PMD
Aktiv medlem
Större flexibilitet och säkerhet vad gäller lagring samt betydligt större möjligheter när det gäller distribution.Vad vinner man på att omvandla en analog företeelse till digital?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Större flexibilitet och säkerhet vad gäller lagring samt betydligt större möjligheter när det gäller distribution.Vad vinner man på att omvandla en analog företeelse till digital?
Större flexibilitet och säkerhet vad gäller lagring samt betydligt större möjligheter när det gäller distribution.
Jag är inte så hemma på ljud men nog är väl digitala förstärkare bra mycket mer kapabla på att ge bra ljud i konstiga rum än analoga?analogin med foto kanske finns?
Då det gäller uppdateringsvansinnet både i mjuk och hårdvara och alla problem runt detta är jag helt överens.
30 års erfarenhet.
windows har alltid varit ett stort problem och en virus-svamp.
Dos var en usel kopia av äldre fungerande system (långsammare dock)
osv.
Bara skapade behov som förringar livets värde.
Då var det kanske du som köpte en svensk anläggning av mig för längesen, Luxor ABC80 med alla tillbehör inkl winchesterdrive (åtta tum?)
Jag kom aldrig längre än ABC 800 MHR -med färggrafik!
Vi badade faktiskt idag i vår pool, men kommer nog att tömma och stänga av den om ett par veckor. Har tidigare haft den uppvärmd och igång året runt, men tycker det är jobbigt/kallt att bada när huvudet är uppe i kall luft, även om vi har varmt och gott vatten (normalt ca 34-36 grader).
Räknar med att vi kommer få en ca 5 000 - 7 000 i månaden i minskad elkostnad under vinterhalvåret.
Det sagt så skulle jag inte vilja vara utan pool på sommarhalvåret. Var dessutom ett av kraven/önskan när vi letade hus från dottern (jag hade krav på båtplats och sjöbod, och frugan ville helst ha tomt med tennisbana - men det fick vi tyvärr inte till).
Är riktigt trevligt när man som jag är lite badkruka, och helst inte går ner till bryggan och bada när det är kallt i havet (dvs. under 23-25 grader, vilket gör att det är sällan jag badar i saltvatten här hemma ). Dessutom socialt när man har gäster och grillar på altanen att kunna sitta i relaxdelen och ta en öl eller drink.
Låter verkligen exklusivt med poolvärme året runt Men då har du en pool som är skyddad?. Att ha pool är som att äga båt, det är pyssel.
Sorry, nu råkade jag sväva iväg och nu blev det riktigt OT från miljödiskussionen (vi borde starta en egen retrotråd att nörda in sig på ).
Ja, har block med 1 dm frigolitisolering inuti som är rätt effektiva att hålla kvar värmen, och sedan så är inte poolen heller så jättestor, så fungerar rätt bra. Dock lite meckigt att lyfta av på alla blocken när man skall använda den, och inte bilvit så snygga med tiden. Kommer till nästa år att byta ut till en sådan här lösning: https://www.aqvisdeck.se/
Största problemet är att vi använder den så lite på vinterhalvåret, så då är det bättre att spara både miljö och pengar att stänga ner den inför vintern om några veckor tänker jag.
Gällande segelbåten skall i åka ut till sommarhuset i eftermiddag och ta upp den för vintern. Nästa år seglar vi nog ner den till vår bostad, då vi kommer att enklare kunna använda den mer än idag om vi har den tillgänglig hemma (blir annars så mycket pyssel, och inte alltid så enkelt att komma iväg och segla så mycket man önskar).
Annars så känns ju segling mer miljömässigt lite mer rätt jämfört med motorbåtar (även om det är att vi föredrar att segla som är vårt motiv att ha just segelbåt).
Inte hört talas om problemen hos bankerna? Identitets-stölder? Är det inte ca 100.000 st / år?
Hur tom bank-id luras i sig, inte bara stackars godtrogna som lämnar ut koder.
Hur pass osäkert mobilt bank-id visat sig vara?
Det har ju säkerhetsexperter talat om i rutan och varnat för.
Exakt, det är det nya med isolering. Vi har det tyvärr inte och marktemperaturen 1,6 meter ner är inte gynnsam. Vår pool år 4 x 8 meter och det säger sig självt att den drar energi.
Som summering, det är värmen som kostar mest miljö och inte vattnet, bara hoppas att elen inte importeras från ett tyskt kolvärmeverk.
Sorry, nu råkade jag sväva iväg och nu blev det riktigt OT från miljödiskussionen (vi borde starta en egen retrotråd att nörda in sig på ).
Exakt, det är det nya med isolering. Vi har det tyvärr inte och marktemperaturen 1,6 meter ner är inte gynnsam. Vår pool år 4 x 8 meter och det säger sig självt att den drar energi.
Nej visst Greta gör nog så gott hon kan, Greta är inte först om att försöka sprida allvarliga sanningar rent historiskt sett, risken är att hon kan vara bortglömd om 6-7 år och ett antal krig runt världen fortsätter att ösa ett antal miljoner granater över någon stad som tar 20 år att bygga upp, med ytterligare lidande befolkning.
Vi skulle nog behöva ett par tusen Greta profeter till som kämpade sida vi sida, FN och Röda korset kämpar mot döva öron verkar det som.
Jag tycker bara att det är jättetrevlig läsning och vet som ny medlem inte om det finns någon särskild plats för dator-nostalgi, syntar o.d. men har ju inte räknat med att hålla låda om det i detta Forum. Egentligen inte om ljudprylar heller.
Men roligt är det att minnas. Dvs om man minns.
Folk har så liten uppfattning om skillnaden analogt-digitalt att det nog är rätt ok att ta upp det i många forum, vi blir ju i princip uppsugna i en digital värld.
Jag glömmer aldrig en analog synt, Elka. Den hade ett underbart violinljud och delad klaviatur. Är inte Moog analog, gångbar idag? har inget hört men har ju hört om den. Jag spelade violin som liten.
Bara dumt att sluta, men gjorde det.
Vi måste nog konstatera att vi EGENTLIGEN lever i en analog omgivning -naturligt. Vad som sker idag kan verkligen diskuteras. Vad som egentligen är nödvändigt.
Wifi är förbjudet på barnhemmen i Tyskland. Man vill inte riskera barnen.