Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fönstertittare och oförskämda personer

Produkter
(logga in för att koppla)
varför gör ni mig till slagpåse helt plötsligt?

"fönstertittaren" var en äldre man som smög sig in i ett buskage en fåtal meter ifrån oss, när jag ställde mig upp gick han hastigt därifrån och försvann bort. han hade tidigare smugit runt skogsdungen och tittade därifrån på oss tills jag upptäckte honom och han försvann.

en annan man satt en bit bort och ställde sig med jämna mellanrum upp i flera minuter för att titta åt vårt håll, inte fan beskådade han fåglar.

den oförskämde personen var mannen som gick runt och förbi oss ett flertal gånger, när jag sedan fotograferade honom på ca. 50 meters avstånd kom han fram till mig och konstaterade att det minsann var olagligt och kränkande att fotografera folk utan att fråga, och han hotade mig indirekt med att slå ut mina tänder med kameran.

skillnaden mellan vanliga parkbesökare och "fönstertittare" är att de ställer sig i buskar och bakom träd och tittar fram mot oss under en längre stund och det är DET som gör mig förbannad. är det inte självklart att de inte njuter av den vackra naturen då?

Olle skrev:
Eftersom jag snart fyller sextio är det kanske bäst att fråga innan jag beger mig till någon park där det eventuellt kan finnas solbadare. Är det värre med medelålders manliga parkbesökare eller spelar ålder och kön ingen roll?
Jag vill ju inte att någon av våra solbadande ungdomar skall känna sig kränkta bara för att jag genar genom parken. Då går jag hellre en omväg.

Olle, snart gubbe

nu är du bara sarkastisk, jag har ännu inte blivit åskådad av något annat än medelålders män, men det behöver för guds skull inte betyda att alla medelålders män beter sig så. måste jag vara så övernitiskt förklarande för att ingen ska missförstå det minsta jag säger?

Din toplessa flickvän var kanske det vackraste i naturen just då ;-)
Skämt åsido, visst är det ofint att stirra... men inte olagligt... inte ens att plåta om de nu skulle få för sej att göra det.

/kg
som kollar diskret

Själv har jag införskaffat en mobil kamouflagebuske som man kan ta med sig vid nakenskådning. Väldigt praktiskt i områden där det inte finns så många ställen att gömma sig, tex vid stranden, i grannens trädgård och damduscharna i den lokala simhallen.. :=))

Ärligt talat så förstår jag att Daniel blir upprörd och kränkt över ett sådant smygande. Att gömma sig på det viset är väl inte riktigt normalt kanske. Men jag har svårt att tro att var och varannan manlig besökare i parken håller på så!?

Daniel:
Du säger att du har din fulla rätt att fotografera. Det stämmer! På samma sätt har du och andra rätt att titta. Eller hur? Vad är skillnaden?

Daniel, jag kan förstå din iriitation för att inte snacka om din flickväns. Trots det så är väl faktum att ni skulle behöva uppsöka privat mark för att slippa stirrande personer. På allmän plats har man nog tyvärr inte mycket annat val än att klä på sig när det blir för mycket..

Kan berätta om en gammal händelse. Tror det var -86 eller -87 det var vansinnigt poppis att sola topless i Sverige, i England hade det just blivit lagligt men det var högst ovanligt. Jag var ju för ung för att ens tittas på och hade knappt mycket att visa upp heller så jag lade mig topless på en strand vid Engelska rivieran. Längre bort började ett gäng medelålders stirra,hojta och ropa. Jag vände mig då på mage och lade en väska på sidan av bröstet mot dem. De skrek typ "put your bag, pleeeease" och började närma sig med kikare..
Mycket irriterande men jag var ju på allmän plats. Klädde snabbt på mig och besökte första butik som sålde överdelar. Kanske det kan vara en lösning för er också?

lotelo skrev:
Klädde snabbt på mig och besökte första butik som sålde överdelar. Kanske det kan vara en lösning för er också?

Ere inte bättre att alla gör tvärtom... dvs kastar överdelarna... om ALLA solar topless, eller alltid går topless så blir det ju mindre "dramatiskt"

*försöker se fullständigt allvarlig ut*

kirigoe skrev:
varför gör ni mig till slagpåse helt plötsligt?
Det var inte menat så från min sida. Smygtittare är tråkiga och jag vill inte ta dem i försvar. Frågan är vad man kan göra åt dem? Det är ett sorgligt symptom men det bakomliggande problemet är större än så. Man kan säkert förbjuda bort symptomet men problemet med sjuka individer skulle finnas kvar. Du tror inte att det problemet bara skulle ta sig andra uttryck?

Sedan kan jag tycka att det rimmar lite illa när du blir upprörd av att andra tar sig friheter på er när ni i er tur tar er friheter på andra. Det är inte en ovanligt att den äldre generationen ogillar soldyrkarna i våra parker, en del går inte dit alls under sommaren. Ni anser att smygtittarna är oanständiga och moraltanterna anser att ni är oanständiga. Själv har jag inget problem med nakenhet.

Hmm, tillåtet att fotografera vem som helst - det är en sanning med modifikation. Etiska regler och vissa lagtexter hänvisar till att man skall ha tillstånd om det är en enskild person som blivit fotograferad på ett sådant sätt att man kan urskilja ídentitet, om bilden skall publiceras

Detta står på svenska fotografers förbunds hemsida:

"Återgivna personer måste enligt lag ge sitt uttryckliga samtycke till två typer av användning. Lag (1978:800) om namn och bild i reklam kräver samtycke för användning i kommersiell reklam. Personuppgiftslag (1998:204) kräver samtycke för spridning via internet"

Så att genom att publicera bilden har du nog brutit mest mot lagen.

Nu försvarar jag inte på något sätt de personer som smygtittat, din upplevelse av det är säkert helt legitim. Om det rör sig om kränkning, och det finns även psykisk sådan enligt lagen, så går det ju alltid att göra en anmälan eller be lagens långa arm att hålla koll på parken.

Men som andra har påpekat, naturen är fri för alla och "öga för öga, tand för tand"-strategier brukar oftast inte fungera. Så även i detta fallet. Det kunde ju ha slutat illa - eller hur?

Kom igen nu...det känns lite som om den här diskussionen har spårat ur. Jag hänvisar inte nödvändigtvis till de sista inläggen, men en hel del andra verkar bara vara ute efter att trycka ner Daniel. Om alla bara läste ordentligt vad Daniel menar med den här tråden och läser hans svar på era inlägg så borde det inte blivit några problem.

Jag håller med dig Daniel. Klart att det är obehagligt, men som du själv också påpekar så är det inte olagligt att sitta nära andra eller smyga i buskar. Om en kille sedan kommer fram och hotar med storstryk gör väl inte saken bättre? Tydligen måste ni uppsöka privat mark om ni vill kunna sola ostört.

Häls Martin

Hört på Sibbarps badstrand igår:
”Ja, det är för jävligt, Förr kunde man låta barnen sola nakna men nu är det en massa äckel med videokameror och mobiltelefoner som stryker runt på stranden.”
”Ja, får jag tag på en sådan så vet jag inte vad jag gör med han.”

Och jag tänker på mitt projekt med att fotografera Malmöbilder med 300:a.
Bland annat på badstranden nu när det är så ”kontinentalt” i värmen.

Finns det förresten något mer meningslöst hatord än kontinentalt. Nästa som säger det skall få en hurril av mig.

Jag vet inte riktigt vad som är nedtryckande men visst, det är många som går emot Daniel. Min åsikt är iaf att om man solar på en allmän plats kanske man måste unna acceptera vissa blickar, annars får man klä på sig eller söka privat mark. Skulle någon börjat fotografera mig mot min vilja så skulle jag också bett denne person att sluta, inte hotfullt naturligtvis för det är fel. Däremot så skulle jag blivit redigt förbannad om denne fotograf dessutom anklagade mig för att vara oförskämd genom att ha tittat och smugit i buskar. Kanske smygaren var pinknödig och behövde besöka busken för det?

Den mannen som reste sig flera gånger var nog högst normal? Med handen på hjärtat, Hur många av er tittar inte lite på besökare på stränder/solbadare i parker e t c nån gång?

Som jag skrev tidigare, jag förstår irritationen. Själv skulle jag klätt på mig och gått någon annan stans om jag haft den känslan.

Var jag nertryckande nu?

Låter lite som en generationsfråga. Daniel, visst var jag avsiktligt sarkastisk. Jag uppfattade ditt inlägg, som jag citerade, som åldersrasistiskt. Om det var fel uppfattat ber jag om ursäkt. Smygtittare är inget jag försvarar, oavsett ålder.

Däremot brukar jag få intrycket av att jag inte har där att göra när jag passerar en park med unga kvinnliga solbadare sommartid. Detta trots att jag försöker använda mina "imaginära" skygglappar.

Jag skulle inte heller tycka om att bli fotograferad, oavsett anledningen till mitt besök i parken. Men jag skulle förstås aldrig bli hotfull. Hoppas du och din flickvän slipper såna individer i fortsättningen.

Olle

Var jag nertryckande nu?

Nej, det tycker jag absolut inte. Och det tyckte jag inte att du var i ditt tidigare inlägg heller. Som jag skrev så menade jag inte nödvändigtvis de senaste inläggen...

Hade bra allihopa och sola på så länge vi har solskenet kvar.:)

Häls Martin

Senast ändrad:
mipert skrev:
Hört på Sibbarps badstrand igår:
”Ja, det är för jävligt, Förr kunde man låta barnen sola nakna men nu är det en massa äckel med videokameror och mobiltelefoner som stryker runt på stranden.”

Ja, det är en kontinental trend... i Australien hade de förbjudit mobiltelefoner på badhus bl a just pga alla kameror *s*
Himla kontinentalt att skicka bilderna direkt hem från stranden... *s*

Vad händer när mobiltelefonerna håller 5 megapixel o zoomar 10x? Plötsligt börjar ALLA prata mobilt när Daniels flickvän släpper toppen...

Det man gör på allmän plats gör man till allmänt beskådande, så vitt jag vet kan varken jag eller någon annan kräva X meter (3, 10, 20..?) av "revir" och att andra som befinner sig på samma plats inte får rikta blickarna åt mitt håll oftare än vad som kan anses vara slumpmässigt... Kommer någon och sätter sig 1cm från filten kan det nog däremot anses som ofredande alldeles oberoende av bikiniöverdel eller ej... Funderar på om avståndet beror på hur mycket folk som finns omkring ?

Ja, jag är lite ironisk nu men tycker man inte det är OK att vem som helst oberoende av ålder och kön ser ens bröst så får man sola med bikini så länge man är på allmän plats.

Sedan hör det till allmän social kompetens att inte sitta och fånstirra på folk oberoende av orsak. Men vill någon fotografera folklivet i stadens parker så är det något vi som befinner oss där får acceptera - så är det...

Förbereder mej på en "Last Man Standing" tar med min italienska pinne för säkerhets skull... det är väl kontinentalt?

lotelo skrev:
Med handen på hjärtat, Hur många av er tittar inte lite på besökare på stränder/solbadare i parker e t c nån gång?

Hoppas jag aldrig blir så gammal o senil att jag inte kollar vackra töser... men jag försöker dra in tungan o inte dregla när deras pojkvänner kan se det åtminstone...

Ok, det är är klart offtopic... men jag sitter ju nu och kollar på tv serien just shoot me... och den handlar om naken photo i detta avsnitt.. men det som jag insåg var att den snubben som är fotograf ser som en amerikansk mipert.... ;)
/OFFTOPIC

Iaf, det är finns väl knappt en enda man.... inklusive gifta, upptagna, etc som inte kollar när det dyker upp en söt eller snygg flicka... det är naturligt,,, därimot får man väl använda lite sunt förnuft och stil, det är ju inte som att man behöver stå och dregla eller nat, använd åtminstone haklapp... ;)

Och att sen "hota" någon för att dom tar kort... det är ju bara rent ut sagt taffligt.

Men vem vet, han hade kanske inte rent mjöl i påsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar