J. Patric
Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Då CDskivan kom så sas det att vinylskivorna skulle förvinna helt vilket visat sig felaktigt därav kopplingen till den här tråden.
Jag förstår vad du menar, men när det gäller skivor så är det ju saker man köper för att kunna avnjuta musik, men de flesta tycker ju att fotografier är mer värda; speciellt de foton som man vill ska bevaras i generationer. Visst är det roligt om man kan ha kvar sina skivor med Frank Sinatra eller Britney Spears, men...
Jag väljer att fota med film för att jag föredrar det mediet och vet att det är arkivbeständigt. I alla fall det svartvita.
Jag förlorade en del fotografier när min förra dators hårddisk pajjade, och det känns inte lönt eller värt svetten att låta någon expert försöka hämta ut information ur den hårddisken bara för "ett par bilder". Så kommer nog många att tänka. Det blir för dyrt och arbetssamt att försöka få tillbaka förlorade bilder.
Hur många svenssonfotoamatörer orkar tänka på "backups", "kompabilitet", "RAID", "moderkort", "XG-5235 MS", "Cache 2042t", "blablablatermer" osv, om de inte är datafanatiker?
Miljontals digitala bilder kommer att vara spårlöst borta inom bara de närmaste åren, medan jag liksom min farmor kan ha en bunt foton liggande i något så enkelt som i en byrålåda.