något gulnade framkallningar som kommer finnas kvar (Samma beständighet oavsett digitalt / analogt)

Så funkar det nog för dom flesta. dvs det blir inga stora problem.(Så länge som man inte nöjer sig med att se korten på skärmen.)
 
mipert skrev:
Precis, jag upprepar mitt tidigare inlägg om att vid helgens två barnkalas fotograferade 13 av 14 med digitalkamera.

Varje gång jag ser någon fotografera sitt barn vid någon av de lekplatser vi har runt huset används en digitalkamera. Vad jag sett alltså.


Har man å andra sidan sett resultatet av detta och funderat lite kring hur stor del av dessa bilder som är beständiga undrar jag om det verkligen är i rätt enda som paradigmskiftet sker.
Gissar att just denna grupp skulle ha större glädje av analogt fotograferande. Tror även en bristande dokumentation av uppväxten kommer att medföra en grogrund för viss framtida bitterhet.
 
Re: Arkivbeständigt

mini skrev:
...Är det ingen mer än jag som tvekar till det digitala på grund av detta?

Jag gör det, ändå fotograferar jag 95% digitalt.

Det finns annat än arkivbeständighet att tänka på. När jag ser tillbaka på de negativ/kopior jag behandlat enligt konstens alla regler, dubbla fixbad, toning, HCA, dubblea blekfixbad för färg, märker jag att det är nästan bara de riktigt trista bilderna som fått den behandlingen. Naturmotiv med träd, gamla hus i hamnen med mera.

Jag har tagit fram en del bilder av familj och annat på arkivbehandlat svartvitt papper, jag har skrivit ut (hos en reprofirma) filmer i A5-format som jag kontaktkopierat på fiberpapper.
 
PerKr skrev:

själv gillar jag inte tanken på alla dessa kameror som riskerar att bli oanvändbara om filmrullar blir otillgängliga framöver :\

Det är nog större chans att du ångrar ditt köp av digitalkamera som är toppmodern idag, men kass i förhållande till det som finns om några år.
Ens eget fotointresse kanske avtar med åren med, så då slipper man ju oroa sig alls om det.

Jag tror inte film kommer försvinna så länge det finns folks som efterfrågar det. Likaså som folk vill ha vinylskivor, rullband till studioinspelningar eller liknande.
 
Re: Länge hoppas jag

mini skrev:
. Man pratar bara om hur bra det är och att det analoga kommer att försvinna. .

Det är det som gör mej fundersam, att så många verkar APPLÅDERA ett försvinnande av det filmbaserade mediet och ser fram emot att enbart digitalt skall råda.
Underligt

/Göran
 
Damocles skrev:
Och CD-läsare kommer finnas så länge det finns musik CD också. Eller tills allt utrymme på DVD behövs för spel och så vidare. Sen om det tar 10år eller 20 år vill jag inte svara på.

CD/DVD-spelare kommer finnas långt mycket längre än 20 år till.
Precis som det fortfarande går att köpa vinylspelare.
Med den helt enorma mängd musik/film som finns lagrat på CD/DVD så kommer det ta mycket, mycket lång tid innan spelarna försvinner från marknaden.
 
Re: Re: Länge hoppas jag

forry4U skrev:
Det är det som gör mej fundersam, att så många verkar APPLÅDERA ett försvinnande av det filmbaserade mediet och ser fram emot att enbart digitalt skall råda.
Underligt

/Göran


Ja, för det borde väl ändå vara motiven vi ska hylla? Vi är väl på samma sida, eller?

/ Marcus
 
Re: Re: Länge hoppas jag

forry4U skrev:
Det är det som gör mej fundersam, att så många verkar APPLÅDERA ett försvinnande av det filmbaserade mediet och ser fram emot att enbart digitalt skall råda.
Underligt

/Göran

ja, dom kanske blir bättre fotografer? :)
 
Re: Re: Re: Länge hoppas jag

Brummelisa skrev:
Ja, för det borde väl ändå vara motiven vi ska hylla? Vi är väl på samma sida, eller?

/ Marcus
Vi borde väl hylla att vi kan fotografera med vilket medium vi än väljer om vi fotar med siffror eller silverhaloider!!!!
Vad vinner någon här på fotosidan på att film försvinner(slutar tillverkas) ???

Alla har väl inte aktier i den digitala branschen så att det kan vara ett vinstintresse bakom...Antar jag

Så jag bara undrar om någon kan ge ett trovärdigt
argument på att världens fotografer skulle vinna på att ett system försvinner.
Alltså ett argument utan en massa sandlådetjafs utan ett rent konkret exempel på
vad kan Jag som fotograf med en utrustning för ett hundratal tusen kronor tjäna på att den inte går att använda

/Göran
 
Re: Länge hoppas jag

mini skrev:
Men som jag känner det kan inte det digitala ersätta den analoga biten. Och då speciellt inte när det gäller svartvitt. Där leder den analoga tekniken med hästlängder.

Jag håller inte med..man kan få väl så bra resultat med en digitalkamera (inte minst om man jämför vid högre ISO)..förusatt att man inte vill ha korniga bilder vill säga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.