Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering vid studentbal?

Produkter
(logga in för att koppla)
pl_Johan skrev:
Nix, här är det utomhus i en park och knappast tid för någon riggning! Tyvärr kanske, men det är en mycket vacker miljö!
Det låter som du är i behov av ett ordentligt motljusskydd. Utomhus fungerar lika bra som i studio. Själv plåtar jag helst brudpar och studenter utomhus i parkmiljöer.

pl_Johan skrev:
Nix, här är det utomhus i en park och knappast tid för någon riggning! Tyvärr kanske, men det är en mycket vacker miljö!

Portträtt utomhus ställer krav på att du är vaken hela tiden eftersom solen flyttar sig betydligt mer än vad en studioblixt gör.

Säg att det tar tre timmar att plåta alla, då har solen hunnit flytt sig åtskilliga grader och du kan eventuellt inte vara kvar på samma ställe hela tiden.

Tänk på att personerna inte har solen rakt på sig så att dom börjar kisa och får roliga sklagskuggor i ansiktet. Hellst så ska dom stå i lite skugga.
Tänk också på bakgrunden så att inte du får en skarp, rörig bakgrund utan att den ligger lite ur focus, eller mycket.

Greven

Upplättningsblixt

Tjo!

Idag gäller det, dags för studentbal.
En sak jag funderar på. Det är jätteljust, kanske att upplättningsblixt skulle vara bra.
Några tips? Eller fixar automatiken detta?
Det är ikväll så jag måste ha lite svar snart!

Vänligen
Johan Schmitz

Re: Upplättningsblixt

pl_Johan skrev:
Tjo!

Idag gäller det, dags för studentbal.
En sak jag funderar på. Det är jätteljust, kanske att upplättningsblixt skulle vara bra.
Några tips? Eller fixar automatiken detta?
Det är ikväll så jag måste ha lite svar snart!

Vänligen
Johan Schmitz

Fota för guds skulle inte mitt i dagsljus mitt på dagen!!

Sök dig till skuggan. Kommer inte bli bra mitt i dagsljus. Sök dig till skuggan och använd en guldreflektor.

Du säger att det är ikväll dock beror på hur dags. Är det efter 18 tiden så har solen sjunkit en del, men skulle rekommendera en guldreflektor ´+ skugga ändå. Kan du fota runt 19-20.00 så ligger solen så pass långt nere att solljuset är varmt och behagligt.

När jag fotade balporträtt förra veckan så befann jag mig i en lövskog med mkt skygga men en del "solfläcka" som jag använde för att reflektera ljus med en reflektor, blev kanonbra.

Bästa ljuset för porträtt foto utomhus är tidigt på morgonen eller sent på kvällen gällande soljus. När det är mulet så går det bra hela dagen då molnen bildar en gigantisk softbox över hela himlen :) Måste du fota mitt på dagen med strålande sol sök dig till skuggan.

Om du har en modernare digital kamera typ 10d, 300d, d70 osv. Använd histogrammet för att kontrollera om du har rätt exponering.

Lycka till

Ett litet tillägg, tänk på att exponeringen kan bli knepig om killen har svarta kläder och tjejen ljusa. Många olika exponeringar är att föredra om du ej har digtalkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar