tormig
Aktiv medlem
Återigen den här idén om att så länge det inte finns en skylt som säger att man inte får något så är det fritt fram. Det måste vara det som alla vandaler hänvisar till, det står ju faktiskt inte någonstans att man inte får klottra ner ett tåg, eller skära sönder sätena eller pissa i hissarna, sparka av backspeglarna på bilar osv.casting skrev:
Ok, visst är det så att han fått det klara beskedet av säkerhetschefen, men det innebär inte att det är ett korrekt besked. Jag har faktiskt kollat detta med våran säkerhetsansvarige och han blev ganska ställd eftersom han inte funderat på det själv. Spontant sa han samma sak, det är klart att man inte kan fota hursomhelst. Och efter en tillsägelse kan man det inte heller, men innan så är det faktiskt fritt fram om man inte skyltat explicit med det.
Bara för att er säkerhetsansvariga inte vet vad han sysslar med betyder det inte att alla andra inte heller har koll på läget. På t.ex. Danderyds Sjukhus hemsida är det klara besked: "Om du ska fotografera på Danderyds sjukhus behöver du ett fototillstånd. Detta är till för att skydda patienters och besökares integritet."
Men jag tvivlar på att det finns särskilt många skyltar om det uppsatta, om ens någon. Då skulle det alltså vara fritt fram enligt dig tills någon säger till dig. Liksom att ta för sig av maten som bara står där i korridoren (står det att det bara är för patienterna på en skylt?), lägga en klubba i korridoren (vaddå, det står ingenstans att man inte får skita på golvet).
Ett sjukhus är framförallt en arbetsplats. Om den säkerhetsansvarige för Landstinget Halland inte vet vad som gäller för fotografering skulle jag som anställd bli lite orolig, vad är det mer han/hon inte har koll på?
Rent generellt tror jag det är upp till den enskillda att ta reda på vad som gäller. Försök t.ex. säga till Skatteverket att du inte visste att du skall betala skatt för att du inte hittade skylten ...