RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
Det kommer att finnas analoga kameror så länge det går att köpa film.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PerKr skrev:
problemet med att lagra på CD är knappast att skivan i sig kan bli oläsbar (bra skivor och bra förvaring är ju ett måste för backuper) utan det att tekniken kan utvecklas så att det om 20 år inte tillverkas CD-läsare.
Någon som minns 5,25" disketter? Idag finns ingen läsare för såna i vanliga databutiker.
Samma utveckling kan drabba alla medier. Vad hände med minidisc? blev det utkonkurrerat av mp3?
PerKr skrev:
säkert kommer det att bli så att det går en vintage-våg även genom kameravärlden så småningom. Och vore det inte trist för kodak, fujifilm etc. om folk går över till digitalt helt o hållet? jag menar, de måste ju tjäna ordentligt med pengar på att alla med analoga kameror måste köpa film? och om man räknar med att en riktigt bra systemkamera håller i 20 år (kanske att ta i lite, eller?) utan större problem... när förste ägaren går över till digitalt finns ju alltid den som köpte den begagnad o han lär ju också behöva film?
Magnus Wahlgren skrev:
Enligt vad jag hört står engångskamerorna för cirka hälften av all filmförsäljning. När "alla" har en skruttig digital i mobilen så kanske den orsaken till analogfotografering, d v s glömt kameran, också försvinner?
mipert skrev:
Precis, jag upprepar mitt tidigare inlägg om att vid helgens två barnkalas fotograferade 13 av 14 med digitalkamera.
Varje gång jag ser någon fotografera sitt barn vid någon av de lekplatser vi har runt huset används en digitalkamera. Vad jag sett alltså.
Minidisc lever ännu, och används fortfarande tom i USA där det slogs sämst.problemet med att lagra på CD är knappast att skivan i sig kan bli oläsbar (bra skivor och bra förvaring är ju ett måste för backuper) utan det att tekniken kan utvecklas så att det om 20 år inte tillverkas CD-läsare.
Någon som minns 5,25" disketter? Idag finns ingen läsare för såna i vanliga databutiker.
Samma utveckling kan drabba alla medier. Vad hände med minidisc? blev det utkonkurrerat av mp3?
mipert skrev:
I helgen var det två barnkalas och av total 14 fotograferande föräldrar var jag den enda som inte använde digitalkamera.
Jag körde med min My2, de andra använde upp till G2 eller liknande.
edit
Nu vet jag inte om Canons modell heter G2 men jag har hört namnet...
mipert skrev:
Precis, jag upprepar mitt tidigare inlägg om att vid helgens två barnkalas fotograferade 13 av 14 med digitalkamera.
Varje gång jag ser någon fotografera sitt barn vid någon av de lekplatser vi har runt huset används en digitalkamera. Vad jag sett alltså.
mini skrev:
...Är det ingen mer än jag som tvekar till det digitala på grund av detta?
Erik Schalin skrev:
Har du barn? än....
PerKr skrev:
själv gillar jag inte tanken på alla dessa kameror som riskerar att bli oanvändbara om filmrullar blir otillgängliga framöver :\
mini skrev:
. Man pratar bara om hur bra det är och att det analoga kommer att försvinna. .
Damocles skrev:
Och CD-läsare kommer finnas så länge det finns musik CD också. Eller tills allt utrymme på DVD behövs för spel och så vidare. Sen om det tar 10år eller 20 år vill jag inte svara på.
forry4U skrev:
Det är det som gör mej fundersam, att så många verkar APPLÅDERA ett försvinnande av det filmbaserade mediet och ser fram emot att enbart digitalt skall råda.
Underligt
/Göran
forry4U skrev:
Det är det som gör mej fundersam, att så många verkar APPLÅDERA ett försvinnande av det filmbaserade mediet och ser fram emot att enbart digitalt skall råda.
Underligt
/Göran
Vi borde väl hylla att vi kan fotografera med vilket medium vi än väljer om vi fotar med siffror eller silverhaloider!!!!Brummelisa skrev:
Ja, för det borde väl ändå vara motiven vi ska hylla? Vi är väl på samma sida, eller?
/ Marcus
Proboarder skrev:
ja, dom kanske blir bättre fotografer?
mini skrev:
Men som jag känner det kan inte det digitala ersätta den analoga biten. Och då speciellt inte när det gäller svartvitt. Där leder den analoga tekniken med hästlängder.