Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ironi!

RolandM skrev:

Att avbilda något med teckning eller målning är fortfarande populärt, fast att fotografiet funnits i drygt 150 år.

Konstig jämförelse! Som att jämföra hästhoppning med motocross ungefär.

Walle skrev:
Hur länge kommer bilar ha hjul?

Alla bilar har inte hjul!
Vägtrafikkungörelsen anger att en bil är ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som ej är att anse som motorcykel eller moped. Så det blir väl när man skriver om vägtrafikkungörelsen antar jag.


Walle skrev:
Cykeln finns ju kvar fortfarande!
Fasten vi har fått både mopeder och motorcyklar och bilar.

Ja, Gud förbjude att vi ska få motion eller tänka på miljön! Sen får/kan ju inte alla köra motordrivna fordon även om somliga gör det även om de inte kan/får/borde.

Walle skrev:
Och, tro det eller ej. Det finns faktiskt folk som sätter sig och manuellt läser en roman,en bok alltså :D

Ja! Hur ska jag annars läsa en roman?
 
Vid senaste mötet i fotoklubben presenterade sig en ny ung medlem med bl.a. dessa ord "än så länge fotograferar jag bara digitalt men när jag har lärt mig mer skall jag gå över till analogt". Jag kände mig lite förvirrad då man alltid hör det omvända. Men för henne var det digitala "instegsmodellen" till fotograferandet. Sedan ville hon gå vidare med dia och svartvit. /Göran
 
Jag är helt övertygad om att den analoga fotografin, som den ser ut idag, kommer att försvinna helt och hållet inom en överskådlig framtid. Om några år kommer det nämligen inte att finnas någon anledning att lägga ut pengar på film och framkallning eftersom digitalkamerorna utan vidare kommer att prestera bättre bilder än filmen någonsing gjort. Det är enligt min mening den enda logiska utvecklingen.

Däremot är det inte omöjligt att vissa typer av analog fotografi kommer att finnas kvar på grund av sin särart. Och det kommer förmodligen även att finnas en hel del entusiaster som väljer att fotografera analogt. Men i det stora hela kommer den analoga fotografin att vara utdöd om några år, och framförallt då bland vardagsfotografer och amatörer.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Svartvit film kommer att finnas i evigheter.

Negativ färgfilm kommer att finnas länge. Framförallt i tredje värden. I västvärlden kommer den att dö ut men det tar tid. Jämför med instamatic 126 och pocket 110.

Färgdiafilm kommer att finnas tills det kommer en dataprojektor med minst 2048x1536 och minst 12 bitars verkligt dynamiskt omfång och pris under 10000 kr i dagens penningvärde. Dock kommer försäljningen av denna filmtyp att minska kraftigt.
 
Liax skrev:
Jag är helt övertygad om att den analoga fotografin, som den ser ut idag, kommer att försvinna helt och hållet inom en överskådlig framtid.

Jag sätter emot! Fast det beror visserligen på....vad är överskådlig framtid ur din synvinkel?
 
Jag tror däremot att det analoga fotograferandet kommer att finnas kvar ett bra tag till, den finns nog kvar så länge som det finns fotografer.


Många väljer digitalt för enkelheten och för att det är så smidigt, man behöver bara köra in en kabel i datorn och tanka över bilderna på några sekunder. Jag däremot tycker att det är mycket intressantare att pröva olika sorters filmer, kemikalier och framkallnings/kopieringssätt. Då kan man få olika resultat varje gång ifall man vill det. Som sagt, halva nöjet att framkalla och kopiera i mörkrummet! Även om digitala bilder skulle ge mycket bättre bildkvalitet än analog skulle jag inte gå över ändå, jag tycker inte att det är något imponerande med en kopia på 1x1 meter om det inte ligger något jobb bakom!

Tack för mig /Jesper
 
PeterLj skrev:
Vad är det för estetiska kvaliteter?
Jag vet inte hur många svartvita silverhaloidbilder du sett i original. Men har du sett en skickligt kopierad bild med en vacker pappersbas och yta och med snyggt anpassad bildton så tror jag du förstår bättre. Det är svårt att efterlikna denna teknik med digitala metoder även om vissa menar att det går. Jag kan det i varje fall inte med de tekniska och ekonomiska förutsättningar som ligger inom mina ramar.
 
Man kan ju också undra hur länge till det behövs skrivare för att visa bilder. Elektroniskt papper skulle ju kunna vara nåt att använda kanske. Eller varför inte en tavla på väggen som man bara behöver välja ut en bild från utforskaren att visa upp.

Nej allvarligt talat tror jag att den digitala tekniken kommer att slå väldigt stort på "kompaktfotosidan" , när det blir billigare att kopiera upp bilder. Billigare för fotolabben alltså. Då kommer även priserna att gå ner rejält mot nu. Dagens digitalfotografer är dom som "testar ut varan" åt leverantörerna just nu. Det kommer en explosion inom området snart. Vi som är på den här sidan är inte lönsam för tillverkarna det är de nuvarande "kompaktfotoggraferna".

Det som står överst om papper och tavlor finns redan.
 
Man kanske måste skilja på den stora konsumentmarknaden, proffsmarknaden och hobby/entusiastmarknaden när man talar om den analoga fotografins frammarsch.

De två förstnämnda marknaderna tror jag kommer att digitaliseras i princip helt och hållet. Proffsen i västvärlden är vål i princip redan långt framme i digitaliseringen. Konsumentmarknaden tar det nog längre tid för men i vissa länder - t.ex. Sverige - är vi redan långt framme. I utvecklingsländerna tror jag att den vanliga filmen kommer att stanna kvar ganska länge, framförallt för att man har en befintlig infrastruktur kring analog fotografering och det kostar mycket att investera i ny sådan. Dessutom finns det många kameraanvändare i denna värld som inte har tillgång till elektricitet och då har man ingen större nytta av en digitalkamera. Likväl tror jag att konsumentmarknaden, även i ett globalt perspektiv, på lite sikt kommer att i huvudsak vara "digitaliserad".

Bland hobby- och entusiastfotografer (hit räknas väl de flesta av fotosidans medlemmar) tror jag att de första kommer att använda sig av digital fotografering ganska snart. Det har faktiskt många fördelar. Men jag tror inte att den analoga fotograferingen kommer att försvinna. Som det sagts tidigare i det här forumet tror jag det framförallt när det gäller svartvitt kommer att finnas "analoga fotografer". Precis som det idag finns fotografer som använder så kallade ädelförfaranden som slutat användas i större skala för 75-100 år sedan, tror jag att det kommer att finnas fotografer som fördrar analog fotografi. Detta precis av samma skal som "ädelförfararna", nämligen att man tycker om hantverket och uttrycket i bilderna.

Sammanfattningsvis tror jag alltså att analog fotografi kommer att finnas kvar mycket länge, men i allt mindre skala.

Själv är jag sedan 25 år analog svartvitentusiast och kommer inte att sluta besöka mörkrummet. Jag tycker helt enkelt om att vara där och jobba "manuellt" med mina bilder. Varför sluta då? Samtidigt ser jag med spänning fram emot att om någon vecka få färdigt mitt digitala mörkrum utrustat för svartvit fotografi. Det enda som saknas nu är bläckpatronerna från Conetech (www.inkjetmall.com). Har hört många lovorda dessa och de lär ge mycket fina resultat.

Gott nytt år till er alla!

Hälsningar

Fredrik Persson
 
En riktig Messerschmidt...

Det finns mig veterligt ingen analog fototeknik!
Vi använder begreppen analog/digital i brist på bättre utryck. Kanske bättre med filmbaserat/elektroniskt foto?

Elektroniska bilder bestäms av ettor och nollor i den sparade filen.
Filmbaserade av exponerade/ej exponerade silverkorn. Också det en digital teknik!

Analogt/digitalt ljud är en helt annan sak.


Bo
 
Om man vill beskriva analogt digitalt foto pa det sattet sa skulle jag vilja saga att exakt samma princip galler for ljud.
En LP skiva fungerar ju i princip pa samma satt som en cd skiva dvs att det ar olika djup och hojder som en nal laser och...skillnaden med en cd skiva ar att det ar mer exakt och istallet for en nal sa ar det en laser.
 
Hur refererar du egentligen? Det enda jag skrev av det du refererar till är "Hur länge kommer bilar ha hjul?"...:) Skärpning! ;)

xerxes28 skrev:

--------------------------------------------------------------------------------
Walle skrev:
Hur länge kommer bilar ha hjul?
--------------------------------------------------------------------------------



Alla bilar har inte hjul!
Vägtrafikkungörelsen anger att en bil är ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som ej är att anse som motorcykel eller moped. Så det blir väl när man skriver om vägtrafikkungörelsen antar jag.




--------------------------------------------------------------------------------
Walle skrev:
Cykeln finns ju kvar fortfarande!
Fasten vi har fått både mopeder och motorcyklar och bilar.
--------------------------------------------------------------------------------



Ja, Gud förbjude att vi ska få motion eller tänka på miljön! Sen får/kan ju inte alla köra motordrivna fordon även om somliga gör det även om de inte kan/får/borde.



--------------------------------------------------------------------------------
Walle skrev:
Och, tro det eller ej. Det finns faktiskt folk som sätter sig och manuellt läser en roman,en bok alltså :D
--------------------------------------------------------------------------------



Ja! Hur ska jag annars läsa en roman?
 
Bobo_m skrev:
Om man vill beskriva analogt digitalt foto pa det sattet sa skulle jag vilja saga att exakt samma princip galler for ljud.
En LP skiva fungerar ju i princip pa samma satt som en cd skiva dvs att det ar olika djup och hojder som en nal laser och...skillnaden med en cd skiva ar att det ar mer exakt och istallet for en nal sa ar det en laser.

Att en LP fungerar så stämmer, men en CD-skiva fungerar anorlunda. Där utgör "groparna" en digital kod. Det finns altså inga olika djup, utan alla "gropar" har samma djup och längd.
 
jag "tror" att en nolla är avsaknaden av en "grop". Men jag är inte säker...det kan också vara så att en nolla är en "grop" med ett annat djup än en etta, men jag tvivlar starkt på det.

Hursomhelst, det jag ville säga var att en LP-skiva inte fungerar likadant som en CD-skiva. På en LP-skiva lagras informationen analogt, genom att "groparna" i självaverket är som "dalar"...det är i princip ljudets vågform som är pressad i LP-skivan, medans ljudet lagras digitalt på en CD-skiva.

På en LP-skiva går det att höra ljudet bara genom att hålla en nål på skivan när den roterar. På en CD-skiva måste informationen först gå genom en DAC (Digital to Analog Converter) som gör ljudet analogt. Skulle man kunna hålla en nål på en CD-skiva när den roterar så skulle man bara höra en massa brus (altså, om nålen skulle kunna följa ett spår och så vidare, helt teoretiskt...)
 
Det enda jag menade var att skillnaden mellan digitalfot och digital ljus vs analogt inte ar sa stor..ljudet lases av pa ett liknande satt. En LP har olika djup medna sc skivorna har exakta 1'or och 0'or. En analog bild har korn som ligger ostrukturerat mednans en digital bild har exakta pixlar. Jag ville bara saga att jag personligen inte ser att ljud ar helt annorlunda nar man gamnfor digitalt vs analogt.
 
Jaha, då förstår jag :)
Och jag håller med dig! Jag tycker att det är givet att man kan jämföra analogt ljud med digitalt ljud precis på samma sätt som filmbaserat fotografi med digitalt fotografi.

Dock tycker jag att "analogt fotografi" är en inkorrekt benämning, då även de flesta (alla) moderna 35-mm kameror har digital elektronik i sig. Men det är ett annat kapitel...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.