Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokungen - konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kära nån vad trevlig det var på Elgiganten förr, där fans 5DMKII, A900, Nikon D800 och hela raddan av APS-C Plus mängder av kompakter. Bara att känna och klämma, det var trevligt. Bara lilla Degerfors hade två fotobutiker på 60-talet, kanske inte fullt sortiment precis men gick att beställa tror jag.

Eftersom många butiker ändå inte har det man vill ha, så kan man ju lika gärna själv beställa hem direkt via postorder/näter än att vänta på att butiken skall beställa hem det.
 
Butikerna är betydligt bättre för dom som vill ha hjälp att ta sina beslut i produktdjungeln, men även där har dom större webbutikerna möjlighet att chatta med någon numera.
Vill man som jag själv göra sin research själv, så är det högst känna och klämma man vill göra i en butik. Känna och klämma är dock en relativt viktig del när man köper en kamera. Objektiv brukar jag dock bara klicka hem efter att jag gjort min research.
 
Jag skulle ändå inte lita på butikspersonalen om jag inte känner dem sedan tidigare eftersom de säljer det de tjänar mest på. Jag skulle inte heller gå till en butik utan att ha kunskap själv.

Senast jag gjorde det var när jag skulle köpa en pendlarcykel. Jag hade hyfsad koll på vad jag ville ha när säljaren försökte få mig att köpa något annat. Lämnade butiken och köpte en jättebra cykel på blocket till hälften av nypriset och med prestanda långt bättre än de nya i butiken. 30 växlar, skivbromsar etc.

Det var snack förr om att elgiganten hade markeringar på hyllorna för att personalen skulle se vad de helst skulle försöka pracka på kunderna.

Tacka vet jag Ken Rockwell. 😀
 
Butikerna är betydligt bättre för dom som vill ha hjälp att ta sina beslut i produktdjungeln, men även där har dom större webbutikerna möjlighet att chatta med någon numera.
Vill man som jag själv göra sin research själv, så är det högst känna och klämma man vill göra i en butik. Känna och klämma är dock en relativt viktig del när man köper en kamera. Objektiv brukar jag dock bara klicka hem efter att jag gjort min research.
Vad gäller "känna och klämma" har man ju som privatperson 14 dagars returrätt enligt lag och borde alltså hinna testa kameran i lugn och ro med möjligheten att returnera den om den känns helt fel vad gäller ergonomin eller bara "känslan".

Nu kan jag bara yttra mig vad gäller Fuji men där finns alla manualer tillgängliga på nätet och kan detaljstuderas som förberedelse inför köp.

Lägger man till det alla seriösa tester som finns på nätet (förutom Fotosidan då t.ex dpreview, petapixel...) så kan man fråga sig hur mycket besöket i butiken i realiteten tillför.
 
Jag skulle ändå inte lita på butikspersonalen om jag inte känner dem sedan tidigare eftersom de säljer det de tjänar mest på. Jag skulle inte heller gå till en butik utan att ha kunskap själv.

Senast jag gjorde det var när jag skulle köpa en pendlarcykel. Jag hade hyfsad koll på vad jag ville ha när säljaren försökte få mig att köpa något annat. Lämnade butiken och köpte en jättebra cykel på blocket till hälften av nypriset och med prestanda långt bättre än de nya i butiken. 30 växlar, skivbromsar etc.

Det var snack förr om att elgiganten hade markeringar på hyllorna för att personalen skulle se vad de helst skulle försöka pracka på kunderna.

Tacka vet jag Ken Rockwell. 😀

Visst men Ken Rockwell jobbar ju tyvärr inte i den butik jag brukar gå till.
 
Tacka vet jag Ken Rockwell. 😀

Vad gäller "känna och klämma" har man ju som privatperson 14 dagars returrätt enligt lag och borde alltså hinna testa kameran i lugn och ro med möjligheten att returnera den om den känns helt fel vad gäller ergonomin eller bara "känslan".

Nu kan jag bara yttra mig vad gäller Fuji men där finns alla manualer tillgängliga på nätet och kan detaljstuderas som förberedelse inför köp.

Lägger man till det alla seriösa tester som finns på nätet (förutom Fotosidan då t.ex dpreview, petapixel...) så kan man fråga sig hur mycket besöket i butiken i realiteten tillför.

Jag är tämligen säker på att dom flesta webbutiker kommer vägra sälja till dig efter att du skickat tillbaka den åttonde kameran du har kännt och klämt på.

Det knepet fungerar dessutom inte där jag bor, då det bara fungerar med obruten förpackning eller i DOA-fall här.
 
Jag är tämligen säker på att dom flesta webbutiker kommer vägra sälja till dig efter att du skickat tillbaka den åttonde kameran du har kännt och klämt på.

Det knepet fungerar dessutom inte där jag bor, då det bara fungerar med obruten förpackning eller i DOA-fall här.
Det var väl ett rättsfall för ett litet tag sedan kring just detta? Gällande någon som återkommande beställt och returnerat mängder med kläder om jag inte minns fel. Företaget fick rätt....
 
Om det var ett rättsfall antar jag att företaget krävt ersättning. Att vägra sälja till någon kan väl knappast gå till rätten.
 
Det var väl ett rättsfall för ett litet tag sedan kring just detta? Gällande någon som återkommande beställt och returnerat mängder med kläder om jag inte minns fel. Företaget fick rätt....

HM fick väl ändra sin policy när vissa köpte kläder på fredag och lämnade tillbaka på måndag.
 
Eftersom många butiker ändå inte har det man vill ha, så kan man ju lika gärna själv beställa hem direkt via postorder/näter än att vänta på att butiken skall beställa hem det.

Javars.. På 60-talet tyckte man om att prata med folk och rådfråga en kunnig öga mot öga, moderna människan i dag går väl inte till doktorn eller utan det skall fixas genom en App. Någon skojade till det om framtidens människor som sitter med förstorade huvuden och tunna kroppar med något inopererat chip.
 
Javars.. På 60-talet tyckte man om att prata med folk och rådfråga en kunnig öga mot öga, moderna människan i dag går väl inte till doktorn eller utan det skall fixas genom en App. Någon skojade till det om framtidens människor som sitter med förstorade huvuden och tunna kroppar med något inopererat chip.
På sextiotalet fanns det yrken, yrkesstolthet och yrkesskada.
Numera finns det arbeten och arbetsskada.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Det var nog anmälan till ARN det handlade om. Kunden ansåg sig bara ha utnyttjat ångerrätten enligt lag och leveransvillkor.
Jag tror ni pratar om fallet där en webbutik stängt ute en kund då de ansåg att hon missbrukade möjligheten att prova hemma och returnera det hon inte ville ha.
Det var ingen liten omfattning det handlade om.
 
Jag tror ni pratar om fallet där en webbutik stängt ute en kund då de ansåg att hon missbrukade möjligheten att prova hemma och returnera det hon inte ville ha.
Det var ingen liten omfattning det handlade om.
Stämmer. Kläder eller möjligen var det skor.

Med tanke på att returvillkoren när man handlar på nätet, vad jag har sett, aldrig nämner detta med begränsat antal returer kan det knappast vara något större problem.
 
Jag tror ni pratar om fallet där en webbutik stängt ute en kund då de ansåg att hon missbrukade möjligheten att prova hemma och returnera det hon inte ville ha.
Det var ingen liten omfattning det handlade om.
Förstår inte hur det ens kunde hamna i rätten. Dom flesta butiker behöver väl inte sälja något till någon om dom inte vill?
 
Jag tror ni pratar om fallet där en webbutik stängt ute en kund då de ansåg att hon missbrukade möjligheten att prova hemma och returnera det hon inte ville ha.
Det var ingen liten omfattning det handlade om.
Från SVT 14:e mars i år.

"..
När Boozt analyserade kundernas returmönster upptäckte de att en liten grupp kunder stod för en stor del av alla returer. Åtgärden blev drastisk – 42 000 kunder har nu blockerats för att ha returnerat för mycket. Även modeföretaget Nelly blockerar kunder från att handla, en av dem är Emilie från Göteborg.

– Jag kände mig ganska skamsen. Det kändes orättvist, samtidigt kan jag förstå att jag brutit mot något avtal, säger hon.

Boozt har blockerat kunder av lönsamhetsskäl, men också för att minska koldioxidutsläpp.

– Det motsvarar utsläpp från 600 lastbilar per år, som kör fram och tillbaka från vårt lager. De onödiga returerna kostar både pengar och är dåliga för miljön, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt..."
 
Från SVT 14:e mars i år.

"..
När Boozt analyserade kundernas returmönster upptäckte de att en liten grupp kunder stod för en stor del av alla returer. Åtgärden blev drastisk – 42 000 kunder har nu blockerats för att ha returnerat för mycket. Även modeföretaget Nelly blockerar kunder från att handla, en av dem är Emilie från Göteborg.

– Jag kände mig ganska skamsen. Det kändes orättvist, samtidigt kan jag förstå att jag brutit mot något avtal, säger hon.

Boozt har blockerat kunder av lönsamhetsskäl, men också för att minska koldioxidutsläpp.

– Det motsvarar utsläpp från 600 lastbilar per år, som kör fram och tillbaka från vårt lager. De onödiga returerna kostar både pengar och är dåliga för miljön, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt..."
Det finns inget uttalat om "returmissbruk" i deras villkor men möjligen kan detta köpvillkor kopplas till returproblematiken

"...NLY förbehåller sig rätten att inte genomföra en beställning i de fall kund beställer fler än 8st produkter i en och samma färg..."
 
Det finns inget uttalat om "returmissbruk" i deras villkor men möjligen kan detta köpvillkor kopplas till returproblematiken

"...NLY förbehåller sig rätten att inte genomföra en beställning i de fall kund beställer fler än 8st produkter i en och samma färg..."
Ehm? Det finns "fair use"-policy både i Nellys och Boozts villkor per idag. Boozts har jag ögnat igenom tidigare och det finns i Nellys också när jag ser efter.

Red: råkade bli "på" istället för "per"
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar