ANNONS
Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
dsandlund skrev:
Jag ser ju att du inte läst artikeln, så jag har inte mer att säga i frågan.

Jag har läst artikeln, men hans erfarenhet rörde sig om Nikon D1H (2.7mp kamera), därför ger jag inget för hans åsikter i övrigt.

FOTO har jämfört med 1Ds på riktigt..vilken ger en helt annan trovärdighet.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag har läst artikeln, men hans erfarenhet rörde sig om Nikon D1H, därför ger jag inget för hans åsikter i övrigt.

FOTO har jämfört med 1Ds på riktigt..vilken ger en helt annan trovärdighet.

Gud finns också, för det står i bibeln.

=)

sagan skrev:
Ser att argumenten tryter.

Jag vill bara inte diskutera det helt enkelt.

Ken har sett samma saker som jag. Det handlar med andra ord inte om att jag litar på det han skriver.

Ken uppdaterar sina sidor regelbundet, gör en sökning på "OK, I've had it" (under Edit-Find i din browser), där finns lite nytt material. Även stycket som inleds med "This is really fun" är en viktig poäng.

Och detta stämmer helt överens med vad jag sett.

"How many pixels does it take for a digital sensor to outperform 35mm film?" The answer is less speculative than it used to be: The 11 megapixel Canon EOS-1Ds clearly outperforms 35mm"

http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF7.html

"For 6 megapixel digital SLRs-- the Canon EOS 10D, the Nikon D100, and the Fuji S2 Pro (which actually has 6 megapixels but uses sophisticated interpolation to simulate 12 megapixels)-- resolution is close, but not quite equal to 35mm film. For 11+ megapixel digital SLRs-- the Canon EOS-1Ds and the Kodak DSC 14n-- resolution is superior.But overall image quality can be stunning because color quality is excellent and noise-- the digital counterpart of grain-- is nearly absent"

"Color quality We won't discuss it in detail here, but in my experience digital is consistently outstanding"

Senast ändrad:
Björn rörslett:
A high number of people refuse to accept that film is to be eclipsed by digital media. Let them enjoy their dream world while it lasts.
http://www.naturfotograf.com

Michael Reichmann:
No one will be more amazed at the conclusion than I was. The D30's digital image actually was better in almost every respect.
http://www.luminous-landscape.com/

Ni kan hitta en miljard sidor med samma resultat med hjälp av google:
http://www.google.com/

sagan skrev:
Ser att argumenten tryter.
...och jag ser att er deldiskussion har runnit ut i sanden. Ärligt talat. För hur många är kvalitén ett huvudargument vid kameraköpet? Kameraköp förresten. Många sitter nog i samma sits som jag gör. De har ett traditionellt system som fyller deras behov. Varför byta? Speciellt när man ser att den digitala utvecklingen fortfarande inte har stabiliserat sig. Om jag nu skulle köpa en nytt system så hade jag funderat på diafrågan och på mörkrummet. Där är digitalt ännu inget alternativ för mig. Jag tror nog att den traditionella fotografin kommer att finnas kvar inom en överskådlig framtid även om digitalt i praktiken kommer att ta över marknaden. Liknelsen med CD-/LP-skivor är inte helt dum.

Oavsett var kvalitén står idag så kommer digital att passera den traditionella tekniken. Spelar det någon roll om de har gjort det eller när de kommer att göra det för att kunna svara på den ursprungliga frågan?

Ligger mycket i det..och vinyl/CD är liknande, precis som du skriver.

Poängen är att det finns många som motiverar vinyl (och film) för det totalt tekniska överlägenheten som inte existerar i verkligheten..tycker det är motiverat att tala om det.

Valet har (precis som du skriver) knappast med bildkvaliten att göra, eftersom man kan få fram ypperlig bildkvalitet med båda teknikerna.

Senast ändrad:
Varför jämföra den bästa? småbildssensorn med ett analogt media som har tillkortakommanden? Lite som att jämföra äpplen med päron...

sagan skrev:
Poängen är att det finns många som ger motiverar vinyl (och film) för det totalt tekniska överlägenheten som inte existerar i verkligheten..tycker det är motiverat att tala om det.
...och jag hör de som motiverar den digitala tekniken med samma argument. Diskussionen blir än mer absurd när man tänker på att användaren ofta är ett större kvalitétsproblem än tekniken.

jpersson skrev:
...och jag hör de som motiverar den digitala tekniken med samma argument.
De vanligaste motiveringen angående digitalt är väl normalt sätt andra dock (bekvämligheten/filmkostnaden/den omedelbara responsen/slippa skanna o.s.v).

jpersson skrev:
Diskussionen blir än mer absurd när man tänker på att användaren ofta är ett större kvalitétsproblem än tekniken.

Det är ju en sak i sig, och givetvis..i första hand handlar det om användaren..sen kommer det tekniska i övrigt..så är det ju alltid (oavsätt ämne).

sagan skrev:
De vanligaste motiveringen angående digitalt är väl normalt sätt andra dock (bekvämligheten/filmkostnaden/den omedelbara responsen o.s.v).
Sant; och de argumenten är inte lika patetiska som de om kvalitén.

Kom ihåg att den traditionella tekniken såväl som den digitala tekniken är utvecklade efter en tumstock; människan. Visst kommer den digitala tekniken att nå högre bildkvalité än den traditionella men det ändrar inte tumstocken. Det finns ''inget'' behov att pressa de digitala gränserna mycket längre än så.

forry4U skrev:
Wolfgang skrev:
Personligen ångrar jag mig att jag filmade så pass mycket 8mm-smalfilm på 60-talet

Jaa..Du skulle nog ha låtit bli och inväntat den moderna tekniken :)

/Göran

Nej, jag borde plåtat mera negativ och dia istället för smalfilm, men det var inte modernt på den tiden. Det är märkligt att saker och ting upprepas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar