Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sagan skrev:
Klarar av högkvalitativa s/v bilder gör de redan idag..inga problem alls.
Så då var Fuji helt ute i ogjort väder med sin nya kamera (S3) när de lägger tille n extra sensor för att få bättre dynamikområde....konstigt, de som är så duktiga på film
De bilder i B/W jag sett från digitala kameror hittills motsvarar inte på långa vägar de krav jag ställer på dynamik/tonomfång.
Us
 
Kim, möjligen jämfört med diafilm. Men det går inte ens att jämföra med negativ svartvit film som låter sig framkallas till i princip vilken kontrast som helst. Och det var inte diafilm Ulf syftade på.
 
Jag tycker att dessa diskussioner är löjliga.

Jag fotar med film, och kommer att fortsätta göra det så länge det finns film att köpa. 90% av de bilder jag tar är på svartvit film. Jag fotar inte endast för bildernas skull, utan för att det är en hobby, ett hantverk som jag tycker om, och har lång tradition.

Digitalt är ju ok, och jag skannar bilder, och låter skanna negativ om jag vill ha dem i datorn av olika anledningar. En digitalkamera skulle enkelt ge mig de bilder jag behöver för internet, t.ex. till auktioner för att kunna visa hur föremålen till salu ser ut.

Som leksak och för snabba bilder.
I övrigt intresserar digitalkameror mig inte.

Om några år är säkert dagens digitala kameror föråldrade. Nya ljuskänsliga celler som ger bättre kvalitet och är enklare att tillverka, kommer nog.

Många kommer nog att banka huvudet i väggen när cd-skivorna visar sig vara oläsliga, och hårddiskarna pajjar. De sista bilderna på mormorsmor försvunna för alltid.
 
Skrev detta inlägg i diskussionen "Förstört arkiv!" där mängder av krångliga förslag till lösningar för bästa digitala lagring skrevs:

Jag har många fotografier och negativ efter min farfar, farfarsfar, och farfarsfarfar liksom efter min farmormorfar m.fl. De bilderna och negativen är mellan 50-103 år gamla, och i perfekt skick.

Den mesta tiden under 1900-talet har de förvarats i en trälåda, kompatibel med bokhyllans insats för lådan. Lådan var på ungefär 9000 kubikcentimeter. Träslaget kompatibelt med ett dåtida trälim, vilket fick fogarna att hålla utmärkt.

Trälimmet var förskonat från tillsatser av 435b-ämnen vilka utsöndrar z482-typen av ångor, men med Blergowitzeffekten kunde fogen ändå klara 12N i båda riktningarna.

TSU-2912 var ju inte att tänka på 1901, men dåvarande versionen TSI-300 klarade blakuseringsdriften genomgående utan kvarvarande kontroll, och behövde därmed inte överksridas genom dubbellagring av lerufenten.

Min farmors morfar var visserligen jordbrukare, men hade lång utbildning inom området att förvara fotografier och negativ.

Min mormor har köpt en digitalkamera, och ska nu läsa avancerad datorteknik och satsa på doktorsgrad för att kunna bevara bilderna på digitalt lagringsmedia för att kunna visa oss dem på vår familjeträff år 2012.
 
De båda fotograferna Kahn & Selesnick (presenterade i FOTO nr 12 2003) arbetar mycket med manipulation i dator. De har visserligen digitala kameror men föredrar att plåta med film till 99 %, i olika format från 24x36 till 8x10 tum. Anledningen uppger de vara att kvalitén är bättre med film.
 
Graal skrev:
T.ex arkivbeständigheten.

Japp, och dessutom ha negativ, att kunna hålla originalet i handen.

Jag känner mig helt lugn och trygg med mina svartvita negativ. Jag vet att de kommer att hålla i generationer. Samma sak med mina fotografier. Fiberpapper och selentonat silver. De håller, de bleks inte och påverkas inte om jag har elektricitet eller inte, eller om hårddisken pajjar. Negativen blir inte oläsliga som cd-skivor ofta blir efter ett tag.

Jag har negativ och fotografier som är 50 till drygt hundra år gamla - i perfekt skick. Jag kan skanna in dem om jag vill... Men säg det digitala medium som inte kommer att kräva mängder av omkopieringar på nya format och "backups" under bara något tiotal år i framtiden.

Och pratet om "RAID" och "kompabilitet" blablabla hit och dit som man måste kunna för att bevara sina digitala bilder under en kort period. Många av dem som fotar digitalt idag kommer att få se sina bilder gå upp i rök. Bortkastat. Vem kommer ens på tanken att skicka sin hårddisk till en dataexpert på att tyda förlorad information, och betala några tusenlappar för det, om det bara gäller bilder på Lillans födelse och kort på Pelles första cykeltur?

På tal om digitalt, så kanske framtiden låter visa fördelarna med att spela fotbolls-VM på dataspel över internet istället för att behöva krångla till det med resor över hela jorden. Spelarna slipper träna och springa runt på en fotbollsplan och riskera skador. Tekniken med dataspel har ju gått framåt under det senaste decenniet, så varför fortsätta med analog fotboll?
 
Ett ganska fånigt inlägg, måste jag säga, och ganska långt från den ursprungliga frågan...
 
janne ö skrev:
Ta bara Afrika, där det bor massor av människor som fotograferar men kanske inte ens sett en glödlampa än mindre vet att det finns nåt som heter elektrisitet.

Yrkeskåren vill ha snabbare kameror än dagens. Det måste bli billigare att få fram en bild.

Jag har också den där boken om Afrika, tryckt 1887, kul kuriosa... men idag vet de flesta i Afrika vad både glödlampor och el är och hur i hela friden ska de nånsin kunna fotografera (och få en bild) utan el o glödlampor??

Det är yrkeskåren, eller yrkeskårens arbetsgivare, och alla miljöaktivister, som är digitalteknikens främsta tillskyndare.

Det var inte familjefotografer som köpte de första 1 megapixelkamerorna, men trots att de kostade som en välutrustad bil var de lönsamma att investera i... och idag kostar de inte ens hälften av en ny bil, ja inte mer än min gamla begagnade Volvo faktiskt, om vi ska räkna 10D som en proffskamera.

Så kostnaden är inget skäl att behålla den analoga fotografin för yrkesfolk. Och snabbheten, vad håller en Nikon D2x? 40 bilder i sekunden till minnet är fullt eller hur var det?
 
KGS skrev:
Jag har också den där boken om Afrika, tryckt 1887, kul kuriosa... men idag vet de flesta i Afrika vad både glödlampor och el är och hur i hela friden ska de nånsin kunna fotografera (och få en bild) utan el o glödlampor??

Det är yrkeskåren, eller yrkeskårens arbetsgivare, och alla miljöaktivister, som är digitalteknikens främsta tillskyndare.

Det var inte familjefotografer som köpte de första 1 megapixelkamerorna, men trots att de kostade som en välutrustad bil var de lönsamma att investera i... och idag kostar de inte ens hälften av en ny bil, ja inte mer än min gamla begagnade Volvo faktiskt, om vi ska räkna 10D som en proffskamera.

Så kostnaden är inget skäl att behålla den analoga fotografin för yrkesfolk. Och snabbheten, vad håller en Nikon D2x? 40 bilder i sekunden till minnet är fullt eller hur var det?

ehm
fast väl inte glödlampor NÅNSTANS i världen 1887?
 
de e vanligare nu... men egentligen uppfanns glödlampan redan på medeltiden, ungefär samtidigt som DVD-spelaren. Men eftersom husen byggdes utan eluttag på den tiden förstod inte uppfinnaren värdet av sina uppfinningar och återgick till att koka brygder på fladdermusöron och spindlar...

/kg som vet att ingenting är nytt under solen
 
KGS!! snabbheten, vad håller en Nikon D2x? 40 bilder i sekunden till minnet är fullt eller hur var det?

Detär väl inte det viktigaste. Klart viktigare ur ekonomisk synpunkt för en stor del av yrkeskåren är att få hem bilderna, helst då direkt efter att bilden tagits. Då finns det pengar att tjäna. När kameran fungerar på det sättet så kommmer digitalkameran att kunna utnyttjas av allmänheten.
 
janne ö skrev:
När kameran fungerar på det sättet så kommmer digitalkameran att kunna utnyttjas av allmänheten.

ja just ja... tur det finns kameramobiler... äntligen! Idag är en digitalkamera fullständigt oanvändbar för "allmänheten"

Men du menar väl inte på allvar att analog teknik är SNABBARE än digital när det gäller att få fram en bild på papper/plast/kaffemugg/t-shirt/tårta/morgontidning om man skulle vilja det?

/kg som i allmänhet tror att digitalt e snabbt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.