Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fördelen med digitalt är väl egentligen mest att man inte behöver vara överdrivet noggrann när man väljer motiv. en dålig bild kan man ju alltid slänga. Att man kan ställa in ISO-talet mellan korten är ju också positivt.

egentligen är ju digitalkameror suveräna för nybörjare (som är i stadiet där man vill lära sig om ljussättning o bildkomposition o allt möjligt men inte vill ägna sig åt mörkrumsstudier) eftersom man snabbare kan se resultatet av sina experiment. synd att digital-systemkamerorna fortfarande är dyra (jämfört med analoga prylar), men det kommer nog att ändras efter hand som tekniken gör framsteg (tidiga PC kostade ju multum, nu har nästan alla råd att skaffa en duktigt snabb hemdator).

PerKr skrev:
fördelen med digitalt är väl egentligen mest att man inte behöver vara överdrivet noggrann när man väljer motiv. en dålig bild kan man ju alltid slänga. Att man kan ställa in ISO-talet mellan korten är ju också positivt.

Att man kan ändra ISO är positivt. Men är det någon speciell funktion i digitalkameror som underlättar valet av motiv, där jag själv kan koppla av mitt tänkande? Att slarva ger oftast 0 bra bilder, att vara noggrann vid motivval/komposition ger ofta bättre resultat, oavsett digitalt eller analogt. Visserligen kanske det blir billigare att chansa med digitalt men jag tror att du får ta åtskilliga tusen chans-bilder för att kunna lyckas med ett sådant arbetssätt.

Alla dessa för- eller nackdelar som diskuterats här finns och det kan vi inte trolla bort. För vissa är det ena bättre och för vissa det andra (beroende på intresse, inriktning, mål etc.) och därför väljer vi olika. Analogt finns kvar och kommer göra det ännu ett bra tag tror jag. Har tidigare redovisat en del av mina argument för detta i diskussionen och upprepar inte detta nu.

janne ö skrev:
KGS!! snabbheten, vad håller en Nikon D2x? 40 bilder i sekunden till minnet är fullt eller hur var det?

Detär väl inte det viktigaste. Klart viktigare ur ekonomisk synpunkt för en stor del av yrkeskåren är att få hem bilderna, helst då direkt efter att bilden tagits. Då finns det pengar att tjäna. När kameran fungerar på det sättet så kommmer digitalkameran att kunna utnyttjas av allmänheten.

Först skriver du om "yrkeskårens" behov (vilka redan är tillfredställda av nuvarande digitalkamera tack vare hastigheten/ekonomin, för jag antar attt du menar pressen) sen skriver du att det är då allmänheten kan utnyttja den (samma allmänhet som redan nu köper digitalkameror i enorma mängder) finns ingen logik någonstans i ditt inlägg.

"Allmänheten" och "yrkeskåren" har redan till största delen gått över till digitalt..förstår inte hur du lyckats missa detta faktum.

"Då finns det pengar att tjäna." hehe...den var bra! det tjänas enorma summor pengar redan nu..ett faktum till.

Avslutningsvis är det inga problem att "få hem" bilderna direkt efter de är tagna..det sker varje dag att bilderna skickas iväg via internet direkt från plats (en hockeymatch exempelvis) trådlöst.

Senast ändrad:
Tekniken ändras hela tiden

Det digitala kräver ju att man måste ha en dator att man har intresset att behandla bilderna i bildbehandlingsprogram. Folk som bara tar minnesbilder har nog inte sådant intresse, det hör man redan nu.
Det gäller också att man i framtiden kan konvertera alla gamla brända bild-CD till kommande tiders lagringsmöjligheter. Även detta kräver en rätt stor insats i framtiden, och det nog bara data- och fotoentusiaster som vill lägga tid på det.
En möjlighet finns ju att lämna in sitt minneskort till affärer för att låta göra papperskort. Det sägs att de håller i 60 år, vilket är rätt bra, men för dokumentär fotografi,
miljöer och familjehistoriska bilder, är det för kort tid.
Med vanlig film har man alltid ett dia eller ett negativ som håller längre än pappersbilder. Och man kan kopiera nya efterhand.
Här på Malmömuseum har man gått över till digitala bilder för det dagliga behovet, men samtidigt är man mycket rädd om det analoga alternativet.
Det sägs att i framtiden kommer det digitala vara allmänhetens media, men den analoga tekniken handhas av ett mindre antal fotoentusiaster.
På 60-talet var det på modet att göra smalfilm.
"Alla" gjorde det. Nu tillverkas inga projektorer mera. Videokameror har haft ett stort antal kassetter. Snart kommer det inte tillverkas videoapparater längre. De nya videokameror har DvD. Hur ser det ut om 10 år?

