ANNONS
Annons

Fotografering vid studentbal?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hej!

Fick en förfrågan idag om att fotografera inför en studentbal. Miljön som alltsammans kommer att hända i är en härligt grön park med inslag av rödlönn.

Vad ska jag nu tänka på? Ge mig tips i första hand om kompostion och filmval, negativ, men allt av värde emottages!

Vänligen
Johan Schmitz

Hejsan Johan
När det gäller filmval tycker jag absolut du skall köra med neg. Bra val är Fujis Reala eller Kodaks Porta filmer.

Använd mycket film... Variera komposition och poseringar men håll uppsikt på ljus och färgkombinationer.
En reflektor kan vara bra att använda om solen ligger på.
Skuggan kan också användas för att dämpa ljuset.

Kolla gärna in platsen där du skall plåta några dagar innan. Se hur ljuset faller in och ta fram ett par alternativa platser för själva fotograferingen.

Glöm för guds skull inte att ta ett par bilder där frisyren syns ordentligt..

Lycka Till!

Bränn mycket film. Hellre en bild för mycket än för lite. En upplättningsblixt är inte fel heller.
Vad det gäller film rekomenderar jag Kodak Portra 160, kalas för porträt.

Greven

Fina svar.

Om vi spinner vidare...

Jag har tyvärr inget utprägrat porträtt-objektiv, men köpte ett 50/2.8 1:1 makro igår. Vad tror ni om ett sådant objektiv. Har inte fått någon framkallning än, av förklarliga själ, men det ska vara knivskarpt!

Annars har jag ett 35-105 och ett 100-300 att utnyttja.

Filter? Har en hel hög sådana som jag köpte begagnade för en spottstyver. Ska det vara varmt, kallt?

Nog för att 50 gluggen är skarpare men nu blir mer flexibel med 35-105:an. Ger den bra resultat så hade jag nog använt den. Brukar själv använda en 80-200:a

Filter.. Nja hade inte själv använt det.
Bättre att fixa till digitalt efteråt i mitt tycke.

De där med digitalt. Har ingen bra scanner och slutresultatet ska komma på papper. Vilket är bästa tillvägagångssättet om jag vill köra igenom bildrna genom PS en gång? Är det närmaste fotobutik som får scanna eller?

Jag hade nog gjort en provplåtning för att kolla om 35-105:an var tillräkligt skarp för att dra upp i 25x30. Om den är det så är det inget snack om vilken glugg du skall använda.

När det gäller filter så är jag av den uppfattningen att man skall göra så nära det önskade resultatet från början, med andra ord, inte fixa i dator. Men det är min osikt och du får naturligtvis göra det du tycker är bäst.
Vilka filter du ska ha är ju en smaksak och måste styras av vad du vill uppnå. Ett softfilter för en drömsk effekt, ett polfilter för kraftigare kontraster i moln i bakgrunden osv.

En sak till som jag glömde förut är att vara uppmärksam på reflexer i glasögon. Be personen sänka glasögonen lite eller ta av dom beroende på.

Greven

Jag tror jag brände 6 rullar blandad färgneg under min studentvecka, varav fyra på själva "dagen".
De rullar med bäst sommarkänsla är utan tvekan mina Portra 160VC (till skillnad från NC och Reala).
Den där extra färgkicken behövs ofta utomhus, speciellt i skuggan.

Skärmmössor!

Ett litet men välment tips som du kanske redan tänkt på. Dessa fåniga studentmössor skuggar ögonen rejält. Det värsta man kan ge sig på är bilder med "smäcken" i direkt solljus. Finns ingenting som liknar ögon i sådana bilder.

Normalobjektiven är trevliga med sin höga skärpa och låga vikt, men du får röra på benen mer med ett sådant objektiv. Reala är en fin film men se upp med vart du framkallar den. Fujis labb lär lyckas bra. Ta med ett extra batteri...

pl_Johan skrev:
De där med digitalt. Har ingen bra scanner och slutresultatet ska komma på papper. Vilket är bästa tillvägagångssättet om jag vill köra igenom bildrna genom PS en gång? Är det närmaste fotobutik som får scanna eller?

Många labb har ju bra pris om man köper till "bilderna på CD" i samband med framkallning. Jag har tagit det från VSFL ett par gånger, de är väl inte jättebra men otroligt mycket bättre resultat än om jag scannar papperskopiorna.

Kanske kan man på vissa labb välja om man vill ha CD-bilderna i jpg eller tif??

Jag tycker hursomhelst att många gånger är det väldigt smutt att ta en sån där CD, för en småbarnsförälder som jag (eller heter det mig??) sparar det oceaner av tid.

Om inte annat så vet jag att fotoquick (jag har frågat och därför vet jag...) tar startpris på ca 70 kr och sen ca 3 kr per scannad bild ifrån neg. Jag tror att startpriset på CD om man ville ha jpg var ca 40 kr.

Jag tycker att det är bättre om man får negativen scannade för det är stor skillnad om man jämför bilden scannad från neg med papperskopian. (Labben hittar på så mycket lustigt med bilderna).

Någon som har något att tillägga på kompositionen, eller det är bara att köra en massa olika och prova sig fram som tidigare antytts?

Ang. labb för bilder på CD så skulle jag köra en testrulle med det labbet först. Jag har en gång, under tidspress, åkt på en smärre blåsning med 6-7 rullar från en sergeantsbal som inte gav ett tillfredställande resultat då de blev korniga som stryk. Visserligen var det två nyinryckta som skötte plåtandet men kamerorna funkade ju tidigare så jag fattar inte vad som skulle ha gått snett om det var negativen som blivit dåliga (borde rota fram dem och testa i LS-40:n...).

Lite offtopic egentligen, men idag vart jag fotad i skolan (det var dags för studentfotot, och jag är glad student som går ut nu :) ), men jag iakttog att de körde digitalt vid både gruppfotot och poträttfotot (känndes oproffesionellt, jag menar det är ska ju vara ett proffesionellt fotoföretag med likaså duktiga fotografer (vilket de dock verkade vara i detta fall), till poträttfotot såg jag att de använde de sig av canon eos 10d (inte omöjligt att så var fallet med gruppfotot med), där jag anser att det åtminstone borde haft en 1ds , eller ännu bättre någon riktig mellanformatare. Är det digitalt som gäller hela vägen numer? Försvinner det analoga vanliga fotot från yrkesbranschen?

Erik_E skrev:
eller ännu bättre någon riktig mellanformatare. Är det digitalt som gäller hela vägen numer? Försvinner det analoga vanliga fotot från yrkesbranschen?

När jag jobbar för Stjärnstudio och tar bilder på barn så är det film som gäller, och då mellanformat på gruppbilder på dagis och liknande. Det digitala kommer nog att ta över men inte än.
En digitalare på gruppbild låter inte som nått jag skulle betala mycket pengar för.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar