Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokungen - konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var på B&H i maj och det var definitivt råbetong golv, väggar och tak med lite ljusskyltar från olika tillverkare
B&H tog bort all råbetong i juni – precis innan jag anlände! 😉 Skämt å sido, jag var på på B&H första gången 2012 tror jag och kan inte se att det har förändrat sig nämnvärt. Stora lokaler men som vilken stor välsorterad butik som helst. Ingen känsla av kal betonghall – vad golvet är gjort av tänkte jag inte alls på. De har ju dessutom typ 2,5 + 0,5 våningar beroende på hur man räknar.

I en Adorama-butik har jag bara varit en gång är osäker på ifall den är den största. Minns inte att den var särskilt stor och i mitt minne är den som en helt vanlig butik.

Men visst är det så att online-handeln har gjort det svårare för traditionella butiker i de flesta branscher.

I London där jag håller hus så finns Jessops (har kånkat några gånger så det är nog inte samma företag som det var en gång). Park Cameras har en butik som kompletterar en omfattande onlinebutik. Leica har sin egen butik och så finns det några butiker som fokuserar på just på Leica. Kunde vara värre. Och det blir det säkert med tanke på att kameraförsäljningen i stort minskar som jag förstår det. Oh well...

B&H är en välsorterad fotobutik med bra priser, så det är därför man går dit. Tittar nu på lite testbilder jag tog där med objektivet jag köpte och dom har faktiskt väldigt slitna klinkerplattor på golvet. Bortsett från fina reklamhyllor etc var det i min mening sunkigt, men det är mycket i London som inte heller utstrålar kvalitet och nyrenoverat. Dvs sådant som mäklare skulle kalla charm.

Några slitna klinkerplattor minns jag inte men det var uppskattat för mitt minne att få det bekräftat att det inte var betonggolv! 🙂

Jag tror att jag föredrar sunkigt framför nyrenoverat faktiskt. Både i NYC och in London. Känns onödigt att ersätta nåt som fungerar bara för att liksom. Kanske borde jag sadla om till mäklare? 🤔

Ny tider nya möjligheter! Tänk vad många gamla fina slott och herrgårdar som blivit konferensanläggningar. Och åkermark som blivit golfbanor.
Apropå betong; Hasselludden straxt öster om Stockholm var en gång i tiden LO:s egen konferensanläggning. Väggar i rå betong och en allmänt tråkigt inredning gjorde att det kändes trist, tråkigt och ogästvänligt. Stället omdanades (under ny ägare?) och blev Hasseludden Yasuragi och Spa. Öppet för allmänheten. Den råa betongen behölls, men plötsligt kändes det fräscht och trendigt.

Det där gäller ju inte bara fotobutiker, utan i princip all detaljhandel. Speciellt fristående företag. Är man inte med i en kedja kan man defintivt slå igen.

Det värsta är att även livsmedelsbutikerna också går åt det hållet. Jag fasar för att behöva beställa mat på nätet utan att kunna se hur köttet ser ut, vad det är för datum på mjölken och kunna klämma på grönsakerna.

Är du butik tror jag kedja är nödvändigt. Är du ren internethandlare kan du nog klara dig utan att vara med i en kedja.

Detta fenomen är definitivt inte unikt för fotobranschen. Jag har sett dataprylsbranchen gå samma väg och förmodligen gäller det alla branscher som inte involverar spontanköp (typ glasskiosk) och livsförnödenheter.

Jag beställer mat till 90% på nätet och än så länge har jag i princip alltid fått bättre datum och kvalitet än vad jag kan hitta i butik. Grönsaker köper jag endast i butik om det är något jag glömt att beställa. Då är man ganska säker på att man inte köper en grönsak som ratades av en klämmare.

Däremot går jag till slaktaren om jag vill ha en riktigt bra köttbit, men det har sällan dom vanliga livsmedelsbutikerna.

Fotoaffären Uppsala Fotocenter tjänar vad jag förstår 0.00 kronor på att sälja kameror/objektiv. De verkar leva på utskriftsservice, allehanda fotorelaterade kringprodukter, studentskyltar o.dy. En. också på försäljning av kikare.
Det är väl breddning av utbudet som gäller om man ska vara kvar. Just den butiken verkar ha breddat sig med dator- och telefonreparationer plus försäljning av datorprylar.

Ingen behöver längre den experthjälp som gick att få i fotobutiker. Istället lär vi oss av inläggen på Fotsidans forum, och av andra självutnämnda experter på Youtube mm vilka prylar vi borde skaffa. Sedan letar vi lägsta pris på nätet.

Det jag såg i USA var att mycket av utskrift och allehanda fotorelaterade kringprodukter har hamnat hos dom större livsmedelsbutikerna typ Wallmark.
Börjar ICA Maxi eller liknande med sådant får fotobutikerna det ännu svårare.

Tråkigt, tycker det alltid varit bra att beställa från dom. Snabba leveranser och bra priser från Fotokungen. Har köpt en hel del Canon och Fuji grejer där. Aldrig varit något strul.

Det är jättesynd att dom försvinner, men dom små har det svårt. Det är ju inte direkt som slaktaren och bagaren som i alla fall kan hävda att deras produkter är bättre än dom stora livsmedelsaffärernas varianter. Det känns lyxigare med ett bröd från bagaren än ett från Ica.

Jäkligt tråkigt, jag har handlat mycket på Fotokungen och inte bara för att jag bodde några kvarter bort i 30 år. Trevlig och duktig personal (någon/några av dem brukade bidra till våra diskussioner här på FS), utmärkt service trots att det bara var ett hål i väggen, och länge sålde de Canons demoex från mässor och sånt vilket bidrog till en trevlig prisbild.

Noterar arr Scandinavian Photo håller igång sex butiker (inkl. lagerbutiken) så det är uppenbarligen fullt möjligt. I alla fall om man ligger tillräckligt centralt och kompletterar med ordentligt med kringtjänster.

Noterar arr Scandinavian Photo håller igång sex butiker (inkl. lagerbutiken) så det är uppenbarligen fullt möjligt. I alla fall om man ligger tillräckligt centralt och kompletterar med ordentligt med kringtjänster.
Men butikerna krymper mer och mer. I alla fall har den i Malmö gjort det.

Min högst amatörmässiga analys av situationen är: Förr fanns fotobutiker, ofta tillika labb som sålde en del kameror och tillbehör, men sannolikt levde till stor del på att sälja och framkalla film. Sedan blev digitalkamerorna tillgängliga för gemene man och alla skulle ha en, även de som egentligen inte var intresserade av att fotografera.

Det sammanföll visserligen med att näthandeln tog fart, men jag upplevde (vill minnas) att det till stor del var större kedjor med fysiska butiker som tog död på de mindre handlarna. Mediamarkt hade ett ganska gediget sortiment av kameror, objektiv, och tillbehör. Rajala hade flera butiker, bland annat en stor på bästa läge i Malmö. Scandinavian hade också en ganska ordentlig butik i Malmö, den som finns där nu är en skugga av vad den var då.

Sedan kom mobilkameran, vilket ledde till att bara entusiasterna fortsatte köpa riktiga kameror. Det, i kombination med att kamerorna under flera år varit så pass bra att det är helt onödigt för de flesta att uppgradera i samma takt man gjorde under det tidiga 2000-talet, har lett till vikande försäljningssiffror.

Efterhand som butikerna fått svårare att överleva har folk mer eller mindre tvingats ut på nätet för att handla, vilket lett till att ett antal större nätbutiker tar allt större marknadsandelar. Det i sin tur leder till att de kan hålla lägre priser, och de få butikerna som finns kvar får ännu svårare att konkurera.

Jag har i te köpt en ny kamera sedan 2012, men är hyggligt stor konsument av film och kemikalier. Även där har de flesta Svenska butikerna svårt att (eller vill inte) konkurrera, och ligger ofta uppemot 50% över t.ex. Fotoimpex, vilket blir ohållbart. Gunnar Olsson ska ha en eloge för att de har priser, i kombination med bra fraktalternativ, som gör att de kan konkurrera med Fotoimpex.

Jag var precis inne på Nike.com och kollade fotbollsskor. På damavdelningen finns det 92 modeller att välja bland. Varje modell finns dessutom i flera olika färgval, varav vissa dessutom går att kombinera färger efter eget önskemål. För varje modell finns i nitton olika storlekar.
Sedan tillkommer herr- och barnavdelningen. Och såklart alla andra varumärken. Och då har jag bara berört fotbollsskor.

Det är lätt att inse att INGEN fysisk butik kan lagerhålla allt detta, och därför lika lätt att fatta varför sportbutiker snart är ett minne blott. Samma gäller såklart för fotobutiker.

Sedan är ju frågan om vi verkligen behöver all den valfriheten som branscher ger oss.

Nu har jag inte kvar några gamla fototidningar från t.ex tidigt 80-tal men om inte mitt minne spelar mig ett spratt var de fulla av annonser från handlare som sålde kameror, objektiv och allehanda tillbehör på postorder. Både nytt och begagnat. Att handla via andra kanaler än den fysiska butiken är alltså inget som kom med webben vilket är lätt att glömma bort. Att sedan webben tillsammans med tillgången på datorterminaler och utvecklingen av leverans- och betaltjänster har varit en faktor som drivit på distanshandelns utveckling är uppenbart.

Jag var precis inne på Nike.com och kollade fotbollsskor. På damavdelningen finns det 92 modeller att välja bland. Varje modell finns dessutom i flera olika färgval, varav vissa dessutom går att kombinera färger efter eget önskemål. För varje modell finns i nitton olika storlekar.
Sedan tillkommer herr- och barnavdelningen. Och såklart alla andra varumärken. Och då har jag bara berört fotbollsskor.

Det är lätt att inse att INGEN fysisk butik kan lagerhålla allt detta, och därför lika lätt att fatta varför sportbutiker snart är ett minne blott. Samma gäller såklart för fotobutiker.

Sedan är ju frågan om vi verkligen behöver all den valfriheten som branscher ger oss.
Det är med viss nostalgi man minns när man gick in i en butik och valde mellan de 3 sorter som fanns och inte fastnade i ett evigt läsande av recensioner och tester av enorma utbudet online

Kära nån vad trevlig det var på Elgiganten förr, där fans 5DMKII, A900, Nikon D800 och hela raddan av APS-C Plus mängder av kompakter. Bara att känna och klämma, det var trevligt. Bara lilla Degerfors hade två fotobutiker på 60-talet, kanske inte fullt sortiment precis men gick att beställa tror jag.

Mina tankar är att foto inte längre är som på Kodaks glada dagar, när foto blev tillgängligt för allmänheten. När mobilkameran tagit över totalt för allmänheten finns bara några gamla uvar (vi) kvar som håller fast vid att bilder ska tas med en "riktig" kamera. Själv köper jag uteslutande begagnat så jag hjälper direkt inte den döende fotobranschen.
Tillverkarna bantar sina kameror (tar bort speglar osv) för att behålla lite lönsamhet men det får nog ses som "konstgjord andning".
De traditionella butikerna behöver sälja annat. De fysiska butikerna ryker först. Postorderföretagen (numera nätbutiker) säljer nu allt möjligt, förutom foto.
Jämför med CD-on som sedan CD-skivan dog blivit återförsäljare av diverse.

Kameran som vi tidigare känt den kommer att finnas kvar men bli något exklusivt som den var i början av förra seklet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar