Jag skulle faktiskt sätta ganska mycket pengar på att det är just DETTA som gör att Martin tycker att D700:an tar bättre bilder; att man har möjlighet att skapa bilder som man inte kan med D300. Jag baserar detta påstående på att Martin själv verkar ha förstått alldeles utmärkt vad som menas med ekvivalenta bilder vilket syns i diverse inlägg här på Fotosidan.
Således tror jag att hela den här debatten antingen är ett missförstånd, eller åtminstone baserat på helt olika sätt att se på vad som menas med bildkvalité. Det går ju faktiskt att visa att en kompaktkamera tar i princip exakt likadana bilder som en systemkamera när vi har exakt ekvivalens (dvs bländar ner systemkameran rejält, höjer ISO rejält etc). Däremot vet jag inte om det underlättar för förståelsen att hävda att en kompaktkamera är lika bra som en systemkamera bara för att bildkvaliten blir lika vid just dessa smala förhållanden. Nu är det fler situationer då en APS-C och en FF-kamera producerar likvärdig bildkvalité, men det är inte helt överlappande heller.
Fakta:
1) FX-sensorn i D700/D3 är 2,25 gånger större än den i D300 med samma MP. Enbart på sensornivå är FX-kamerorna helt överlägsna DX-varianten. Se DXOMark.
2) Vid praktisk fotografering med objektiv uppträder emellertid en rad jämförelseproblem eftersom samma objektiv ger olika karaktär på D700/D3 och D300. Skillnader uppstår i bildvinkel vid samma brännvidd, olika skärpedjup vid samma bländare, olika "belastning" på objektivet beroende på de skilda pixeldensiteterna, olika prestanda i form av ljusbortfall/vinjettering, distorsion och kantskärpa.
3) När den faktiska bildkvaliteten i färdig bild skall jämföras mellan D700/D3 och D300 måste fotografen ta ställning till hur jämförelsen skall ske och vilka parametrar som skall ingå eller ej.
4) Görs jämförelsen enligt endast de parametrar som DXOMark mäter kommer D700/D3 vid varje ISO-tal att prestera bättre (1 1/3 EV-steg).
5) Tas fler variabler med i beräkning så att ekvivalent bild jämförs blir resultatet ett annat - det blir ett nollsummespel där fotosituation och specifika faktorer som prestanda vid ett visst bländarvärde kommer att avgöra till den ena eller andra kamerans fördel.
6) Om en scen fotograferas med optimal exponering, kamerans kontrastomfång inte överskrids och det vid bildbehandlingen inte görs några justeringar av högdagrar och skuggor kommer de mätbara skillnader som DXOMark redovisar för kamerorna beträffande DR inte att vara synliga i färdig bild.
Kärnan i mitt budskap är att vid alla fotosituationer där "samma" bild skall tas med D700/D3 efter "uppgradering" från D300 krävs någon/flera justering(ar):
a) nedbländning 1 1/3 steg för samma skärpedjup,
b) höjning av ISO-talet 1 1/3 steg,
c) längre slutartid 1 1/3 steg,
d) längre brännvidd 50%,
e) fotografering närmare motivet.
Fotografen kan givetvis medvetet välja att efter uppgraderingen till FX-kameran ta bilder med annan bildvinkel eller kortare skärpedjup än tidigare med sin DX-kamera. Det viktiga är att den som överväger en FX-DSLR är medveten om de potetiella nackdelarna med kortare skärpedjup vid alla tillfällen, sämre räckvidd, sämre avbildningsskala vid makrofotografering, sämre kantskärpa och vinjettering.