Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur länge kommer digital foto att finnas?

Oavsett vilka fantastika kameror som kommer att produceras så kommer det högst troligen att finnas entusiaster som använder film så länge den finns tillgänglig. Själv fotar jag både digitalt och analogt. Av ren nyfikenhet och ett intresse för databaserad bildbehandling blir det 80% digitalt/ 20% analogt. Men som rubriken säger, hur länge kommer digital foto med stillbildskamera att finnas kvar. Redan idag finns videokameror med megapixel stillbildsmöjlihet och det finns stillbildskameror med möjlihet till videosekvenser. Skillnadena suddas ut.Det kommer garanterat snart(om det ej redan finns) en video kamera med **megapixel upplöpsning medan den filmar. Vad händer då med stillbildsfotografens skicklighet på sikt? Det är bara att rulla igång kameran och vänta på det fantastiska ljuset/ögonblicket/målet/händelsen/o.s.v. och välja ut den absolut bästa filmrutan för publicering. Något provocerande skrivet men när Nikon D5x med 20Mpixel upplösning och 20 bilder i sekunden i 20min. kommer att finnas tillgänglig så kommer alla att vilja ha den eller?
Detta var några funderingar angående Digital/Analog fotografering.

Hälsningar: Peter
 
lotelo skrev:
Att det analoga är så billigt på begagnatmarknaden kanske ändå gör fler nyfikna på det också?

Där har du en poäng Lotta, gick förbi Pantbanken i Stockholms skyltfönster dagen före julafton o såg en Nikon F5 stå där med en prislapp på 3500... den såg klart tuff ut, då blev jag nästan sugen, men hejdade mej.

För övrigt är alla bilder vi kan se analoga och allt ljud vi kan höra analogt... änsålänge kanske man ska gardera sej med...
 
KGS skrev:
Där har du en poäng Lotta, gick förbi Pantbanken i Stockholms skyltfönster dagen före julafton o såg en Nikon F5 stå där med en prislapp på 3500... den såg klart tuff ut, då blev jag nästan sugen, men hejdade mej.
Det var en dålig affär. Hade du köpt den hade du kunnat sålt den till mig sedan för iaf 4000:- om den var fullt fungerande;)
 
Walle skrev:
Jaha, då förstår jag :)

Dock tycker jag att "analogt fotografi" är en inkorrekt benämning, då även de flesta (alla) moderna 35-mm kameror har digital elektronik i sig. Men det är ett annat kapitel...

Vad bra :)

Fast jag maste saga att det nog anda inte gar att saga sa heller da nog all musik gar igenom nagan digital process...kolla bara pa alla nya flashuga mixerbords som finns...eller alla digitala moduler osv.

Och jag har precis kopt en helmanuell kamera som inte har nagat digitalt i sig! :)
 
Walle skrev:
Hur refererar du egentligen? Det enda jag skrev av det du refererar till är "Hur länge kommer bilar ha hjul?"...:) Skärpning! ;)

Ja det stämmer ju!
Ska enbart citera utan att ta med namn på vilka som skrivit vad, glömmer alltid att kolla så alla blivit utbytta när jag klipper och klistrar.
Det var rätt från början men sen ändrade jag allt och glömde bort att göra allt.
Upptäckte misstaget först efter 15 min. och då var det ju försent.

Jag har dock inte refererat nånting utan jag har citerat (om än med felaktiga personhänvisningar)!
 
lotelo skrev:
Det var en dålig affär. Hade du köpt den hade du kunnat sålt den till mig sedan för iaf 4000:- om den var fullt fungerande;)

Jo, jag nästan insåg det när jag kollade nypriserna, modellen säljs ju ännu... så okunnig e jag, men å andra sidan kanske den har funnits länge o var hårt körd. Tvivlar på att Pantbanken är jordens bästa kamera åf... men visst, hade jag varit Nikonfan och analog så...
 
Tycker en av dom tydligaste singalerna på den traditionella filmens tillbakagång var när Kodak i samband med sin Q3-rapport annonserade att dom kommer att kraftigt minska investeringarna inom traditionell film utveckling.

För den stora massan kommer sannolikt digitaltfoto varan den dominerande tekniken, det segementet som kommer finns kvar är specifik film för entusiaster, dvs traditionella konsument produkter som Kodak Gold och liknande kommer antagligen försvinnna.

