HansI1
Medlem
Ja och ska man förtydliga så hade det ju gått så långt att hon övervägde att helt sluta upp med digitalfoto därför att hon led av klimatångest kopplad till detta resursslöseri. Så den diskussion som förs nu här är väl högst relevant i det avseendet. Det är väldigt lätt att drabbas av tunnelseende när man tänker på detta men egentligen är ju detta oändligt mycket större med digitaliseringens verkliga kostnader. Det är ju även så på ett privat plan idag att vi för längesedan passerat det stadium där många människor fått allt svårare att mästra den allt mer komplicerade infrastruktur som måste finnas runt det digitala fotograferandet. Jag tycker TS inlägg är ett väldigt bra exempel på den tekniktrötthet som drabbar många idag och det gäller faktiskt inte bara äldre längre.
För att inte helt lämna bild-ämnet jämför jag med en teve jag köpte åt min gamla sjuka mor. Den gick sönder, slutade hitta kanaler, strax efter garantitidens utgång (två år, Philips) Elgiganten försvarade detta med att "smart-teve är känsligare pga mer avancerad teknik".
Det allra smartaste med dessa apparater är väl om de håller något längre än garantitiden. Smart för tillverkarna och uselt för miljön.
Hur det ser ut på fotosidan med hållbarhet och garantier vet jag inget om.
Lite arg över det här och ganska milömedveten, gav jag mor en annan teve och jag övertog hennes. Jag använder en Comhem äldre digitalmottagare som ansluts till kabelnätet, sedan scartkabel till teven. Då har jag gått förbi den felaktiga delen av teven.
Mor är dement och ska inte ha dubbla fjärrkontroller, hon klarar nätt och jämt en. Men för mig funkar det.
På ett liknande men mer krystat sätt har jag bitit mig kvar vid en gammal jättebra scanner (Agfa) som jag inte vill lämna.
Windows 10-datorn på platsen vill inte ha med scannern att göra. Det finns inga nya drivrutiner. Därför har jag en extra dator, gammal P3:a med win XP för bara scannandet. Den pc:n är inte uppkopplad mot nätet och drabbas inte av virus och annat. I lokalt nätverk flyttar jag scannade bilder till win10 datorn och ev. min mobiltelefon, om jag ska sända bild som mms. P3:an är det mest driftsäkra jag haft och kan egentligen inte skrotas. (Moderkort intel, processor intel)
Så Microsoft kommer aldrig kunna "tvinga" mig köpa ny scanner som inte kommer fungera ett dugg bättre. I den gamla P3:an har jag bl.a. också en DVD-RAM brännare. Dvs den klarar att bränna om DVD-skivor. Tala om miljövinst, bara det räddar ju nästan planeten, ja kanske hela universum
Undrar förresten hur många fungerande kyl-frys som kastats sedan tex 1980.
Redan då vet jag att massor kastades för att man ville ha en annan färg.
Numera kastas många för man vill ha bättre energiklass.
Men har någon räknat på den totala "vinsten"?
Samma problem med elbilar och batterier.
Totalt sett ska det vara rena miljöbovar.
Nästan hela samhället hänger på sköra digitala system.
Ingen undergångsprofet har uppskattat digitaliseringen, däremot tvärtom.
Då handlar det om profeter som prickat rätt i det mesta.
Jag förstår och uppskattar också trådstartarens inlägg.