Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J. Patric skrev:
Jag är helnöjd med film och mellanformat, och får en upplösning på motsvarande 200 megapixel...

Hehe..skulle inte tro det..en småbildsdia på 50 ISO motsvarar ungeför 10mp detaljupplösning (enligt FOTO:s test).

Canon 1Ds (11mp) ansågs ha en bildkvalitet jämförbar med finkornig mellanformat.
 
Hoppas min aska strötts för vinden innan riktig film försvinner!!!!!

Här på FFIM har vi under höst och vinter haft en boom vad det gäller nya medlemmar till mörkrummet. Unga och gamla vill in och få jobba med det s/v hantverket. Vidare kunde man för ett år sedan finna en uppsjö av begagnad mörkrumsutrustning till salu men den begmarknaden har nu väsentligt minskat. Antingen är det mesta sålt eller så har folk tänkt om.

Vad jag känner saknas är en utveckling inom mindre hälsovådliga kemikalier. Om forskning kunde framställa alternativ film och kemikalier i samma klass som dagens silverbaserade så undrar jag....

Mängden bilder som tas är ju mycket större med digitalkamerorna tyvärr är jag rädd att en motsvarande mängd kommer att försvinna pg dålig lagring mm som redan nämnts. Kanske inte detta gäller den lilla % riktiga entusiaster med fotot som livsintresse - men alla andra - som annars hade åtminstone haft sina negativ...

Vad det sen gäller digitala utskrifter (både från egen skrivare och labbens). Gör en test - häng upp en bild på väggen där ni täcker en del av bilden. Kolla av en gång i kvartalet vilken skillnad som inträffat i blekning och färgmättnad.
 
festfotografen skrev:
Världen är ganska stor i jämförelse med Sverige ;)
Hur ser marknaden ut i övriga länder ?

I i-värlen kommer digitalkameran ta över rätt fort (inte helt dock, givetvis), medans i U-länderna kommer analogkamror/film fortsätta att dominera länge än.
 
Wolfgang skrev:
Jag vet, Kim, jag skrev ju också att man kan lämna in minneskortet för pappersframkallning.
Jag tror att i denna form eller liknande kommer den digitala kameran att fortleva.
Problemet är att Du bara har papperskortet kvar, inget "negativ", om Du inte låter bränna bilderna på CD-skiva. Nästa fråga är hur länge håller en sådan CD och kommer man kunna läsa av bilderna med framtidens teknik.

Digital lagring är dessutom anonym om man inte har kringutrustning. Så är det inte med negativ eller diabilder.

Jag gillar inte vissa digitalivrares försök att blåsa upp en domedagsstämning. Föredrar de digitalt, så får det ju syssla med det bäst de vill. Jag sysslar med traditionell fotografi.

Jag förstår inte jämförelsen med vinylskivor och musik-cd. Mig veterligen så är det inte många som gör egna inspelningar på vinylskivor? En skiva med någon artist är inte värd lika mycket för mig som mina fotografier. En cd är behändig; man slipper bruset och knastret, och det är lätt att välja låtarna utan att behöva lyfta en pickup.

Ser inte riktigt jämförelsen med kameror, som man fotograferar med för sin egen skull, och hur man vill att bilderna ska bevaras.
 
Wolfgang skrev:
När färgbilderna (dia och negativ) kom på 50-talet så sas det att det skulle bli döden för den svart-vita fotograferingen. Inom vår fotoförening har vi just nu kö till det svart-vita mörkrummet. Mestadels tjejer. Hälften av medlemmarna (60 av 120) gör svart-vitt, och de är unga.

När TV:n kom cirkulerade allvarliga diskussioner om huruvida boken skulle dö. Det har aldrig sålts så många böcker som nu.

Jag menade inte att analogt skulle dö ut..men att det kommer bli en klart begränsad marknad, precis som s/v fotografering blev.

Inte riktigt jämförbart med boken/tv:en dock..det är ju två totalt olika produkter.
 
J. Patric skrev:

Jag förstår inte jämförelsen med vinylskivor och musik-cd. Mig veterligen så är det inte många som gör egna inspelningar på vinylskivor? En skiva med någon artist är inte värd lika mycket för mig som mina fotografier. En cd är behändig; man slipper bruset och knastret, och det är lätt att välja låtarna utan att behöva lyfta en pickup.

Ser inte riktigt jämförelsen med kameror, som man fotograferar med för sin egen skull, och hur man vill att bilderna ska bevaras.

Då CDskivan kom så sas det att vinylskivorna skulle förvinna helt vilket visat sig felaktigt därav kopplingen till den här tråden.
 
Vill man bevara sina digitala bilder så är det inga som helst problem (tvärtom är det mycket enkelt att göra back-up)...det är först om du är slarvig det blir problem (precis som med film).
 
sagan skrev:
Hehe..skulle inte tro det..en småbildsdia på 50 ISO motsvarar ungeför 10mp detaljupplösning (enligt FOTO:s test).

Canon 1Ds (11mp) ansågs ha en bildkvalitet jämförbar med finkornig mellanformat.

Tidningen FOTO gjorde förstås skanningarna av filmen på en proffsskanner i mångmiljonklassen?
Här är en bra sida med information:

http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Citerar:
Every other film vs. digital comparison I've seen finished in digital, and unfortunately they were always using a cheap consumer scanner to convert the film to digital. A $1,500 Nikon scanner and my $3,000 Minolta scanner are both cheap consumer scanners, as is the $10,000 Imacon, all intended for use by end user-owners. A professional scanner costs about $50,000 and takes years of experience to learn to get great results. The $3,000 scanners still lose information from the film when trying to make a comparison, and even a $50,000 scanner's images still have to be displayed on the limited color range of a computer monitor. These typical comparisons of course put the film at a huge disadvantage since they are eliminating all of film's advantages and reducing the comparison to the trivial resolution issues the newbies argue about.

Worse yet, one comparison in American Photo magazine did this in the March/April 2002 issue, and the same thing happened here. They only compared prints made on an Epson! The folly is that they were not comparing film to digital, but film scanned and printed at the consumer level to digital. In this case digital is at its very best, and the film is of course at the limit of the cheap consumer scanners and printer. They didn't bother to have their color house use the $50,000 scanner everything else gets scanned on for reproduction in the magazine, and of course they are limited by the limited color range of the Epson printer and whatever color space they used. A legitimate comparison would be to compare an Epson print from the digital camera to a Fuji Supergloss print directly from the slide film or a Heidelberg scan.
 
J. Patric skrev:
Tidningen FOTO gjorde förstås skanningarna av filmen på en proffsskanner i mångmiljonklassen?
Här är en bra sida med information:

FOTO hävdar att de använde en (mycket exklusiv)trumskanner som pressade ut ALL upplösning som fanns att hitta på diat.
 
Skulle vara roligt att se mäniskors miner om dom skulle läsa det här om 150 år !
Tomas Watson styrelseorförande för IBM 1943 sa
följande :jag tror att det finns en värdsmaknad för kanske fem datorer .


Tidningen Popular Mechanics 1949 : Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett & ett halvt ton .

Summa sumarum : Vi vet ingenting !

Redan idag finns det utrustning som gör att man kan styra en dator med tankekraft ,elektriska impullser eller någe sådant , vem vet var det kan leda ?
 
Ser man till hur kort tid digitalt har funnits så känns det konstigt att vissa så tvärsäkert tycks tro att lagringen inte är nått problem.
 
Och här kommer en till:

"Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket"
Charles Duell, chef för amerikanska patentverket, år 1899

/ Marcus
 
festfotografen skrev:
Ser man till hur kort tid digitalt har funnits så känns det konstigt att vissa så tvärsäkert tycks tro att lagringen inte är nått problem.

Det är väl inget märkligt alls med tanke på att det är så enkelt att göra obegränsade antal exakta "kopior"...till ringa kostnad.
 
sagan skrev:
Hehe..skulle inte tro det..en småbildsdia på 50 ISO motsvarar ungeför 10mp detaljupplösning (enligt FOTO:s test)
Det låter inte helt orimligt men kom ihåg att det finns avsevärt skarpare svartvita filmer än så. Man kan pressa systemupplösningen hos småbild upp emot 100 lp/mm. McBrooms Camera Bluebook uppskattar att det skulle motsvara 35MP.

Kim håller kanske inte med mig men då tycker jag att han ska mäta upplösningen (i linjepar per millimeter) hos hans egna digitala kamerasystem.


För mig är upplösningen sekundär. Den är tillräckligt bra i mitt traditionella system. Dessutom trivs jag i mörkrummet och då är digitalt inget alternativ. Det svaret kan man också koppla till den ursprungliga frågan. Så länge som det finns mörkrumsentusiaster kommer också den traditionella tekniken att finnas kvar.
 
jpersson skrev:
Det låter inte helt orimligt men kom ihåg att det finns avsevärt skarpare svartvita filmer än så. Man kan pressa systemupplösningen hos småbild upp emot 100 lp/mm. McBrooms Camera Bluebook uppskattar att det skulle motsvara 35MP.

Kim håller kanske inte med mig men då tycker jag att han ska mäta upplösningen (i linjepar per millimeter) hos hans egna digitala kamerasystem.

Jag låter FOTO sköta mätningarna..de är bättre på sånt.
 
jpersson skrev:
För mig är upplösningen sekundär. Den är tillräckligt bra i mitt traditionella system.
Tveköst är det det..

jpersson skrev:

Dessutom trivs jag i mörkrummet och då är digitalt inget alternativ.

Givetvis är digitalt inget alternativ då.

jpersson skrev:
Så länge som det finns mörkrumsentusiaster kommer också den traditionella tekniken att finnas kvar.

Absolut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.