- QoS
 
xerxes28 skrev:
Ja det stämmer ju!
Ska enbart citera utan att ta med namn på vilka som skrivit vad, glömmer alltid att kolla så alla blivit utbytta när jag klipper och klistrar.
Det var rätt från början men sen ändrade jag allt och glömde bort att göra allt.
Upptäckte misstaget först efter 15 min. och då var det ju försent.

Jag har dock inte refererat nånting utan jag har citerat (om än med felaktiga personhänvisningar)!

Hehe, citera menade jag givetvis...skyller på att klockan var mycket och att jag har influensa.


En bra huskur vid förkylning och influensa är för övrigt att dricka en (eller helst några) "Hot toddy". Ta ett stort dricksglas, slå i en redig skvätt whisky eller helst whiskey (För att inte förstöra whiskyn). Det bör vara mellan 1/6 och 1/5 av vad glaset rymmer. Häll därefter i en eller ett par matskedar strösocker eller helst brun farin. Fyll sen upp glaset med hett vatten.
Njut! Efter ett par såna så har man glömt bort att man är sjuk :D
 
tror (ja, ok, "hoppas" då) att det kommer att finnas film under ganska många år framöver. Men det kommer antagligen att dö ut så småningom, vilket iaf jag tycker är synd då det blir så otroligt många fantastiskt bra kameror som helt plötsligt blir oanvändbara...
Kompaktkameror lär dö ut relativt snart. Det finns ju egentligen inga fördelar med en kompakt filmkamera längre...

Men har vi tur så dyker det upp konverteringar för att bygga om de "analoga" SLR-kamerorna till enklare digitala så man åtminstone kan ha någon glädje av den där gamla Minoltan som står o samlar damm i hyllan :)
Tror faktiskt att det skulle kunna löna sig för den som utvecklar det om det görs snart (ja, tänk er själva om en nybörjare kan välja mellan att köpa en EOS 300D för 8000:- eller en begagnad analog + konvertering, som visserligen inte ger lika hög upplösning på bilderna, för halva priset, vad väljer han?)
 
Digital fotografering är i första hand ett I-landsproblem beroende på att det fordrar en hel del kringutrustning som är betydligt dyrare än vad en digital kamera behöver vara.
Under överskådlig tid kommer det att finnas filmtillverkare eftersom det finns en marknad.
Kodak tillverkade glasplåtar fram till mitten av 90-talet, de kommer nog att fortsätta med film länge än.
Om de inte gör det är det ett mindre problem eftersom det finns många bra filmtillverkare i t.ex. öststaterna och de vill säkert fortsätta och hälsar nog med glädje att de stora drakarna drar sig tillbaka något.
När det gäller projicering av bilder har ju den digitala kameran en mycket lång väg att gå eftersom den digitala projektionen ju närmast är ett skämt i dagsläget.
Us
 
I-landsproblem eller inte, så tror jag nog att digitala tillsatser för befintliga kameror är lite over the hill så att säga, eftersom digitala systemkameror inte kommer att kosta mer än motsvarande analoga inom en snar framtid så kommer tillsatserna att te sej oproportionellt dyra.

Å andra sidan kommer nog film att finnas tillgängligt så länge det finns 1900-talsmänniskor i livet... men om hundra år så...
 
Walle skrev:
Hehe, citera menade jag givetvis...skyller på att klockan var mycket och att jag har influensa.


En bra huskur vid förkylning och influensa är för övrigt att dricka en (eller helst några) "Hot toddy". :D

Finns inget bättre mot täppt näsa än ett rejäl inandning av Isättika :)

/Göran
 
med andra ord kan det vara värt pengarna att köpa en begagnad 35mm systemkamera om man tänkt sig att försöka få in någon 100-lapp per år på bröllopsfoto och liknande (eller tänkt sig att skicka in bilder till tidningar) och ligger på en begränsad budget?

själv gillar jag inte tanken på alla dessa kameror som riskerar att bli oanvändbara om filmrullar blir otillgängliga framöver :\
 
PerKr skrev:
... köpa en begagnad 35mm systemkamera ... försöka få in någon 100-lapp per år på bröllopsfoto ...
Bröllop... Då hade jag hellre valt en mellanformatare. Det är ju enklare också. Hus, vidvinkel, normal, tele, magasin KLART!

PerKr skrev:
... (eller tänkt sig att skicka in bilder till tidningar) och ligger på en begränsad budget?
Jo 35 mm

PerKr skrev:
själv gillar jag inte tanken på alla dessa kameror som riskerar att bli oanvändbara om filmrullar blir otillgängliga framöver :\
Kan nog hända om sisådär 50-100år för mellanformat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.