Du har varit medlem sedan 2002 och visar bara 3 bilder i FS. Var är alla naturfoton? Hur som helst naturen kanske inte ändrar sig så mycket eller påverkas där du bor. Kanske blir lite enahanda att bara fota land- och kustlandskap hela tiden. Men var inte för säker, om 30 år kanske landskapet förändrats och då sitter du där och begrundar dina ¨gamla bilder. Jag ångrar idag bittert att jag inte dokumenterade landskapet i unga år eller på 60-talet. Jag bodde i en kommun söder om Stockholm och plötsligt skulle man bygga en centrum med mängder av bostäder. Detta innebar att skog, sjöar, gamla bondgårdar och ängar bara försvann. Det fanns ingenting kvar av det gamla. Jag köpte min första spegelreflex på 1962, men tog inte många bilder av landskapet innan exploateringen. Idag 55 år senare har jag inga minnen att titta på, som jag nu ångrar.
Jag tycker du skall åka till närmaste stad, Karlskrona kanske, och fota gatubilder, torg, gamla hus, båtar eller det levande livet i staden. Man skall inte fastna i en nisch bara.
Jag har t.o.m. varit medlem på fotosidan.se sedan 2001, men av någon anledning skapades ett andra medlemskonto under 2002. Det första kontot plockades sedan bort och jag fortsatte med "2002-kontot"..
Hur som helst..jag har aldrig haft speciellt många bilder upplagda på fotosidan - max ett 15-tal tror jag. Nu på senare tid har jag plockat bort merparten av dem eftersom jag i stället lägger upp nytagna bilder på min egen hemsida. På tal om egen hemsida förresten..det är också en sak som jag känner bidrar till att jag blivit lite mätt på mitt eget naturfotograferande..eller rättare sagt på det strikta och petiga i fotograferandet.
För på hemsidan har målet varit att det ska se så snyggt och enhetligt ut som möjligt..och en stor del med grejen att ha en egen hemsida är för att visa upp sina bilder. Det känns nästan som att man mer fotograferar för att visa upp sina bilder än att man först och främst faktiskt fotograferar för sitt eget höga nöjes skull. Det hade väl varit en sak om man hade någonting att säga eller berätta med bilderna, men mina bilder visar ju på sin höjd en vacker yta anser jag. Varför "klottra ner" internet med ännu en vacker bild när det redan finns miljontals andra vackra natur-/landskapsbilder upplagda på nätet??
Kanske kan jag låta lite negativ här i mitt inlägg, men jag tror faktiskt att det kan komma någonting gott ur mina egna frågeställningar!
Förhoppningsvis är frågeställningarna och tankarna ett sätt för mig att ta ett nytt kliv på den fotografiska utvecklingstrappan vilken man har stått stilla och stampat på ett tag!
Min strävan här framöver är att:
- bli mer spontan i mitt fotograferande
- fokusera mer på själva bildskapandet än på prylar och inställningar
- bära mindre och lättare utrustning
- prova en annan inriktning, typ gatufoto i svartvitt
- fotografera mer projektbaserat
- försöka släppa kontrollen på att allt måste vara "perfekt" - hellre lite oskarpt och känsla i bilden än en tekniskt perfekt bild med innehåll som inte berör
En av punkterna ovan är att fokusera mer på själva bildskapandet än på prylar och inställningar. Men innan jag gör det tänker jag faktiskt fundera lite på en ny pryl..en kompaktkamera!
Vad finns det för kompakter (fickvänliga) som fungerar bra för gatufoto? Helst skulle jag vilja ha en fickvänlig kompakt som har en relativt stor sensor, ett ljusstarkt fast 35-40mm objektiv och är kul och inspirerande att använda. Ricoh GR känns perfekt förutom att den har 28-mm optik. Dock finns det ju 35mm mode på den..hur väl det nu fungerar!??
Det andra alternativet skulle kunna vara Sony RX100, men då får man "dras" med en zoom.
Ricoh GR, Sony RX100..andra fickvänliga alternativ som lämpar sig för gatufoto?