Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokompis Helsingborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Testa genom att köra manuellt fokus och ställ bilden oskarpt, ljus jämnfärgad bakgrund, ta en exponering för varje bländare och kolla på resultatet, flytta gärna exponeringspunkten lite runt omkring, om skräpet finns på varje bild och tydligare på de med mindre bländare så är det sensordamm... Detta rekommenderar Canon att man lämnar in kameran för att åtgärda men man kan om man har rätt utrsutning och lite tålamod och en lätt hand fixa det själv.
 
Instämmer, tack alla för en trevlig och lärorik dag. Skickar med en bild på våra två besökare.
 

Bilagor

  • svanar.jpg
    svanar.jpg
    42.3 KB · Visningar: 162
En stycken något delförstorad fiskgjuse?

Får inte riktigt till det med beskrivningen i min fågelbok. Kan också vara en Bivråk.

Tycker inte att huvudet stämmer med en fiskgjuse.
 

Bilagor

  • _i9y4268.jpg
    _i9y4268.jpg
    23.3 KB · Visningar: 153
agge28 skrev:
Här kommer filen.

Mvh Agneta

Ser ut som sensordamm, prova som jag sa att ta ett par oskarpa bilder på minsta bländare mot en jämnljus bakgrund, flytta kameran lite mellan exponeringarna, om fläcken syns på samma plats på varje exponering så är det utan tveckan sensordamm. Problemet är att det kan se ut på många olika sätt, om det är ett dammstrå så blir det ett streck men om det är en mindre dammklump så bildar det runda "bladdor" typ den du har. Tråkigt nog finns det inga i Helsingborgs-regionen som fixar sånt, det finns en firma i Malmö som kan göra det, kostar typ ett par hundringar men då blir hela kammaren rengjord.
 
Jeppe skrev:
En stycken något delförstorad fiskgjuse?

Får inte riktigt till det med beskrivningen i min fågelbok. Kan också vara en Bivråk.

Tycker inte att huvudet stämmer med en fiskgjuse.

Har tittat i min fågelbok och även "googlat", tror att bivråk är rätt. Tycker iofs inte att stjärten ser helt rätt ut, men det kan väl skilja beroende på hur den flyger (tycker att bivråken ser rundare ut baktill på bilder jag sett). Fiskgjusen har annorlunda färgsättning under vingarna. Hur som helst, bra bild du fick till.
 
Senast ändrad:
Arne S skrev:
Har tittat i min fågelbok och även "googlat", tror att bivråk är rätt. Fiskgjusen har annorlunda färgsättning under vingarna. Hur som helst, bra bild du fick till.
Inget av dem, faktiskt.. Rätt svar är :

En helt "vanlig" ormvråk.
 
Ok, jag kollade bara på bivråken. Ser nu att ormvråken är grymt lik.

Vanlig eller ej, den är mycket vacker.
 
Jag ställde väckarklockan på 04:13 i morse. Vaknade och insåg att jag inte skulle komma fram hel till mötesplatsen om jag körde bil i det sömndruckna tillståndet jag var i, somnade om.

Ni ser ut att ha haft en trevlig dag och härligt vårväder.


Nu till den kommande helgen den 2-3 april tänkte jag mig nedåt Skåne. Finns det intresse för en gemensam aktivitet?

Funderar på om vårblommorna har börjat att titta fram?
 
När blir nästa gång en fototräff. Jag föreslår att vi åker in till Hbg i city och plåtar staden!
Eller vill ni plåta fåglar igen?

Mvh Markus Asp
 
Hej

Skulle vi inte kunna ha en träff längre fram där vi lär oss att rengöra våra kameror.
Tycker att det är viktigt, att kunna vårda sin kamera.

Så Jeppe frågan går till dig om du är intresserad att lära oss detta.

Mvh Agneta
 
Någon som ska med och fota i helgen?

Jag kan lördag förmiddag eller/och söndag eftermiddag.

Vet inte var vi ska, men det löser vi säkert.
 
Kakelgasten skrev:
Någon som ska med och fota i helgen?

Jag kan lördag förmiddag eller/och söndag eftermiddag.

Vet inte var vi ska, men det löser vi säkert.

Hej, jag kanske kan följa med och fota i helgen. Har du något förslag? Jag tycker att vi ska fota vår hemstad om du inte redan gjort det, Helsingborg. Tips?

Mvh Markus Asp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.