ANNONS
Annons

fotografera barn utan att vara pedofil...

Produkter
(logga in för att koppla)

RickE.nu

Aktiv medlem
Jag fick denna kommentar på en bild jag la in på fotosidan:
"Ta inte illa upp, men jag kan inte tänka på annat än att bilden skriker pedofilvarning till mig."

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=447562

Jag fotograferar en hel del barn ofta på uppdrag av deras föräldrar, men har överhuvudtaget aldrig tänkt i dom banorna. Nu blir man ju fundersam och känner väldigt obehag att jag skulle uppfattas som pedofil.

Jag har fru och två barn, är en seriös fotograf som bara tänker på göra bra bilder, kan man inte få fotografera barn utan att uppfattas som pedofil?

Kolla gärna bilden på länken ovan och säg din mening.

Såhär skriver vi i bildreglerna:
Bilder på lättklädda barn: tänk en extra gång, se det som att bilden du laddar upp här sätts på en anslagstavla mitt i stan. Skulle du vilja se bilden på en sådant plats? Skulle du vilja att någon plockade ner den till sin samling? Har du tagit en barnbild av lite mer utlämnande natur kräver vi att det är förälderna själv som laddar upp bilden, eller att det finnns tillstånd för föräldern .

Jag ser inget problem med bilden - om du har målsmans tillstånd att publicera bild på barnet. Men just "poserade" barn har fått den typen av kommentarer förut, det är tydligen något provocerande i det - men man undrar om det inte säger mer om den som fäller kommentaren än om fotografen.

Jag förstod inte heller den kommentaren riktigt, det är väl helt naturligt och väldigt vanligt att barn vill posera lite när de blir fotograferade. Så fortsätt du Ricke med liknande bilder.

Visst, om man nu har de tankebanorna så är ju posen lite "utmanande". Ta ett exempel om en vuxen kvinna stått i samma pose, då hade man ju reagerat med sitt vanliga manliga förstånd "hon vill ha något".

Så ur den synvinklen kanske inte posen är så lämplig. Men för andra som inte alls har e tankebanorna/synsättet så fungerar bilden hur bra som helst.

Själv har jag inga kommentarer till det hela utan kan bara konstatera att folk upplever bilder helt olika.

Det hela grundar sig kanske i att mallen för att avbilda ett barn ska vara oskyldigt, vackert och sött?

Plockade bort bilden!

Har Nu plockat bort bilden.
Man får nog börja tänka lite mer på hur en del typer av människor uppfattar bilder i framtiden.

Mvh
Ricke

ps. är du nyfiken hur den såg ut? kolla då på denna bild, samma unga tjej och samma plats, men det var mörkare ute och hon stod i en annan posé och hade långtröja på sig.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=442131

denna bild kan väl ingen tycka ge pedofilvibbar?
eller ska jag raddera den också?

jag tycker du ska radera alla dina bilder!jag tänker radera alla mina bilder också för någonstans finns en person som hatar polisbilar och kommer ta jätteilla upp av min bild och anmäla mig till polisen och jag kommer bli stämd och det vill jag inte.

bättre att ge upp innan det händer!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar