** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Uppgradera från D300 till D700 - nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan bråka och fota om vartannat:) Jag är ute och plåtar flera dagar i veckan, men det brukar vara lite tungt efter jobbet.Får se om det blir någon vettig bild på hemvägen kanske.

Det var jättefint ljus, kanske lite bra bilder också.

Vi ska ut ett gäng på måndag igen...let the fight continue.

Det var jättefint ljus, kanske lite bra bilder också.
Tyvärr inte. Jag tar ofta med mig kameran, men när jag slutar jobbet är jag så trött att jag inte orkar. 8-timmars arbetsdag suger verkligen. Dessutom brukar det vara lagom tills man måste äta något, och då blir det till att åka hem.

Tillägg: Jodå, jag har ett kul jobb. Men det är inte lika kul att jobba som att inte jobba;-)

Precis ALLT i din knapphändiga argumentering står och faller med två saker.

1: Du antar att man ALLTID kan backa av 50% längre för att ta bilden med DX. (annars kan man ju inte använda "samma objektiv på samma inställning")
2: Du antar att ALLA ALLTID vill ha så stort skärpedjup som möjligt, och att detta är värt mer än brusegenskaper eller skärpa på valt (kortare) skärpedjup.

Det är helt enkelt inte så. Vi följer inte dina "regler". Vissa vill ha kort skärpedjup, vissa vill ha så korta slutartider som möjligt med ett visst "högsta" krav på brusmängden - och får därmed accetera kort skärpedjup som bieffekt. För båda dessa grupper ger FX väldigt stora fördelar, även om det ibland sker på bekostnad av högre kostnad/vikt. Alla tycker inte att det DU tycker är "tillräckligt skarpt" verkligen är tillräckligt skarpt.

Så länge du inte kan släppa dina väldigt konstlade regler finns det faktiskt inget att diskutera eftersom du kräver att världen ska leva efter dina villkor. Eftersom det helt enkelt är ett faktum att så inte är fallet så finns det ingen gemensam bas att föra diskussionen från. Vi kan inte flytta vår verklighetsuppfattning för att den helt ska stämma med din.

Mina antaganden är följande:

1) En fotograf ändrar inte sitt sätt att komponera bilder bara för att personen använder en D700/D3 istället för en D300,

2) Eftersom fotografen inte ändrar sitt sätt att fotografera kommer han att söka ta ekvivalenta bilder med D700/D3 relativt D300,

3) Försöker fotografen ta ekvivalenta bilder med sin D700/D3 kommer han att behöva korrigera för det med brännvidd och bländare och eventuellt ISO-tal,

4) Enligt 3) så kommer bildkvaliteten att vara försumbart annorlunda generellt mellan D700/D3 och D300.

Om det däremot är så att fotografen väljer att köpa en D700/D3 istället för att behålla sin D300 med syfte att förändra sitt sätt att fotografera dvs med annan form av komposition, allmänt sätt använda kortare brännvidder och avsiktligt söka kortare skärpedjup samt nyttja högsta möjliga ISO-tal (ISO 6400 och däröver) regelbundet är saken en annan. Då faller min argumentation samman!

Summan av kardemumman:

Den fotograf som tänker fortsätta fotografera likadant med sin D700/D3 som med sin D300 vinner inget på att "uppgradera".

Den fotograf som uppgraderar till D700/D3 för att förändra sitt sätt att fotografera enlligt ovan vinner på att köpa FX-DSLR.

Den här tråden handlar om att välja mellan D300 och D700, vilket i praktiken handlar om olika system. Man väljer rimligen inte ett 50/1,4 för samma ändamål på respektive system. Alltså är jämförelsen endast intressant ur ett rent teoretiskt perspektiv.

Då tillhör jag undantagen...

och ditt resonemang blev genast bara teoretiskt...

Nu träder D300s in på arenan...

I och med att D300s nu kommmit faller en del av argumenten för att "uppgradera" från D300 till D700. Det är kanske helt enkelt bättre att uppgradera till D300s!

Nya D300s har

1) bättre AF-system än D300 vilket innebär att AF-systemet är lika bra som det i D700 ifråga om snabbhet och säkerhet (och sammantaget med att AF-systemet i DX-kamerorna har bättre täckning lär D300s vara vinnaren i AF-kampen),

2) Separat infoknapp (och LV-knapp),

3) Två fack för minneskort,

4) 7 bps mot 5 bps för D700 utan batterigrepp,

5) Videofunktion,

6) Rawkonvertering i kameran,

7) Tyst läge,

8) Lägre vikt,

9) 100% sökartäckning,

10) ca 6000 kronor lägre pris (se prisjakt).

mm

FX bättre än DX?

D700 mer prisvärd än D300s?

Genomgång av 12 fotosituationer där D300s jämförs med D700

Jag jämför här vilken modell som har bäst förutsättningar att klara en fotosituation ifråga om mångsidighet och bildkvalitet.

1) Studioarbete - Oavgjort

Eftersom man har så god kontroll på ljuset i studion spelar det ingen roll vilken av de två kamerorna som används.

2) Landskapsfoto - Oavgjort

Båda modellerna ger ekvivalenta bilder av motsvarande kvalitet. Vid extrema vinvinkelbilder lär dock FX-kameran ha en fördel.

3) Fågelfotografering - D300s

DX-kameran vinner genom sin bättre räckvidd.

4) Sportfoto - Oavgjort

Beroende på förutsättningar kan den ena modellen klara uppdraget bättre.

5) Konsertfoto - Oavgjort

D300s ger bättre räckvidd men vid extremt mörka ljusförhållanden där ISO 6400 eller mer krävs kommer D700 att klara uppgiften bättre.

6) Bröllopsfoto - Oavgjort

Båda kamerorna klarar uppgiften lika bra. Det faktiska resultatet beror på fotografen, val av objektiv och sättet att fotografera.

7) Interiörfoto - D700

FX har bättre förutsättningar för god bildkvalitet när extrema bildvinklar krävs och om T/S-objektiv behövs.

8) Matfoto - Oavgjort

Eftersom varken extrema vidvinklar eller teleobjektiv krävs och ljuset förhoppningsvis är under god kontroll även i fält spelar det ingen roll om uppdraget görs med D300s eller D700.

9) Makrofotografering - D300s

DX-kameran ger vid närgränsen större avbildningsskala och längre skärpedjup.

10) Dokumentär och pressfoto - Oavgjort

Återigen för allmän fotografering ger båda modellerna fullgoda resultat.

11) Gatufoto - Oavgjort

DX-kameran är förvisso något mindre och ger bättre räckvidd med tex en 50/1.4 men skillnaden måste ses som försumbar.

12) Porträttfoto - Oavgjort

Båda modellerna har förutsättningar att klara uppgiften lika bra men beroende på val av objektiv, bländare, skärpedjup, avstånd till motivet, kompostion mm kan endera modellen ge bättre resultat.

Konklusion:

I 9 av de 12 fotosituationrna ger båda modellerna möjlighet att prestera likvärdigt. D300s kan klara uppgiften bättre i två av fallen och D700 i ett sammanhang.

Det går således inte att säga kategoriskt att det är en uppgradering att gå från D300 till vare sig D700 eller D300s.

Själv är jag tämligen övertygad om att för minst 95% av alla fotografer, i minst 95% av alla fotosituationer och i minst 95% av alla färdiga bilder innebär det ingen uppgradering i bildkvalitet att gå från D300 till D700.

Alla som är övertygade om motsatsen dvs att D700 utan reservation i alla fotosituationer kommer att ge bättre bildkvalitet än D300 behöver stanna upp och rannsaka sin illusion. Framförallt handlar det om att göra en grundlig analys av sig själv, sina drivkrafter och behov inom fotografering.

Min ståndpunkt är att de allra flesta köper på sig utrustning (kamera, TV, DVD-/Blu-rayspelare, dator, diskmaskin, stereo etc) som de faktiskt inte behöver eller har någon reell nytta av i vardagen. Att sedan en viss apparat på pappret är bättre än en billigare variant är i praktiken irrelevant. D700 har på pappret något bättre bildkvalitet än D300/D300s men i praktiken är skillnaden försumbar i de allra flesta fall.

Jag skulle inte ha svårt att välja d700 före d300
dynamiskt omfång, brus ,alla DXO parametrar är bättre hos d700 pga den större sensorn. Förstår inte varför du lägger ner så mycket krut Tore på att övertyga människor att d300 kan jämföras med d700.
Det kan den inte.
exempel DR

Bilagor

• DR.jpg
    DR.jpg
    19.9 KB · Visningar: 221
Vad snackar du om? Upplösningen per bildhöjd är ju avsevärt högre på D3X vid samtliga bländare och samtliga brännvidder, över hela bildytan. Att testaren satt helt olika gränser för vad "excellent" är, har ju inget med saken att göra.

Det verkligt intressanta och avslöjande med att jämföra upplösningen i mitten med samma objektiv på D200 och D3X är att kamerorna har nästan samma pixeldensitet. D200 har 6,1 µm och D3X 5,94 µm. "Belastningen" torde således vara i princip densamma i båda fallen. Ser vi på den maximalt presterade upplösningen är den för D200 96,4% av den möjliga (2169 av 2250 på f5.6 och 50/1.4G) och för D3X 93,87% (3755 av 4000 på f4 och 50/1.4G).

Eftersom D200 har en gnutta större pixlar i förhållande till D3X borde teoretiskt D3X prestera en aning sämre (5,94/6,1 = 97,37%). Tar vi 93,87/96,4 får vi just 97,37.

D200 och D3X presterar med andra ord precis som man kan förvänta sig med tanke på sin pixeldensitet.

I praktiken är förstås prestandan helt jämförbar i mitten och påverkas i slutändan av många andra faktorer.

Mätningar mellan D300 och D3/D700 brukar också komma fram till så små skillnader i upplösning i bildmitten att det är försumbart.

Senast ändrad:
Jag skulle inte ha svårt att välja d700 före d300
dynamiskt omfång, brus ,alla DXO parametrar är bättre hos d700 pga den större sensorn. Förstår inte varför du lägger ner så mycket krut Tore på att övertyga människor att d300 kan jämföras med d700.
Det kan den inte.
exempel DR

Som jag sa: På pappret är D700 bättre än D300 men i praktiken vid ekvivalenta bilder är skillnaden försumbar.

Skillnaderna finns precis som ifråga om upplösning i kameror eller objektiv. Men vem ser skillnad på samma motiv taget med D3X och D3, allt annat lika, utskrivet på A3 och betraktat på ca 1,5 meters håll?

du har andra saker som exponeringstolerans mm till fördel d700.
jag vill nog hävda utan att testat de båda mot varandra att skilnaden bör ses och speciellt i kontrastrika motiv där exv skuggor skall lättas upp

du har andra saker som exponeringstolerans mm till fördel d700.
jag vill nog hävda utan att testat de båda mot varandra att skilnaden bör ses och speciellt i kontrastrika motiv där exv skuggor skall lättas upp

Jag har gjort mängder med sådana jämförande tester mellan D3 och D300 och aldrig sett några signifikanta skillnader.

Mitt budskap åter igen: Om både D300 och D700 exponeras väl och används vid normala ISO-tal upp till tex ISO 1600 samt ekvivalenta bilder jämförs ger kamerorna likvärdiga resultat.

Om man däremot väljer att utnyttja det kortare skärpedjupet fullt ut med FX-kameran kommer D700/D3 att ha upp till 1 1/3 EV-steg bättre bildkvalitet som syns allt mer vid riktigt höga ISO-tal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar