Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp mig att hitta ett bildkatalogprogram på svenska för pensionärer.
- Trådstartare bEPH
- Start datum
Midhrafn
Aktiv medlem
Vet tyvärr inget sådant program. Men det går att få ett hyggligt sökbart arkiv med windows. Fördelen med detta är väl framförallt att det är hyggligt framtidssäkert och fungerar med alla operativsystem som läser det aktuella filsystemet.
Sparar mina filer i datumsorterade undermappar som sorteras i mappar som anger hur jag gjort säkerhetskopior på cd och dvd skivor. Lite svårt att förklara så jag bifogar en liten skärmdump som visar hur det ser ut.
Ibland vill jag ha filer sökbara med taggar och då lägger jag helt sonika in taggen direkt i filnamnet. Ex.vis: img_0001_macro_blomma.jpg
På så vis blir filen sökbara via operativsystem.
Dock gör jag säkerhetskopiering på bilder innan jag ändrar filnamn.
Hoppas du hittar vad du söker, annars kan du kanske ha nytta av detta lilla tips!
MVH/Tommy
Sparar mina filer i datumsorterade undermappar som sorteras i mappar som anger hur jag gjort säkerhetskopior på cd och dvd skivor. Lite svårt att förklara så jag bifogar en liten skärmdump som visar hur det ser ut.
Ibland vill jag ha filer sökbara med taggar och då lägger jag helt sonika in taggen direkt i filnamnet. Ex.vis: img_0001_macro_blomma.jpg
På så vis blir filen sökbara via operativsystem.
Dock gör jag säkerhetskopiering på bilder innan jag ändrar filnamn.
Hoppas du hittar vad du söker, annars kan du kanske ha nytta av detta lilla tips!
MVH/Tommy
Bilagor
bEPH
Aktiv medlem
Så självklart, så enkelt, jag har ju själv gjort så men misslyckades tänka på detMidhrafn skrev:
Jag tror att det är det bästa.
Kan du förklarar varför du (liksom jag) har behållt "löpnumret"?
Midhrafn
Aktiv medlem
bEPH skrev:
Så självklart, så enkelt, jag har ju själv gjort så men misslyckades tänka på det
Jag tror att det är det bästa.
Kan du förklarar varför du (liksom jag) har behållt "löpnumret"?
Jo, löpnumret gör det lättare att matcha mot mina säkerhetskopierade filer (utom vid en hd krasch, då blir det till att börja om från början med taggning, stön) fast när jag nu tänker efter lite så inser jag att jag nog egentligen aldrig haft någon egentlig nytta av det. Ponera att jag får nå't virus som börjar förstöra filer i slumpmässigt mönster (finns det ett sån't?) då blir det lättare att leta upp dom rätta filerna från säkerhetskopia.
Tror jag fortsätter behålla serienumret i filnamnet bara för att det känns bäst så. Jag gillar att kunna beskåda mina bilder i den ordning dom togs.
EN nackdel med detta förfarande är om man levererar bilder till kund, då måste man fixa dom sk. metataggarna med keywords och sånt manuellt innan leverens. Men jag tror inte det var något du eftersökte så jag har hela tiden utgått ifrån att det ska vara ett sökbart register för hemmabruk.
MVH/Tommy