Re: Tekniken ändras hela tiden

Wolfgang skrev:
Det digitala kräver ju att man måste ha en dator att man har intresset att behandla bilderna i bildbehandlingsprogram. Folk som bara tar minnesbilder har nog inte sådant intresse, det hör man redan nu.

Det krävs inte alls någon dator, det krävs heller inte något bildbehandlingsprogram!

Alternativ 1: lämna in minneskortet till fotolabbet..alternativt 2: stoppa in minneskortet i skrivaren (skrivare med kortläsare) välj de bilderna som ska skrivas ut och tryck på knappen.

Kan inte bli mycket enklare.

Jo.............och skriftväxling sker med mail och SMS/liknande. Vi håller snabbt på att göra oss historielösa. Kan man ana en konspiration???
Us

Men hur länge finns de analoga bilderna kvar då?
Även om de skulle kunna finnas kvar i 100-200 år, så är ju inte det lång tid.

Jag tror nog att det analoga kommer försvinna och det även det digitala. Jag vet inte vad som kommer att ersätta dem båda, men om flera hundra år så lär man kanske inte springa runt med små lådor och trycka på knappen för att ta en bild.

/ Marcus - som inte menar något telepatiskt och sånt krafs utan det lär nog finnas helt annan teknik för att ta bilder då.

En digitalbild kan enkelt göras i hur många exakta kopior (flera original i själva verket) som helst, på obegränsat antal lagringsplatser..kan inte se hur det skulle kunna bli säkrare än så.

Senast ändrad:
Re: Re: Tekniken ändras hela tiden

sagan skrev:
Det krävs inte alls någon dator, det krävs heller inte något bildbehandlingsprogram!

Alternativ 1: lämna in minneskortet till fotolabbet..alternativt 2: stoppa in minneskortet i skrivaren (skrivare med kortläsare) välj de bilderna som ska skrivas ut och tryck på knappen.

Kan inte bli mycket enklare.

Lämna in filmrullen få bilderna och negativen i handen
är hyfsat enkelt också ;)

Re: Re: Re: Tekniken ändras hela tiden

Absolut..annars skulle inte fotografering blivit så populärt bland folk i allmänhet..inte många som skulle fotograferat om de var tvungna att fixa framkallningen/kopieringen i mörkrummet själva.

Känner till det, film lär finnas länge än oxå..men precis som med vinyl så kommer marknaden vara ytterst begränsad.

Har för tillfället 2 kurser med mestadels ungdomar som hellre vill lära sig att framkalla och kopiera svart/vitt än att pyssla med digitala bilder.
Så jag är inte orolig för att marknaden kommer att vara begränsad inom en överskådlig tid.

Vi får väl se hur lång tid det tar..jag för min del är övertygad om att det går väldigt snabbt (snabbare än för vinylskivan).

Försäljningen av film/analogkameror har ju redan börjat sjunka rejält.

Jag vet, Kim, jag skrev ju också att man kan lämna in minneskortet för pappersframkallning.
Jag tror att i denna form eller liknande kommer den digitala kameran att fortleva.
Problemet är att Du bara har papperskortet kvar, inget "negativ", om Du inte låter bränna bilderna på CD-skiva. Nästa fråga är hur länge håller en sådan CD och kommer man kunna läsa av bilderna med framtidens teknik.

sagan skrev:
Vi får väl se hur lång tid det tar..jag för min del är övertygad om att det går väldigt snabbt (snabbare än för vinylskivan).

Världen är ganska stor i jämförelse med Sverige ;)
Hur ser marknaden ut i övriga länder ?

Frågan var ju hur länge kommer analog foto att finnas och jag undrar om det verkligen är hur länge negativet håller som är avgörande för svaret på den ursprungliga frågan?

/ Marcus

sagan skrev:

När färgbilderna (dia och negativ) kom på 50-talet så sas det att det skulle bli döden för den svart-vita fotograferingen. Inom vår fotoförening har vi just nu kö till det svart-vita mörkrummet. Mestadels tjejer. Hälften av medlemmarna (60 av 120) gör svart-vitt, och de är unga.

När TV:n kom cirkulerade allvarliga diskussioner om huruvida boken skulle dö. Det har aldrig sålts så många böcker som nu.

Brummelisa skrev:
Frågan var ju hur länge kommer analog foto att finnas och jag undrar om det verkligen är hur länge negativet håller som är avgörande för svaret på den ursprungliga frågan?

/ Marcus

Jo, när det gäller konst- och dokumentärfotografi.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar