Annons

Fotokungen - konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det egentligen någon som helst framtid för en fysisk "fotobutik"? Det räcker ju uppenbarligen inte med att man försöker stå på två ben idag och både ha butik och webb-shop.

Om man driver fotobutik blir man väl i realiteten ett "showroom" även för de som inte driver butik utan enbart näthandel. Hur ska den kostnaden täckas om man i realiteten inte kan ta ut den på produkterna för de kan ju inte vara dyrare än hos webbhandlarna eller hur?

Jag undrar ju varje gång jag går in på Scandinavian på Vasagatan i Stockholm med allt det folk man har anställda där. Jag brukar faktiskt ofta handla där för att jag råkar gilla det men vi som gör det är nog bara en utdöende art.

Jag är glad så långe det varar - hur länge det nu gör det.
 
Finns det egentligen någon som helst framtid för en fysisk "fotobutik"? Det räcker ju uppenbarligen inte med att man försöker stå på två ben idag och både ha butik och webb-shop.

Om man driver fotobutik blir man väl i realiteten ett "showroom" även för de som inte driver butik utan enbart näthandel. Hur ska den kostnaden täckas om man i realiteten inte kan ta ut den på produkterna för de kan ju inte vara dyrare än hos webbhandlarna eller hur?

Jag undrar ju varje gång jag går in på Scandinavian på Vasagatan i Stockholm med allt det folk man har anställda där. Jag brukar faktiskt ofta handla där för att jag råkar gilla det men vi som gör det är nog bara en utdöende art.

Jag är glad så långe det varar - hur länge det nu gör det.
Nu är det länge sedan jag var inne i butiken men man har väl en hel del tjänster och aktiviteter förutom att sälja "hårdvara"? Vilka i sin tur då kanske genererr intäkter direkt eller indirekt genom att de som anväder dessa även köper sina prylar där.
 
Jag fasar för att behöva beställa mat på nätet utan att kunna se hur köttet ser ut, vad det är för datum på mjölken och kunna klämma på grönsakerna.
Det går jättebra. Jag har beställt mat på nätet sen pandemin och fortsatt med det av bara farten. Det oerhört bekvämt att slippa köra till en matvarubutik och trängas med folk där.
Spar tid gör jag också, samt köper inget onödigt …
 
Enligt Fotokungen har Canon sagt att deras butik inte passade Canons profil. Att de inte hade rätt sorts kunder och utbud.
Låter mycket märkligt, inte minst eftersom Canon i många år lät Fotokungen sälja deras demoex från mässor och sånt. Min gissning skulle vara att Canon inte gillade att Fotokungen ibland tog genvägar för att kunna sälja billigare, t ex delade på paketerade kit (kamerahus och normalzoom i samma kartong).
 
Låter mycket märkligt, inte minst eftersom Canon i många år lät Fotokungen sälja deras demoex från mässor och sånt. Min gissning skulle vara att Canon inte gillade att Fotokungen ibland tog genvägar för att kunna sälja billigare, t ex delade på paketerade kit (kamerahus och normalzoom i samma kartong).
Detta var den officiella förklaringen. Den verkliga anledningen kan vara en annan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.