Noterar arr Scandinavian Photo håller igång sex butiker (inkl. lagerbutiken) så det är uppenbarligen fullt möjligt. I alla fall om man ligger tillräckligt centralt och kompletterar med ordentligt med kringtjänster.
Men butikerna krymper mer och mer. I alla fall har den i Malmö gjort det.
Min högst amatörmässiga analys av situationen är: Förr fanns fotobutiker, ofta tillika labb som sålde en del kameror och tillbehör, men sannolikt levde till stor del på att sälja och framkalla film. Sedan blev digitalkamerorna tillgängliga för gemene man och alla skulle ha en, även de som egentligen inte var intresserade av att fotografera.
Det sammanföll visserligen med att näthandeln tog fart, men jag upplevde (vill minnas) att det till stor del var större kedjor med fysiska butiker som tog död på de mindre handlarna. Mediamarkt hade ett ganska gediget sortiment av kameror, objektiv, och tillbehör. Rajala hade flera butiker, bland annat en stor på bästa läge i Malmö. Scandinavian hade också en ganska ordentlig butik i Malmö, den som finns där nu är en skugga av vad den var då.
Sedan kom mobilkameran, vilket ledde till att bara entusiasterna fortsatte köpa riktiga kameror. Det, i kombination med att kamerorna under flera år varit så pass bra att det är helt onödigt för de flesta att uppgradera i samma takt man gjorde under det tidiga 2000-talet, har lett till vikande försäljningssiffror.
Efterhand som butikerna fått svårare att överleva har folk mer eller mindre tvingats ut på nätet för att handla, vilket lett till att ett antal större nätbutiker tar allt större marknadsandelar. Det i sin tur leder till att de kan hålla lägre priser, och de få butikerna som finns kvar får ännu svårare att konkurera.
Jag har i te köpt en ny kamera sedan 2012, men är hyggligt stor konsument av film och kemikalier. Även där har de flesta Svenska butikerna svårt att (eller vill inte) konkurrera, och ligger ofta uppemot 50% över t.ex. Fotoimpex, vilket blir ohållbart. Gunnar Olsson ska ha en eloge för att de har priser, i kombination med bra fraktalternativ, som gör att de kan konkurrera med Fotoimpex.