Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopuckot:)

Produkter
(logga in för att koppla)

Twigge

Medlem
Så om ni har tid, ork och lust så skulle jag vilja ha svar på en fråga.. Kan jag använda detta objektivet http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=88782 till min D40x lr är det nåt som inte funkar typ AF??? Antar att man inte kanske får skakstabilisering, men det kan jag (kanske??)leva med ett tag... Tyckte det var ett bra testa-på pris, innan jag investerar i ett nytt.. Har tittat på Nikons DX 55-200, men har inte råd nu - men 800 skulle funka omedelbums :) Nypris iofs ca 1500kr, så knapp halva priset...
Han som säljer det tyckte jag skulle kolla om det funkade till min kamera och det vet jag ju inte hur man gör... så nu fjäskar jag med er :)
mvh Tina

Om objektivet han säljer är det nya med "HSM" så fungerar även autofokus på din D40X. Är objektivet av den äldre varianten utan "HSM" kommer det gå på kameran men inte ge dig autofokus då den varianten saknar egen autofokusmotor.

Bildstabilisator har ingen av de varianterna. Nypris på Sigma med motor är 1.395 kr.

Nikon har två objektiv med samma brännvidd, båda med motor. Det utan bildstabilisator kostar 1.595 kr och det med kostar 2.195 kr.

Kontrollera retur/ångerrätt innan du köper. Han har iaf inte skrivit ut HSM i annonsen även om han skrivit att den passar D40X.

Lycka till!

/Jon

Så om ni har tid, ork och lust så skulle jag vilja ha svar på en fråga.. Kan jag använda detta objektivet http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=88782 till min D40x lr är det nåt som inte funkar typ AF??? Antar att man inte kanske får skakstabilisering, men det kan jag (kanske??)leva med ett tag... Tyckte det var ett bra testa-på pris, innan jag investerar i ett nytt.. Har tittat på Nikons DX 55-200, men har inte råd nu - men 800 skulle funka omedelbums :) Nypris iofs ca 1500kr, så knapp halva priset...
Han som säljer det tyckte jag skulle kolla om det funkade till min kamera och det vet jag ju inte hur man gör... så nu fjäskar jag med er :)
mvh Tina

Ganska säker på att detta objektiv inte ger AF på en D40 och det saknar bildstabilisering. För at få AF så ska du leta efter nikonobjektiv med AF-motor i objektivet,de har beteckningen AF-S i objektivnamnet, Sigmaobjektiven med inbyggd AF-motor har beteckningen HSM i namnet.
Bildstabilisering kan man leva utan men avsaknaden av AF på en D40x kan nog upplevas besvärande. Om jag vore i dina kläder skulle jag spara en stund till och titta på nikons 55-200VR med bildstabilisering (~2800kr) eller deras 70-300VR (~5000kr) om det inte brådskar med nytt objektiv alt senaste versionerna av sigmas 55-200 som har bildstabilisering och AF-motor (~1500kr)resp 70-300 (~2000kr).
Allt beror ju på vad du ska fota.

Vill bara säga att ni är guld här på detta forum... Fick bonuskunskap tom :) Livet känns lite lättare när man vet vilka bokstäver man vill ha :)

Jag ska kolla om det var HSM, annars väntar jag ;) Fotar det mesta nu ;) Men skulle vilja ha lite mera zoom när jag fotar hundar, både på utställning och hemma i skogen". Dom är alltid snyggast och mest stilla när dom är en bit ifrån :)

Har kitobj. väldigt ofta runt 50-55 känns det som, så ett 50 som är ljusstarkare står oxå på önskelistan, men senare ;)

Tack än en gång för att ni är så hjälpsamma :)
//Tina

Chansar på en dum fråga till....Är det ett polarisationsfilter man kan använda för att få fram mer detaljer i tex himlen (och minska tex vattenreflexer med) istället för att det "smetar" (är det det som kallas bränner ur??) ut.. Flyter ihop eller hur jag nu ska förklara vad jag menar...
//Tina

ps. Tänk på dom gamla uttrycken: "Om man inte frågar får man inget veta" och "Alla är vi barn i början" när ni läser mina inlägg :)
och att "Tålamod är en dygd"... ds.

Polarisationsfilter använder man för att få blåare himmel och för att ta bort reflexer från vatten eller annat som glasrutor, japp.

Pol-filter...

...kan även användas för att ta bort småblänk så att färger blir intensivare. Om du vill ta bilder med grönska eller höstfärger tex så kan man verkligen ge bilderna ett extra sting med ett polfilter.

Ett förtydligande.

Jag skrev att det var för att göra himlen blåare och det stämmer ju, men det gör oxå att kontrasten på himlen blir bättre, så det är användbart även för s/v fotografering.

Fabian har givetvis helt rätt i sitt tillägg oxå, som ju hänger samman med polfiltrets förmåga att ta bort reflexer.

...kan även användas för att ta bort småblänk så att färger blir intensivare. Om du vill ta bilder med grönska eller höstfärger tex så kan man verkligen ge bilderna ett extra sting med ett polfilter.

Glömde dock säga:
Glöm inte att polfiltret ställs in efter en viss fotograferingsvinkel i förhållande till ljuskällorna omkring dig så om du ställer in polfiltret för önskad effekt och du vänder dig i en annan riktning förändras effekten...välj således Först perspektivet och ratta sedan på filtret!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto