Copy_Con skrev:
Spammar med ett gammalt test som jag gjort för ett tag sedan, (för de som inte sett det).
Jag ser en tydlig färgspridning i det analoga exemplet, undrar vad det beror på?
I ditt yrke har digitalt säkert en välförtjänt plats men för mina användningsområden tycker jag personligen inte bildkvaliteten i ditt digitala exempel tilltalar mig.
mipert skrev:
Ett problem med med daniels jämförelse (jag vill faktiskt inte kalla det test eftersom det finns en del osäkra faktorer) är att skannern (Epson 3200) inte är lämpad för att använda till småbildsoriginal (med kvalitetskrav av högre klass).
Det framgår inte heller om negativet är skannat som 8-bitar eller 16.
16 bitar är ju nödvändigt för att få användbara original.
Tackar för den konstruktiva kritiken!
Angående valet av scanner så presterar den mycket bättre än du säkert tror, se följande jämförelser med Nikon 8000 och Flextight Precision2:
http://www.digit-life.com/articles2/epson3200/
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_7.htm
Bildfilen visar väldigt mycket mer information än Colormailer-kopian.
Negativet är scannat i 48-bit färg, desat har sedan körts för att göra bilden helt svartvit (dvs i praktiken 16-bit).
Så scannern är inget problem. Jag ska se om jag har kvar originalfilen jag skickade till Colormailer för referens. Om du har fler frågor, fire away.
mipert skrev:Samt någonting odefinerbart med färgtonerna, kanske en viss efterlängtad mjukhet, avsaknad av råhet. [/B]
Jag identifierar DSLR-bilder enklast genom de relativt svaga färgerna, men framförallt den väldigt märkbara övergången till en vit högdager. Där ser jag en stor råhet. När det gäller korn så är det viktigt att jämföra "rätt" korn. Kornet i negativ film är klart hårdare än i positiv film. Själv tar jag mellanformat när jag vill slippa korn. Se mina bilder i albumet "Fiskebäcks småbåtshamn" (positivt film) kontra bilden "Rör" (i albumet "Diverse 2003", negativ film).
KG Stolt, det är inga problem eftersom du inte menade det på det viset som jag uppfattade det!
Stefan Videll, skulle vara mycket spännande att se! Det lockar mig att börja titta på negativen från min lumpartid. De åkte direkt i pärmen efter framkallningen. Kan finnas något guldkorn från Jokkmokk osv.